Min tæves pels :( Min tæves pels :(
Hej (:
Min hund er 1½ år, er en tæve. Hun er en japansk spids og burde have en stor fyldig pels, men vores har en meget tynd pels, havde hun dog ikke som hvalp, vi mindes at huske det begyndte omkring hendes første løbetid, hvor hendes pels blev mere stiv og glansløs, samt meget tynd. Vi tog til dyrelægen, som så i første omgang tog 800 kr for at fortælle os hun ikke vidste noget og sendte os til en anden dyrlæge, som ville have 6000 for en undersøgelse, og det er ikke fordi vores hund ikke er det værd, men synes alligevel det er mange penge når problemet ikke var større, men vi valgte dog at tage til en 3. dyrlæge som mente at problemet skyldtes hormonelle forandringer pga. løbetiden, og at en sterilisering nok ville afhjælpe problemet, vi har lige siden vi fik hende gerne ville avle på hende, bare en enkelt gang fordi vi er så forelsket i hende at hendes afkom må være lige så skønt, vi spurgte lægen om han mente det var forsvarligt at vente til hun havde fået første kuld samt om det var arveligt, han sagde god for det.
Og så skal det tilmed siges vi har været plaget af lopper længe, som vi ikke ser ud til at kunne få bunds i, vi skifter til nyt mærke hele tiden støvsuger og gør rent som sindsyge, men hun klør og klør. Vi købte så et loppehalsbånd på apoteket og vi har ikke kunne finde lopper på hende siden, men hun klør sig stadigvæk, og er nu nået dertil hvor hun stort set ikke har pels på bagbenene, så tænker det måske alligevel kun skyldes lopper det hele som ikke er til at komme til livs, og måske ikke noget med hormonelle forandringer.
Hun har ingen forandringer i sindet, hun agerer sund og rask, meget livlig på ture og herhjemme hvis vi finder en bold frem der er ikke nogen sår på hendes hud, kan se urenheder fra lopper på hendes mave dog. Eneste jeg udover pelsen ser som et muligt problem er at jeg synes ikke hun spiser nok, hun virker meget tynd, men det er måske også ’bare’ fordi hun ikke har særlig meget pels, for i virkeligheden ser alle sunde og raske hunde nok ret tynde ud uden pels på benene.
Nogen derinde som har oplevet lign. problemer som måske kan råde os lidt til hvad vi skal gøre? Kunne være virkelig dejligt at snakke med nogen som har/ eller har haft et lign. problem!
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.161
Er hun testet for allergier ?? Mange hunde har fødevareallergier....eller allergi for husstøvmider o.lign.
Og hvis hun har allergi, eller er bære af en hormonel lidelse, der kan være arvelig, så bør I nok tage avlen op til genovervejelse, det er ikke kun mental sundhed man skal avle på, det skal være sundheden som helhed ...
jun 2012
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 22
Nej jeg er også begyndt at hælde til slet ikke at prøve, men vil jo heller ikke sterilisere hvis det ikke er grunden (:
jun 2012
jun 2012
Men fik at vide af dyrelægen at hormonelle forandringer ikke var arveligt, eller det var ikke videnskabeligt bevist om det var eller ej. Men ja uanset er det nok det bedste bare at få hende steriliseret er selvfølgelig synd hvis andre skal komme i samme situation pga. os.
jun 2012
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.762
Det er alt for dyrt at lave syge hvalpe. Købere har to års reklamationsret, så I kan risikere at tabe ufatteligt mange penge på det projekt.
Jeg ville prøve at skifte foder. RC er ikke det bedste foder, og desuden kan højenergifoder have forkert sammensætning til netop din hund.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 500
Samtidig ville jeg nok hoppe fra RC til et foder med mindre korn i.
For at hjælpe hendes hud med at komme sig, ville jeg give æg og fiske olie. Det er god næring til hud og pels.
jun 2012
Ja kan godt være jeg skulle prøve det..
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Orijen
Arion
Acana
Wolfsblut
Tholo
Taste og the wild
..Andre foreslag er velkomne, jeg kan ikke lige komme på dem alle på stående fod tror jeg
jun 2012
Men hvis det er noget hormonelt der skyldes hendes løbetid hvad kan jeg så gøre hvis ikke at steriliserer hende? PT har hun faktisk INGEN underuld overhovedet
mar 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 861
feb 2011
Har fået 4 tæver steriliserede uden nævneværdige pelsforandringer, det kan ske men er langt fra sikkert at det giver pels ændringer... til gengæld er man ude over alle hormonelle gener og de sygdomme det ligeledes kan give... en mindre pelsforandring for evt. at undgå hormonelle lidelser er en billig pris.. hvis altså avl udelukkes.
Ville også prøve at skifte til et kornfrit foder, evt rå fodring.
jeg fodrer Essentials kornfrit samt råt ....
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.088
jun 2012
Hvor køber man torskelevertran? Er det et helt æg eller bare blommen?
jun 2012
Sidder og overvejer kingsmore nogen der har erfaring med det?
jun 2012
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.197
jun 2012
Hun har ikke stamtavle nej, så dog begge forældre, og ja moderen have jo som sagt en træls pels, men fareren var meget meget flot, og lignede 100% japansk spidser begge to.. Men man kan selvfølgelig aldrig vide helt (:
jun 2012
feb 2011
Jeg køber kød, ben, fisk o.a. i supermarkeder når der er gode tilbud. Og så er der en BARF forhandler 15 km herfra, der kører jeg ud og køber alt muligt blandet af og til.... Vildt, lam, indmad, kødrester med ben og brusk i, og så er det bare ud af fryseren i passende mængde, tø op og fodrer....
Kyllinge lår, andelår osv jamen det er jo så tit på tilbud ....
Jeg giver tørt om morgenen (½ mængde), og råt aften ½ mængde...
Nogle dage er der fx et større råt måltid fordi det lige passer med mængden, eller et godt ben , så giver jeg dem som regel ikke morgenmad enten den , men giver aftensmaden lidt tidligere ....
Æg gives hele, nogle slår dem ud, andre giver med skal ....
Hvis du vil prøve Kingsmoor skal det være den der hedder Pure, den er kornfri, udmærket foder, men mine fik lidt mat/kedelig pels af det...
Mht BARF, så prøv i det små, giv lidt råt nogle dage, og lad være at lade dig skræmme af at nogen gør det til en videnskab, det er det slet ikke...
Jeg forsøger at komme rundt om det meste kød, fjerkræ, fisk, indmad osv, nogle laver en ugeplan så hundene kommer rundt om det hele på en uge, det gør jeg ikke .... var det i naturen kunne det jo heller ikke påregnes ... nogle gange passer det bedre at de får det samme 2 dage i træk, og så er det sådan det er ....
Køb evt. oksefars når det er på tilbud, køber det ikke for fedt .... koteletter, ribben/stegeben osv .... det er ofte billigt og det er nemt .....
Nogle giver olie og vitaminer ved siden af, det gør jeg ikke endnu, tænker det kommer noget fra fedtet i maden samt tørkosten ....
Der er en BARF gruppe herinde ...
jun 2012
Altså vi har lædersofa, som jeg støvsuger og vasker hver dag, og ja vi har gulvtæppe i soveværelset hvor hun også sover, har tænkt at måske skal jeg holde hende helt ude at det rum - vi får snart nyt soveværelse med trægulv. Ved ikke om jeg skal begynde at spraye alting i et eller andet loppemiddel?
Men nej er nok nødt til at være helt sikker på vi ingen lopper har før jeg gør noget yderlig.
feb 2011
Nu er intet bevist med denne hund, men skulle det ende ud i dens gener kunne fjernes med sterilisering så ville lidt ekstra pels arbejde ikke afholde mig....
Og uanset så længe man ikke ved hvad det er, så ville jeg ikke anbefale avl....
jun 2012
jun 2012
jun 2012
jun 2012
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Hunden:
Jeg har selv haft stor succes med Activyl (nyt produkt der kun fås ved dyrlægen). Det er pipetter som både tager alle stader fra larve til voksen loppe. Der står at det også vil "drysse" af hvor hunden opholder sig, men det tror jeg ikke helt på.
Hvis din hund er hårdt angrebet så behandl oftere end der står på produktet. Virkningen er jo ikke 100% i hele virkningsperioden.
Omgivelserne: DET VIGTIGSTE
ALT hvad der kan vaskes, skal vaskes. Smid resterende puder og tæpper i fryseren. Jeg tvivler på der er nok frost endnu til at klare det naturligt. Jeg ville lade dem ligge mindst 1 døgn.
Det burde stadig være muligt at købe loppePULVER. Så giv et lille drys i støvsugerposen (for at slå det ihjel du får med op) og støvsug så hele huset fra gulv til loft. Alle puder/hynder ud af sofaer og lign. Flyt møblerne så du kan komme helt ind under benene. Og skift så støvsugerposen ud (igen med lidt pulver i)
HELE huset skal sprayes med loppemiddel beregnet til omgivelserne. Også der hvor hunden ikke opholder sig. Som ved støvsugningen skal det ind i alle sprækker og kroge. Under puder og tæpper. Det lugter ganske forfærdeligt, men kan heldigvis klares med en udluftning. Derfor har jeg altid sprøjtet mig mod døren og så gået en tur med hundene.
Og husk nu at give evt bil samme tur.
Meget gerne gentages en gang om ugen, til I er helt sikre på der virkelig ikke er flere lopper.
Ja det er dyrt og besværligt at få udryddet det skidt, men så bliver det heldigvis nemt at holde dem væk fremover.
Held og lykke med projektet.
jun 2012
Da jeg var barn havde vi lopper, og der var MANGE! De hoppede op på benene bare jeg stod der, så sprøjtede jeg alle gulvtæpper med fluegift og de forsvandt alle sammen .. Men ved egentlig ikke om det var mega sundhedsskadeligt i forhold til det der er beregnet til lopper?
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Det er jo aldrig særlig sundt at bruge gift, men i nogle tilfælde har man bare ikke noget valg.
Bare sørg for at lufte godt ud efter ½times tid. De sidste gift partikler skal lige have lov at lande.
jun 2012
Min tæves pels :(