{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

Protein procent giver problemer hos Corgier? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg drømmer om en Corgi, måske allerede til foråret hvis tingene flasker sig. Jeg overvejer mange ting nu incl foder. Har efter inspiration fra andre tænkt at jeg vil fodre med Wolfsblutt, når tid er.
Men så læste jeg et opslag på en Corgi side på FB. Her stod at hvis protein indholdet var under 21% og over 25% kan det give div hudproblemer hos hundene. Kiggede så lige på WB og der er rå protein procenten 30.
Er der nogle der kender til denne påstand, eller kan jeg med sindsro bruge WB?
På forhånd tak ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Protein procent giver problemer hos Corgier?
  • #1   5. dec 2013 Jeg ved ikke om corgien har helt særlige problemer i den retning, men generelt anbefales det o bare at protein% er under 30... Er ikke sikker på hvad der skulle forårsage at lige corgier har SÅ specifikke behov som du har læst om

• #2   5. dec 2013 Nej, der stod heller ingen begrundelse, bare at det kunne forekomme generelt. Men så er det måske ikke en god ide med WB, under alle omstændigheder?

• #3   5. dec 2013 Ville nok spørge efter hvor vedkommende havde hørt det med corgier smiley

Men ville personligt vælge foder med mindre protein end WB.

• #4   5. dec 2013 Argh, det tænkte jeg ikke lige på. Må lige se om jeg kan finde det igen. Einstein hvad er din grund til dette ??

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
    #5   5. dec 2013 WB laver altså varianter med et proteinindhold under 30%

• #6   5. dec 2013 Flere af de corgi-opdrættere som har været i "gamet" i +30 år, fortæller at efter deres erfaringer er det ikke sundt for corgien med foder som er højt i proteinindholdet. Det gælder særligt i opvækstperioden (0-2 år) hvor de har behov for at vokse ekstra langsomt pga deres dværgvækst, for at få gode, stærke knogler som kan understøtte deres lidt specielle kropsbygning. Og meget protein skulle få dem til at vokse uhensigtsmæssigt hurtigt. Derfor anbefaler de erfarne at man holder sig til foder på under 24% protein, gerne lavere.

• #7   5. dec 2013 Skotter har tendens nyre problemer i længden hvis de fodres med for meget protein, vil egentlig helst fodre omkring 20% protein max, men synes det går hvis det er max 30, det er det i Essentials som jeg fodrer med lige nu.... synes dog den ene drikker meget ....

Så måske corgien også har sine problemer ....

• #8   5. dec 2013 Kan forstå at nogen har oplevet en decideret "proteinforgiftning" hos nogen corgier som har fået foder med højt proteinindhold, med deraf følgende hudproblemer eller andet. Kan jo være det hænger sammen med nyrefunktionen som hanne m skriver.

• #9   5. dec 2013 Eva tak. Det havde jeg ikke lige set smiley
    Det kan sagtens hænge sammen. Jeg tænkte bare at når der ikke var nogen form for begrundelse, kunne det jo være hendes egen hund der reagerede.
    Det med lav protein ifht vækst, må jeg lige skrive mig bag øret.
    Fedt med sådan et forum, for hulan jeg lærer SÅ meget smiley

• #10   5. dec 2013 Lia begynder at miste hår omkring øjne og mund, samt hendes hud bliver en smule lyserød i de områder hvis hun får for meget protein. Hun får foder med et protein indhold på 27% og det er virkelig maks for hende.

• #12   5. dec 2013 Tak for svarene smiley Må lige kigge foder igen.
    Undre mig lidt. Får hunde ikke et meget højt protein indhold når man barfer?

• #13   5. dec 2013 WB har 10 varianter hvor protein procenten er under 25, så der er vist noget til alle.

• #15   5. dec 2013 har fået en eller anden meget nøje gennemgang omkring protein og BARF en gang ... og er slet ikke så meget rå protein i råt kød som man lige tror ... måske en af de mere forstandige kommer på banen omkring

• #16   5. dec 2013 Ok, troede % vår noget højere. Hold fast, det kan virkelig betale sig at gøre sit for arb grundigt smiley

• #17   5. dec 2013 synes jeg dengang fik af vide at protein i fx fjerkræ er helt ned omkring 11%.

jeg blandings fodrer for øvrigt mellem essential og råt

• #19   5. dec 2013 Det har jeg også tænkt Hanne også for det ikke bare er tørfoder hele tiden. Kan dine hunde tåle det i deres maver?

• #20   5. dec 2013 Jeg fodrer, som Venges, aldrig med foder med en protein% på over 25. Min erfaring (som jeg overhovedet ikke kan bevise) siger mig at det er passende for labrador og goldens i alle tilfælde. For meget protein kan skade dem i væksten. Mener JEG smiley

Nu kan corgierne jo også, selvom det benægtes hårdnakket af mange opdrættere af racen, have problemer med HD og er det tilfældet, ville jeg under ingen omstændigheder fodre med mere end 25% protein.

• #21   5. dec 2013 De har ingen problemer ... har aldrig haft hunde med så velfungerende maver og fin pels...

jeg fodrer som ofte tørt morgen og råt aften ... nogle dage med fx et stort ben i sigte får de ikke morgen mad, eller springer over morgenen efter ...

andre dage hvis ikke lige jeg har fået råt ud af fryseren så får de kun tørt... men typiske dage er som skrevet...

og så er det ½ dosis af hvert til måltiderne ... fungerer fint

• #22   5. dec 2013 Mette erfaring skal man skam heller ej kimse ad. smiley Og mener også at hvis hd ligger i generne, skal man tage sine forbehold.
    Hanne det er jeg glad for at hører. Synes mange siger det modsatte. Gælder det også ben?

• #23   5. dec 2013 ja de får ben .... den ældste har det dog med at gylpe af okseben efter nogle timer... fik af vide jeg skulle passe på med svineben, men dem omsætter de begge uden problemer, end ikke løs afføring har de haft af det, endnu da...

så får de kylling lår og stykker, samt andelår ...

Køber fra supermarkeder på tilbud... samt en BARF forhandler hvor jeg køber 1 og 2 kg poser med kød7ben og bruskstykker blandet sammen ....

• #24   5. dec 2013 Scroll lidt ned, så er der en tabel over proteinindhold i forskellige råvarer, læg mærke til indholdet i nederste del, den vegetabilske afdeling.
    derfor kan tørfoder, der indeholder mindre kød i forhold til korn og andet fyld give en høj proteinmængde.
    protein er ikke blot animalsk som mange stadig forbinder det med. en proteinforgiftning, som der ikke er noget der hedder, tror jeg mere dækker over overfølsomhed overfor et bestemt protein - eller allergi.
    http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Biokemi_og_molekyl%C3%A6rbiologi/Biokemi/proteiner/proteiner_(Ern%C3%A6ring)
    jeg har dog set andre værdier for kød, det afhænger også af, om det er magert kød, hvor der er mere protein i end i fedtholdigt kød.
    at der er mindre protein i råt kød, er jo fordi at det indeholder en del væske, kød i tørfoder er koncentreret, tørret, og derved er væsken væk, og proteinindholdet pr 100 gr. vil automatisk være større.

• #25   5. dec 2013 MLA super oversigt .... summasumarum kan man sige at ikke meget råt kommer over 20% protein .... gør mig endnu gladere for min råfordring smiley

• #27   5. dec 2013 Denne er lidt smart, der kan tastes ind for hvad man vil se næringsindholdet i
    fx kylling
    http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=1043

• #28   5. dec 2013 så sætter man fedtindholdet op, så er der noget at brænde af smiley

• #29   5. dec 2013 forsiden til den smarte funktion jeg omtalte
    http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp
    så, nu spammer jeg ikke mere smiley

• #30   5. dec 2013 MLA du er mere end velkommen til at spamme smiley
    Rigtig god tabel, havde slet ikke tænkt på proteinerne i grøntsagerne også.

• #31   5. dec 2013 @ Venges ... hvad fodrer du med ??

Min ene er så kræsen med tørt, men Essential er hun glad for, der er så 30% protein i, af andet har hun villet have N&D endnu mere protein, og så til nød Kingsmoor Pure, men synes pelsen blev kedelig ....

• #33   5. dec 2013 WB er prøvet, men måske skulle jeg prøve igen .... vil gerne ned i proten%

• #34   5. dec 2013 Jeg barfer så mine, synes det tørfoder cirkus er for suspekt smiley kan nu godt lide at vide hvad vovserne får at spise og at de ikke skal trættes med det samme dag ud og dag ind.
    men skulle jeg vælge tørfoder, så ville jeg nok prøve wb af, der er i det mindste forskellige varianter at vælge imellem, og ikke bare kylling eller fisk, som jeg ofte synes der er de gængse varianter. Men det sker nok aldrig smiley

Kommentér på:
Protein procent giver problemer hos Corgier?

Annonce