{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Collie ører
  • #1   30. nov 2013 Når de er små hvalpe hænger de jo som regel. Hos nogle kan ørerne så begynde at stritte, der kan være allerede ved 5 måneders alderen.
    Jeg har lavet i alt 9 hvalpe og her i det sidste kuld er der en af hvalpene der har fået et stritøre, det kom da hun var 5 måneder. Det er jo højest uønsket, så familien er nu instrueret i at sætte noget i øreflippen, så øret forhåbentlig kommer til at kippe korrekt.
    Det med at øret stritter kan også komme senere når hunden kommer i en af kønsmodningsfaserne.


  • #2   30. nov 2013 Okay tak for svaret. Så kan man vist ikke sige noget om min collie endnu, da hun kun er ca. 13 uger smiley

  • #3   30. nov 2013 Nej det kan man ikke. Får du problemer med stritører, så kan din opdrætter sikkert hjælpe dig med at få løst problemet.

  • #4   30. nov 2013 Ja det kan være smiley Ellers går det nok, da hun ikke kan udstilles. Synes bare de er så søde med de ører smiley

  • #5   30. nov 2013 Selvom hunden ikke skal udstilles synes jeg det er bedst ørerne kipper ellers får collien et helt forkert udtryk og ligner en hel anden race.

    Hvor har du købt din collie?


  • #6   30. nov 2013 Max er ikke en rigtig Collie så, for hans ører kipper ikke, på trods af at han havde noget monteret i ørerne, da vi overtog ham. smiley

  • #7   30. nov 2013 Det er ikke det jeg skriver Susanne, jeg siger den får et forkert udtryk, det er noget andet smiley

  • #8   30. nov 2013 Nu har jeg godt nok ikke en collie, men en sheltie, som også skal have kipører. Hun var ikke ret gammel - ca 2½ måned, da ørerne begyndte at rejse sig, så hun har "elefantsnot" i ørerne.

  • #9   30. nov 2013 Jeg har også en sheltie med de "umulige" ører smiley hans øre begyndte så småt at stritte da han var 2,5-3 måneder gammel. Vi synes nu også at de helst skal have kipører, (vi vil udstille ham en smule) jeg synes nu også at det hører til racens charme, men selvfølgelig er det ikke nødvendigt, det er jo et "luksusproblem" smiley
    Men vi startede med at bruge elefantsnot, det virkede dog ikke så efter træners anbefaling limede vi ørerne samen med tekstillim (og ja det lyder voldsommere end det er) smiley


  • #10   30. nov 2013 Jeg har brugt tyggegummi i perioder hvis jeg syntes de havde tendens til at rejse sig. Sukkerfrit stimerol holder hos os indtil vi piller det af.

  • #11   30. nov 2013 Jeg købte hende ved en privatperson smiley Så ikke en kennel. Moderen har de rigtige ører, men ved ikke om ejeren har gjort noget for det.

  • #12   1. dec 2013 Vores havde også Stimorol i ørerne, da vi overtog ham som 14-15 måneder unghund. Vi fik instruktioner fra opdrætteren omkring, hvordan vi skulle sætte tyggegummiet rigtigt i ørerne på ham, så de kippede på den rigtige måde.

    Men tyggegummiet røg jo ud, hver gang han legede med andre hunde. Så da jeg efter nogle måneder fik at vide af nogle andre hundeejere, at tyggegummiet ikke burde gøre nogen forskel mere, så røg de ud for good.

    I dag har han et stritøre og et "rigtigt" collieøre. Jeg synes, det ser kært ud smiley


  • #14   3. dec 2013 Ja kipører der stritter kan være arveligt, men det kan sagtens springe generationer. Den hvalp jeg har solgt har fået et øre der stritter, da den var 5 måneder- ingen af forældrene eller søskende eller halvsøskende har stritører, men jeg har fået at vide, at hendes oldemors ører strittede, så det er hende hun har det fra. Faktisk har hendes mormor, altså min Fie, meget tunge kipører, dem har hun givet videre til fem af hendes hvalpe, den sjette hvalp, min Alba, har lette ører der kipper korrekt, men det er så hendes datter der har fået et stritøre.

    Arvelighed er ikke altid nemt, jeg havde ikek været opmærksom på den oldemor.
    Jeg synes ikek man skal avle på hunde der ikek er bygget korrekt, men et øre der stritter er ikke så slemt, som hvis det er bygning eller vinkler der ikke er iorden, for mig er det at hunden kan bevæge sig ubesværet og korrekt det vigtigste.
    Har man en super god hund med de rette vinkler og bevægelser, så ser jeg ikek noget problem i at den måske har haft et kipøre engang, der er blevet rettet op med lidt lim elelr tyggegummi, så skal man bare finde en partner der kan kompensere for det ved at have helt korrekte ører.

    Jeg ser ikke noget forkert i at prøve atrette på stritører hos collie, hunden aner jo ingenting, den mærker det ikke, det gør ikke ondt på den.


  • #15   3. dec 2013 Kennelmor: Nej, det gør bestemt ikke ondt på hunden, Isla lægger overhovedet ikke mærke til, at hun har lidt elefantsnot i. Hun kløede sig ikke engang, da det blev sat i.

  • #16   4. dec 2013 Nej - den hvalpe fra mit kuld havde først fået limet øret, Det var ikke mig der gjorde det, hunden bor på Sjælland, jeg bor i Jylland, så det var en anden opdrætter der hjalp med det. Limen holdt ikke, så prøvede de vist elefantsnot der ikke hang ved og nu har hun tyggegummi i det ører og det holder vist fint.

  • #17   5. dec 2013 Hvor længe kan man nå at rette et stritøre? Vores rejste sig tidligt og hun havde tyggegummi i i over en måned - det stritter stadig så vi gav op smiley hun er jo sød som hun er, men ligner ikke helt en rigtig Collie smiley

  • #18   5. dec 2013 Jeg har ikke selv erfaring med tyggegummi, men jeg tror man skal bruge det temmelig længe. Den hvalp jeg taler om har brugt det nu i 1 måned og jeg tror de skal blive ved et godt stykke tid endnu.

  • #19   5. dec 2013 Man skal lade det sidde, indtil tandskiftet er overstået. Når de er færdige med at skifte tænder, så har brusken i øret sat sig, og så kan man ikke længere ændre på noget. Det kan sagtens være, at øret stritter alligevel trods tyggegummi. Det er også en god idé at massere øret forsigtigt i "knækket" med uparfumeret creme, mens man siger "kend den på knækket" smiley

  • #20   5. dec 2013 Vi lod det sidde ind til tandskifte var færdigt. Det hjalp ikke på vores smiley måske hun bare er meant to bære et stritøre smiley haha

Kommentér på:
Collie ører

Annonce