{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.538 visninger | Oprettet:

Dobbelttænder - små hunde {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg jo ikke så erfaren indenfor små hunde og dobbelttænder, jeg er vant til schæferhunde med ukompliceret tandskifte, men jeg kan se, at Isla i undermunden nu har fået nye hjørnetænder ved siden af de djævelske mælketænder. Min dyrlæge indkalder til unghundetjek, når de er et halvt år for netop bl.a. at tjekke tænder. Isla er ikke engang 5 måneder endnu, og jeg bliver da lidt bekymret for de blivende tænder.

Nogen, der har erfaringer? Jeg tænker også lidt, at hvis hun får dem fjernet, så risikerer vi at skulle det samme igennem igen i overmunden, 2 x narkose vil jeg meget gerne undgå

Dækker sygeforsikringen egentlig fjernelse af dobbelttænder?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dobbelttænder - små hunde
  • #1   28. nov 2013 Jeg ved ikke om sygeforsikringen dækker, men du kan være heldig, at mælketænderne falder ud selv, når de blivende er kommet lidt længere frem.

Det er meget almindeligt med dobbelttænder hos de små gravhunde, som jeg jo har haft nogle stykker af, og jeg plejer at få mælketænderne fjernet, når de blivende er godt halvt udvoksede, hvis de ikke er faldet ud selv.

Det plejer oftest at være dem i overmunde, som det er galt med.
    Det du selvfølgelig skal holde øje med er, at tandstillingen på de blivende tænder ikke påvirkes af mælketænderne.

Xingu fik fjernet to hjørnetænder i overmunden, da hun var ca 6½ måned gammel.

• #2   28. nov 2013 Tak Kirsten - Islas er ca. 1/4 oppe, så jeg kan måske godt lige trække vejret lidt, inden jeg handler? De blivende tænder sidder inde bag mælketænderne, ind mod munden, ikke ved siden af. Så nu er hun da en rigtig haj....

• #3   29. nov 2013 Lucky fik 8 revet ud som 7-8 mdrs. Det er næsten mere reglen end undtagelsen ved chierne tror jeg. Så tror sagtens du kan vente til tjek som 6 mdrs hvis du bare holder øje med det. Dog må du ikke vente alt for længe. Luckys sad ligesom hos dins inde bagved og hvis jeg havde ventet et par mdr mere var hans tandstilling ødelagt.

• Lady Pink
    Lady Pink Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
    #4   29. nov 2013 Bente
    man plejer at sige 6-9 mdr på de helt små racer smiley

• #5   29. nov 2013 Jeg ville se tiden lidt an, skal de fjernes kan du være heldig, at dem i overmunden når at vokse lidt ud inden også, så kan dyrlægen vurdere om, han vil fjerne mælketænderne der også, så hun kun behøver at blive bedøvet en gang.

Hos gravhundene plejer de blivende tænder også at vokse ud bag mælketænderne.
    Hvis du kan få hende til at gnave ben både hårde og lidt seje hudben, kan det hjælpe med at løsne dem.

• #6   29. nov 2013 My only: Ja, jeg er simpelthen så nervøs for hendes tandstilling smiley

Pink: 9 mdr. - det var sørme længe.. Under alle omstændigheder vurderer dyrlægen hende, når hun er et halvt år, hvis ikke jeg ringer til hende inden smiley

• #7   29. nov 2013 Kirsten: Hun gnaver heldigvis hver eneste dag - både på det ene og på det andet smiley

Og ja, jeg ville netop gerne undgå, at hun skulle bedøves mere end én gang smiley

• #8   29. nov 2013 Tror ikke du skal være bekymret endnu. Luckys er vokset fint til smiley og hans blivende var næsten helt oppe da mælketænderne kom ud. Men så længe du holder øje og ellers får det tjekket når hun er 6 mdr tror jeg ikk der er noget at være bekymret for smiley de kan også nå at falde ud selv. Ved lucky var et af problemerne så også at det vat alle 4 hjørnetænder der sad så han havde 8 smiley det gjorde ondt når han fik fat skal jeghhilse at sige smiley

• #9   29. nov 2013 My only: De dér mælkehjørnetænder, dem har fanden altså skabt i vrede, og hun er virkelig glad for at bruge dem..

Jamen, jeg tager det roligt lidt endnu - tak for svar smiley

• #10   29. nov 2013 Ja de gør så ondt og når der så er dobbelt op på tænder og man så skal bides I fibgeren så gør det bare ende mere ondt. Hold op hvor var lucky upopulær en årgang. smiley

Og det var så lidt.

• #11   29. nov 2013 Såden her så min sheltie ud da hun var 5.5 mdr smiley hun mistede dem alle selv, den sidste røg få dage efter hun blev 6 mdr. Jeg havde besluttet med mig selv at jeg ville ringe og bestille tid til at hive den sidste ud, men dagen jeg ville ringe der tabte hun den sørme selv thank god!

profilbillede
  • #12   29. nov 2013 Du skal lave ruske lege med blødt stof legetøj eks flecetrækketov eller sokker, det hjælper på at få tænderne løse fik jeg at vide af en ven smiley

• #13   29. nov 2013 Jeg ville være påpasselig med at lave ruskelege under tandskifte, især hvis man ønsker at kunne bruge dette som belønning under træning.

Oplever hvalpen at det gør ondt, mens den rusker, kan man risikere, at den sætter det i forbindelse med legen og det er ikke ønskeligt.

• #14   29. nov 2013 Jeg følger spændt med på sidelinien. Jeg har min første lille-bitte hund (papillon/pomeranian), han er 6½ mdr, og har stadig alle fire mælke-hjørnetænder, dog er én temmelig løs, men de tre andre sidder urokkelig fast.

• #15   29. nov 2013 Altså som skrevet, så havde Meeko også dobbelte tænder rimelig længe, han fik bare massere af ben, gulerødder og så lavede vi en smule trække/ruskelege, de faldt ud selv.

Desværre har Meeko så dobbelte tænder længere inde i munden smiley

• #16   29. nov 2013 Buch: Islas sidder på nøjagtig samme måde - det skisme som et billede af hendes mund smiley Men dejligt at høre, at de røg selv.

Kirsten, jeg lader hende gnave.

Lillian: Det skal du være mere end velkommen til smiley

Anya: Godt at høre, at han selv klarede dem, men øv da med de andre smiley

• #17   29. nov 2013 Ift. sygeforsikring og dækning kommer det nok an på selskab, men tror ikke, at de dækker. Alm Brand gør i hvert fald ikke. Tror det er fordi, der er så mange små racer, hvor det forekommer så tit.

• #18   29. nov 2013 Ja det lidt øv, men nu må vi se hvad DR. Dyr siger i idag . :b

• #19   29. nov 2013 jeg havde agria, og de dækkede i hvert fald på min hund da han fik fjernet 6 mælketænder :-).

jeg ville dog vente til de nye var vokset lidt længere ud, for det kan være mælketænderne automatisk bliver skubbet ud med tiden :-). jeg kunne selv trykke nogle af chinos ud fordi de var så løse :-).

• #20   29. nov 2013 Ida - ok, det må vi jo se, hvis det bliver aktuelt.

Anya: Ja, der er jo ikke andet for..

Louise: Ok, det er åbenbart meget forskelligt fra selskab til selskab. Og ja, jeg venter lige lidt.

• #21   29. nov 2013 Der er håb forude, Zoey havde også hendes hjørne mælketænderne siddende som 5 måneders, dyrlægen sagde jeg skulle give hende en masse tyggeben, lige inden hun blev 6 måneder var de væk en dag da jeg tjekkede. Jeg sad og rokkede lidt i dem engang imellem og det virkede og så pludselig at hun havde ben at tygge i.. Det har ikke påvirket hendes tandstilling, trods hendes hår mangel har hun et super flot tandstilling i dag smiley

• #22   29. nov 2013 Jeg ville ikke være alt for nervøs allerede. Hvornår startede den tandskiftet? Min havde skiftet alle tænder indenfor 2,5 uge fra første tand røg. Jeg var så også selv ret engageret og har selv hevet tre tænder ud af munden på hende - de sad så løse smiley Du kan evt. begynde at rokke lidt med hjørnetænderne, når den blivende tand er voksen halvvejs ud. Jeg syntes det er meget tidligt at gå i panik ved 1/4 del smiley

Mht. tandstilling, jo den kan få skæve tænder, hvis de sidder for længe i to rækker, men tænder flytter sig jo faktisk rundt hele livet. Der er stor sandsynlighed for at de vil flytte sig "på plads", når der bliver plads i munden smiley

• #23   29. nov 2013 Det lyder dejlidt, alexandra. Hun får altid rigeligt at gnave i, det har hun meget stort behov for smiley

A-S: Det er nok en lille måned siden, hun begyndte at skifte tænder. Alle de små forreste tænder er skiftet, plus en del andre.

Jeg er sørme ikke i panik, så ville det lyde helt anderledes *GG* Og så havde jeg spurgt dyrlægen fremfor at spørge herinde smiley

• #24   29. nov 2013 Theis har, i formiddag, tabt den løse hjørnetand, jeg har lige tjekket, mens jeg børstede ham. Så nu er det "kun" tre tilbage smiley

• #25   29. nov 2013 Dejligt, Lillian, så må vi håbe, de andre følger efter smiley

• #26   29. nov 2013 Bente smiley
    Vi rokker og tygger i hvert fald videre smiley

Kommentér på:
Dobbelttænder - små hunde

Annonce