åååh nej, begyndende alene hjemme problem {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Der er begyndt at opstå et problem hjemme hos mig.
Sagen er den at min hund er begyndt at kradse i væggen og bide i dørkarmen, når jeg ikke er hjemme. Det kan lige nævnes allerede nu, at han er ca. 7 måneder og er begyndt at komme i teenage alderen, jeg kan godt mærke at han er begyndt at prøve grænser af på mig.
Det startede i går og fortsatte i dag.
Det skal lige nævnes at der aldrig har været nogle problemer med at være alene hjemme før, han har aldrig bidt i noget, tisset eller gjort på gulvet. Han piver heller ikke når han er alene hjemme.
I går kom jeg hjem til en ødelagt væg. Jeg var væk i under 4 timer. Jeg har tænkt tiden igennem inden jeg gik, den foregik på præcis samme måde som vi altid plejer, så det undrer mig.
Da jeg kom hjem kom han krybende hen til mig, som om at han vidste at han havde gjort noget galt, så jeg kunne godt se der var sket noget, så jeg begyndte at tjekke lejligheden og mon ikke den bølle havde lavet ulykker. Han plejer normalt at komme glad hen til mig og sætte sig pænt foran mig.
Det samme syn kom jeg hjem til i dag, hvor jeg også kun havde været væk i under 4 timer.
I dag prøvede vi at gå en lidt længere morgen tur og gav os ekstra god tid til at snuse. Hans mad smed jeg også ud på gulvet, så han kunne bruge lidt tid på det. (Vi bor i lejlighed, så vi har ingen have)
Jeg havde også sat et stykke pap i klemme foran den ødelagte væg, i håb om at den ikke blev ødelagt mere, det hjalp ikke meget, det blev også splittet til atomer. Det var måske også lidt fristende med et stykke pap.
Han er normalt vant til at være hjemme alene i længere tid, så det burde ikke være noget problem. Vi har også trænet 'alene hjemme' træning fra han var helt lille, så her burde problemet ikke være.
Jeg ved godt at man ikke må skælde hunden ud når man kommer hjem til sådan et syn, men jeg kunne ikke lade være med at skælde ham en lille smule ud, blev så skuffet.
Min første indskydelse er at jeg har en hund som er i ubalance, så det kan muligvis være derfor.
Jeg ønsker selvfølgelig at få stoppet denne adfærd hurtigst muligt, inden det udvikler sig til et større problem.
Som bonus info; så kører radioen altid i baggrunden (ved lavt volumen, på en kanal med rolig musik) + at jeg har nu sat et lille hegn op foran den ødelagte væg.
- Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om i har nogle gode tips til hvad jeg kan gøre ved mit problem.
Hvad gør i for at trætte jeres hund lidt inden i tager hjemmefra ?
Har i noget aktiverings legetøj i kan anbefale, som han kan hygge sig med alene? (Gerne noget slidstærkt, da han har det med at ødelægge sit legetøj ret nemt)
Er det bare normalt for dem når de kommer i teenage alderen?
Beklager hvis det blev et lidt langt indlæg. Håber på nogle gode råd, jeg er åben overfor alt.
Tak på forhånd
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
sep 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 189
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 181
Vibe:
Er lidt bange for at prøve den taktik med at ligge noget nyt ud til ham hver dag, da jeg vil blive nervøs for at han kommer til at tro, at man må bide i alt. Jeg ligger dog altid hans legetøj ud på gulvet, i håb om at det bliver angrebet i stedet (det er normalt i en kasse, hvor han selv plejer at tage det)
Kathrine:
Det næste jeg havde tænkt mig var netop også at afgrænse hans areal, som du skriver, det virker til at være en god idé.
Tak for svar, rart at vide at det muligvis bare er pga. alderen.
Har i nogen erfaring med hvor lang tid den her periode varer? Sådan cirka, det variere vel fra hund til hund.
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
Jeg tror ikke han synes at det er særlig sjovt at bide i det legetøj han altid har til rådighed..
aug 2013
En løsning kunne vel være at jeg skaffede noget legetøj, som han kun har til rådighed når jeg er væk ?
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Vi prøvede mere træning om morgnen...det duede slet ikke. Han synes det var skide sjovt og endte med at køre i højt gear istedet. Også selvom det var stille træning.
Her er morgen rutinen stille og rolig, efterfulgt af frossent marvben og en lille tyggeting. Det er lykken her
aug 2013
Har ikke mulighed for at overvåge ham nej, det ville ellers være smart.
Generelt sker der altid meget her hvor vi bor, altså med hensyn til lyde. Vi bor i et ungdomskvarter, så her er mange unge der spiller høj musik, larmer med biler, råber osv. osv. Så det burde han være vant til tænker jeg.
Postmanden afleverer sine breve / reklamer nede i postkasse skuret, så ham kan jeg godt udelukke
Men du kan selvfølgelig godt have ret i at det kan være lyde udefra, hvilket også er derfor at radioen altid kører på lavt niveau i baggrunden. Der er vel ikke så meget andet jeg kan gøre for at påvirke lydene ?
Jeg tror jeg må gøre som de andre skriver, at lukke ham inde på et mindre areal + give ham noget han kan gnaske i, som Linda foreslår. Så håber jeg på at det bare er alderen der driller lidt
- Ellers ærgerligt at din hund får alene hjemme problemer i en så sen alder, krydser fingre for at din salve hjælper
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
og som skrevet, det er helt sikkert den skønne lømmelalder der er sat ind
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 135
Tænker at det er alderen, men blev også drøn-ærgerlig, der havde jo aldrig været noget før?!?
Gjorde det, at jeg lagde gnavelegeting frem, aktivering i form af stofbleer med godbidder og foder i og knuder på, marvben med en blanding af foder og leverpostej, der havde været i fryseren og hendes yndlingsting - et tøjdyr at slå ihjel - frem til hende, inden jeg gik fra hende.
Derudover kom hun på en god lang luftetur, inden vi går. Det hjælper oftest, men der har været en enkel gang siden, hvor hun liiiige har nippet i tapetet.
Håber dog at det er noget hun vokser fra, da det er lidt af et udstyrsstykke, hver gang jeg skal ud af døren. Har skåret lidt ned på legetøj, men sørger for at der ofte er noget nyt at gumle i.
Held og lykke med den forestående lømmelalder - føler med dig!
aug 2013
Har også lige været ude og investere i disse marvben samt noget nyt legetøj, så håber jeg det virker for mig også
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
aug 2013
- Ja jeg tror bare at det var alderen som spillede lidt ind der. Jeg har efterfølgende begrænset hans areal han har tilgængeligt, når han er alene hjemme, ved hjælp af nogle små stykker hegn.
På den måde forholder han sig roligt og tager sig en lur i stedet. Jeg har ikke haft nogle problemer siden, der har ikke været det mindste
Jeg prøvede også med disse marvben, men det fik han simpelthen så dårlig mave af hver gang, så det er vi gået væk fra igen.
Mit bedste råd vil være at gøre ligesom jeg, afgrænse hundens areal, så burde den falde til ro og så kommer du hjem til en frisk og udhvilet hund. Det hjalp også for mine forældres hund, dengang den lavede samme numre (cirka samme alder).
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
aug 2013
Har som sagt ingen problemer mere, så søger ingen løsninger
- Emnet er ca. 7 måneder gammelt
åååh nej, begyndende alene hjemme problem