Sindsyg hvalpe bidning.. Hjælp.. {{forumTopicSubject}}
Som nogle af jer ved har jeg lige fået min første hund... En lille BC tæve
hun er den mest dejlige skabning jeg kender... Men har et tilbagekommende problem.. Hun bider, ikke kun nappe for sjov, hun nærmest æder mine ben.. Har prøvet at ignorerer, komme med hyl, tilbyde legetøj.. Hun har massere af legetøj... Både til leg og bid... Så søger nogle gode råd... For bliver mildest talt arrig og meget irriteret efterhånden da jeg ikke rigtigt kan få hende til at stoppe...
Et andet problem er at hun gøer helt vildt når vi møder andre hunde på vores lille "kigge" tur... Hun gøer rigtigt meget, og man kan se hendes signaler viser at hun er bange...
Tak for hjælpen på forhånd
- lige nu er hun 9 uger, 1dag og så sød da hun sover
aug 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 140
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Kig på bendes hverdag. Bider hun især meget lige når i kommer hjem fra en gåtur el. Lign? Så har hun nok oplevet for meget. Opkørthed og stress får bideriet til at eskalere.
Find nogle venlige hunde eller jævnaldrende hvalpe i kan bruge tid sammen med. Gå tur sammen med og generelt bare være sammen med. Så hun oplever at hunde ikke er farlige. Lige nu oplever hun, at de er farlige, men hvis hun gør, så går de væk / forsvinder. Den success vil hun selvfølgelig bygge på.
Går i til træning? Det kunne være en god ide at starte til hvalpetræning, så hun får brugt ait hoved, oplever at være på samme sted som mange andre hunde - som ikke bare går videre selvom hun siger vov, og hun kunne lære jævnaldrende hvalpe at kende
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.162
Du skal træne NEJ øvelser....,med tiden fatter hvalpen, hvad nej er og du kan bruge det i dette tilfælde.
Mht til gåturen skal du igang med at træne kontakt øvelser. Det er vejen frem for, at lære dem, at ignorere andre dyr og mennesker.
Træningen virker jo ikke med det samme, det er en lang proces. Har du meldt dig til noget hvalpe motivation/træning?
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Hun lyder som en helt normal 9-ugers hvalp
Med hensyn til gøen, synes jeg du skal prøve at aflede hendes opmærksomhed med dæmpet men opmuntrende lokken, evt. sjove bevægelser, leg el.lign. ,og beløn med godbid, hvis hun stopper og giver dig opmærksomhed. Ellers bare ignorer og gå videre...så skal hun nok følge med. INGEN hævet stemme eller alt for megen fokus på det, at hun gør eller det hun gør af.
aug 2013
Ang bideri og tidspunkt synes jeg ikke rigtigt der er nogen sammenhæng... Det er både når vi lige er stået op, under leg, og ja... Bare pludseligt..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Ikke sådan i timevis,men bare lige en kort timeout, hvor hun ikke KAN komme til at bide, så snart hun er "faldet ned" skal hun self ikke længere være lukket væk
Jeg tror ikke på man kan aktivere sig ud af hvalpebideri, og nogle hvalpe er bare mere ihærdige end andre. Ofte synes jeg osse man kan se et mønster i det -at de bliver værre hvis de er lidt kørt op efter vild eg e.l. og så skal man måske selv blive bedre til at stoppe legen inden den kammer over.
aug 2013
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.549
Her hjælper det at opfordre til en rolig leg/træning eller time out, hvor vi afbryder legen, og kommer tilbage når hun er faldet ned. Det er dog svært at finde en rolig leg, fordi hun er så kørt op, at hun slet ikke kan finde ro igen, så vi afbryder tit med lidt træning, hvor vi fx træner kontaktøvelser eller lidt lette øvelser, som hun kan - fx sit, dæk, stå eller lidt ringtræning eller kropskontrol :o)
Men det er HELT normalt at hvalpe bider, og det går som regel over igen efter nogle måneder. Men hvis man fx indlærer nej-øvelsen og generelt afbryder adfærden og roser når hun opfører sig pænt, så går det som regel meget hurtigt. :o)
aug 2013
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Hun prøver dig ikke af! Hun er en baby! En baby som er blevet fjernet fra alt der var kendt og trygt og nu skal forsøge at navigere i en verden der ikke er hendes, under regler hun ikke forstår og uden et sprog at gøre sig forståeligt med.
En 9 uger gammel hvalp svare til et ca 6-12 mdr gammelt barn. De undersøger også ting med munden. De skriger, hyler og hamrer lemmerne i gulvet for opmærksomhed, for det er den eneste måde de kan kommunikere på!
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
HØRT
Jeg forstår nu alligevel godt at folk der aldrig har haft hund før, bliver noget overrasket over den store opgave, der er ved at have hvalp. Jeg stod der selv for 7 år siden.
Derfor er det, som grøn hundefører, SÅ vigtigt at starte til træning så hurtigt som muligt, så man kan få hjælp, til den vigtige start. Hvis man skal tage langt, så er det det værd !!
Det skrevne og læste ord er ofte "nemmere" end i praksis. Hvis det ikke er muligt, så er det en god idé at finde en "mentor", som ved hvordan man træner hund på en god og positiv måde.
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 986
Jeg oprettede en tråd (som du kan finde på min side) med min hvalps hvalpebideri... Hun bed rigtig hårdt, og jeg her så mange ar!!! Blev opfordret til, først at pibe som en anden hvalp.. Det kørte hende helt vildt op når hun lige var i det humør.. Hvis hun bed i en ledning og jeg sagde en høj lyd, så stoppede hun op..
Så blev jeg rådet til at ignorere det... Og rose når hun holdt op, det virkede heller ikke. For hun holdt ikke rigtig op... Så indlærte vi både "slip" og "nej", og det gik fint - for det meste, men i nogle situationer (hvis hun var overtræt, eller der skete for meget), blev hun bare ved. Til sidst købte vi et børne/baby-gitter til døråbningen. Og når hun bed, kom hun derud. Sagde ingenting, virkede hverken irriteret eller sur, men bare helt almindeligt og roligt lukkede jeg hende lige ude..
Så når hun var faldet til ro, åbnede jeg lågen - og tit blev hun bare liggende. Det var et råd jeg fik herinde!! Og max 2 uger efter - var det slut. Hun har ikke bidt siden... Og det var inden hun skiftede tænder :-).
Tror det handler om at finde den måde der virker på din hvalp... Vores har fundet ud af, at når der sker for meget, er for meget larm eller hun bare er max træt og har brug for fred, så går hun ind i det rum hvor børnegitteret var før - hun slapper af derinde. Det er hendes sted til at finde ro..
Held og lykke med hende :-).
aug 2013
apr 2010
aug 2013
apr 2010
apr 2010
Sindsyg hvalpe bidning.. Hjælp..