{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.541 visninger | Oprettet:

Hund i stalden? {{forumTopicSubject}}

Hej HG ! smiley

Vi har (efter vi er flyttet i lejebolig med tilhørende stald) valgt, at vores rott/lab blanding Tjalfe skal gå i stalden i dagtimer, når vi er i skole/arbejde - altså omkring en 6 timer. Han går i en hesteboks, som der var til overs (4 bokse, 3 heste). Jeg syntes selv, at vi har indrettet det fint for ham; med hans transportkasse (åben self.), halm, masser af tæpper, vandskål, godbider spredt i halmen, tyggepinde osv.

Som sagt syntes vi selv, at det er en fin løsning, så umiddelbart er det jo ikke noget problem....MEN her i sidste uge havde vi så dyrlæge til den ene af hestene, vi havde kun lige fået fri, så vi lod Tjalfe stå i boksen for at dyrrelægen kunne ''arbejde i fred'' smiley

Dyrrelægen kom, fik ordnet hesten (en vaccination) og fik så øje på Tjalfe i hesteboksen (Tjalfe havde ikke sagt et pip, så dyrrelægen så ham først da han gik forbi). Dyrrelægen kommenterede ikke Tjalfe i boksen, men jeg kunne TYDELIGT se i hans ansigt, at han var noget skeptisk over det... Det har jeg så gået og tænkt lidt over siden.

Og nu ligger jeg så spørgsmålet ud til jer. Er der noget galt i, at have sin hund til at gå i stalden i dagtimerne?

Drømmen er at jeg skal have bygget ham en rigtig lækker hundegård, hvor han kan være både inde og ude, men indtil da var tanken at han kunne gå i stalden. Hvad mener i???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund i stalden?
  • #2   20. okt 2013 Hvor gik han før, og hvor er den hønsehunden på din profil ??



  • #4   20. okt 2013 Personligt ville jeg ikke kunne få mig selv til at have en hund lukket inde i en stald, men tanken om at have hunden med i stalden når man selv er der, og at hunden går rundt på gården i alle dagtimerne, og så sover inde i huset, elsker jeg, det må være et fantastisk hunde liv smiley

  • #5   20. okt 2013 Det kan jeg ikke se noget problem i, hvis der er varmt nok.

  • #6   20. okt 2013 Det ser jeg intet problem i, hvis den kan holde varmen.
    Jeg kender mange, der har sine hunde i indendørs hundegårde, når de ikke er hjemme - det er jo så ikke en hesteboks, men bare en hundegård. Det er der vel ingen forskel på. :o)

    Som jeg forstår det kommer hunden ud fra boksen, når I kommer hjem - ergo er der vel ingen forskel på at have den i en indrettet hundegård/boks, og så at have den i et rum i huset, når man ikke er der?
    Nej, for mig intet problem - så længe der er varmt nok til ham. :o)


  • #7   20. okt 2013 Det kommer sig af, at han altid har været meget glad for at tygge i ting. Vi har haft ham til at gå inde, men så ryger der en dørmåtte, et hundetæppe eller lign. i ny og næ. Det er ikke min opfattelse at han gør det fordi han er bange eller keder sig, han er bare rigtig glad for at bide ting i stykker. Når vi er ude med ham, er i haven eller ved hestene, så kan han sagtens få en time til at gå med og ligge og bide en pind i stumper og stykker i græsset.

    Ved heller ikke om det bare er mig, men jeg har bare en idé om, at det er fint at han er ''ude'' i dagtimerne og så kommer med ind når vi kommer hjem (efter at han er blevet aktiveret grundigt self.). Som sagt vil jeg gerne have lavet en rigtig hundegård, hvor han kan gå ind/ud, det har vi bare ikke lige nu.

    Hanne M - Hønsehunden på min profil gav jeg til mine forældre for at par år siden. Det var en hund jeg købte som 16årig, da jeg boede hjemme, men da jeg flyttede hjemmefra (til en lille lejlighed) valgte jeg at lade ham blive hjemme hos mor og far på gården. De har så overtaget ham og haft ham siden.


  • #8   21. okt 2013 Jeg ville aldrig lade Kahla være i en hesteboks mens vi var væk.. Synes ikke det er synd hvis den er tryg der, men for mig bor vores hund lige så meget i huset som vi gør, og hun skal være der hvor hun er tryg.
    Ud over det, kunne jeg en dag godt tænke mig, at hun kunne gå inde fra og ud mens vi ikke er hjemme, for hun elsker at være ude ;-). Og vil vist også helst sove i kulden, så vi sover i tøj, så fisen kan ligge under det åbne vindue.... Giiiiiiisp det er koldt ;-D...

    Men nej - synes ikke det er et problem som sådan. Men hvorfor skal han være derude, hvis det er et hundetæppe han F.eks. Ødelægger? Er det ikke hans :-)?


  • #9   21. okt 2013 Igen er det ikke min opfattelse, at han er utryg ved det. Han går gladeligt ind i boksen om morgenen og hopper glad ud igen når vi komme hjem. Ingen frygt eller utryghed at spore der.

    Og det er ikke kun fordi at han kan bide nogle ting i stykker i ny og næ. Det er lige så meget fordig, at jeg mener, at det er fint for ham, at han går ude i dagtimerne, når vi ikke er hjemme...Det er der vel ikke noget galt i, eller?

    Hvis vi en gang i mellem skal noget om aftenen, så går han inde i huset. Han må gerne ligge i sofaen om aftenen med os og han sover også i fodenden af sengen. Så det er jo heller ikke fordi at vi ikke vil have ham indenfor, bestemt ikke smiley

    Jeg ser jo som sagt ikke selv noget problem i det, det er kun ''dyrrelægens blik'', som har gjort mig i tvivl.



  • #10   21. okt 2013 Stemningsbillede fra tidliger her til aften. Nu går vi i seng, og ser frem til lidt læsning i morgen smiley

    profilbillede
  • #12   21. okt 2013 Dyrlægen kan jo ikke se at hunden ikke bor der, men blot er der når den er alene, s måske det er det der er skyld i det skeptiske udtryk. For sådan ville jeg altså osse se ud, hvor jeg troede hunden tilbragte det meste af sit liv i en boks;)

    Hvis ellers det er en hund der kan holde varme nu hvor vi nærmer os vinter, og den i øvrigt er helt tryg ved at være alene derude,ser jeg ikke noget problem i at den er der når den er alene -om den er alene det ene eller andet sted, kan jeg ikke se gør en forskel.

    Folk er (siger jeg lige og lufter mine fordomme) i dag en lille smule sarte synes jeg.. uha man må endelig ikke have en hund i en stald (for nej, der er da ingen forskel på om den er der 24/7 eller kun et par timer), uha nej, hund i hundegård, nej det er noget værre oget det kan man sandeligt ikke tillade sig osv.

    Naturligvis er ingen hund tjent med at tilbringe et helt liv i en hundegård 8eller hesteboks), men nogen timer mens den er alene har vidst aldrig skadet nogen



  • #13   21. okt 2013 Jeg har planer om at smide mine hunde i hundegård når de er alene især de lange dage, der skal være et isoleret hundehus men ikke med mere plads end at de kan holde det varmt.
    Mine hunde er vandt til at være inde, men vi har et renligheds loft på django på 7-8 timer, og med 10 timers arbejdsdage 2-3 gange ugentligt går det ikke.

    Det er ikke synd hvis det er med positiv tilvænning og hvis hundene aktiveres og følger os når vi er hjemme.

    Så længe det ikke bliver primær sted.

    Og en hesteboks er da et udemærket alternativ til gennemtykkede ting


  • #14   21. okt 2013 Jeg ser ikke nogle problemer i det når det er dagtimerne, jeg kan forstå vis det er sommer og den så heller vi sove ude begrund af varmen men ellers syntes jeg det er fint smiley

  • #15   21. okt 2013 jeg ser intet problem i det, hunden har de ting den har behov for, bare i er obs på at den ikke fryser, dog vil jeg sige at en hund af den blanding ikke burde have problemer med at holde varmen.

  • #19   21. okt 2013 Jeg ville også se lidt skæv ud, hvis jeg spottede en hund i en hesteboks, hvor jeg ikke vidste, om den boede der hele tiden.

    Men altså hvis der er lunt og godt der, og han trives med det, så er der ikke noget problem i det. Om han er i sit eget rum i stalden eller i huset, er vel et fedt for vaps


  • #20   21. okt 2013 Hvis hunden er tryg der og der er varmt nok, så er det vel ikke så meget anderledes end at mine kun har fyrrummet når de er alene hjemme (de kommer nemlig også til at 'pille' lidt i ting og sager ellers smiley ). Det er vel heller ikke anderledes end dem der sætter hunden i hundegård.
    Men dyrlægen ved så ikke at hunden kun er der når den er alene hjemme smiley


  • #21   21. okt 2013 Man kan simpelthen ikke vurdere ud fra dine oplysninger om det er fair for hunden.
    Der er ingen af os der ved hvor varmt/koldt der er i din stald henover vinteren, og om hunden har en chance for at holde varmen. I nogle ældre stalde rammer man næsten frysepunktet når det er koldest, og det er givet vis ikke varmt nok for en sådan blanding. Jeg går heller ikke ud fra at hestene er inde til at holde temp. Oppe i dagtimerne.
    Er stalden godt isoleret så kan det givet vis fungere fint.

    Jeg er nærmest opvokset på landet med vagthunde som har levet uden dørs og i stald i døgnets 24 timer. Hvilke vilkår de har gjort det under har varieret, og den rotteblanding der pt har pladsen lever udendørs m isoleret hundehus og når det er koldest varmelampe.

    Du skal jo også tage højde for at der er forskel på hvis hunden altid er ude, og når hunden primært lever inde.

    Det er slet ikke håbløst, men vær meget obs. På hvor koldt der bliver i stalden smiley


  • #22   21. okt 2013 tja i stedet for at se skævt til om hunden bor der hele tiden, så kan man jo lukke munden op og spørge i stedet for at drage egen konklusion.


  • #24   21. okt 2013 Jeg ser bare slet ikke nogen forskel på stald, kontra hundegård, faktisk vil en stald i mine øjne være at foretrække, der er varmere;) mine hunde har en boks i stalden med adgang til hundegård;) det er da noget bedre end at ligge i en gang eller et køkken dagen lang;)

  • #26   21. okt 2013 Stine H, så er der mere kontrol over hvilke ting der evt "pilles ved"

    Django har vi filmet hele dage, og vi ved han er aflslappet og tryg når han er alene, men han kan godt på en lang dag kede sig lidt, og så finder han noget han kan ligge og hygge tygge i. det er gerne efter han har sovet i 3-4 timer. pt er det dørkarmen, så han er begrænset til 4 kvm, og har så nogle aviser og gulerødder samt legetøj at tygge i - hvis ikke vi gjorde sådan så var det ikke kun en dørkarm, men også andre ting

    desunde er det en fordel renlighedsmæssigt, da han ikke tisser i sit lille hyggeareal, men hvis jeg har glomt at lukke børnegitteret, så kan han snild undgå at holde sig i 6 timer og så lige finde et hjørne han ikke vil hygge i og tisse der :S

    så derfor har min hund kun få kvm, og det hjælper ham bl.a. til at slappe af, der er ligesom ikke de store eventyr at gå på, så så kan man jo sove


  • #27   21. okt 2013 bodil, helt enig, Django kommer til at elske hundegården, for det bedste han ved er at sidde på græsplanen og snuse og lytte, det kan han bruge timer på smiley

  • #29   21. okt 2013 Stine pas nu på med at dømme før du kender hele sandheden...

    Fordi jeg ved Django har svært ved at holde sig så er jeg hjemme hver dag hvor jeg har en arbejdsdag længere end 7 timer for at lufte ham - det ved jeg ikke hvor mange der er?

    min tæve kan fint håndtere at have hele huset, men en del af historin er også at Django ikek er helt flink ved hende (bider ører) og når vi ikke er her kan vi ikke forhindre det. derfor er der af gode grunde brug for en opdeling mellem de to.

    at han så er en retriever og synes det er hyggeligt at hente ting fra over det hele med i seng for at hyggesnaske på det kan jeg ærlig talt ikke se et problem i at kontrollere - ville du mene at jeg skulle fjerne alt på borde, skønke mv for at kunne lade min hund løbe fri og tygge i de ting han nu syntes var spændende??

    han har tygge ting, bliver luftet og får langvarende tyggesnack for minimun hver 7 time. er vel luftet og aktiveret inden vi forlader ham

    har svært ved at se vi gør noget galt, og har svært ved at forstå at du ikek forstår at nogle hunde har lettere ved at finde ro hvis de begrænses lidt....


  • #30   21. okt 2013 og hygge tisser? hvor har du den fra?



  • #32   21. okt 2013 synes nu jeg holdt en sober tone, men reagerede på tonen i dit indlæg : "Lad dog hunden få lidt plads og tør op efter den, så længe den ikke kan holde sig en hel dag. Og giv den noget at tygge i, når den har behovet. Som jeg har sagt flere gange er det kun for ejerens bedste, ikke for hundens."

    føler mig anklaget for at være dårlig hundeejer, og det er det jeg reagerer på - begge forklaringer er lige sande, jeg har bare ikke mulighed for at lade ham gå løs, men mener heller ikek det er rigtigt for ham da han så vil slappe mindre af

    og som nævnt han har rigeligt at tygge i, han skal IKKE holde sig - mener det er forsvarligt at en 6,5 måneders kan holde sig 7 timer

    har respekt for at andre har andre holdninger men følte mig lidt trådt på - især når du ikke kender hele historien - så syntes jeg det var hurtigt du kunne dømme mig til at gøre ting for min nemheds skyld - gjorde jeg det så kom han jo alene ud i haven så slap jeg for at køre hjem fra arbejde...


  • #33   21. okt 2013 hvis hunden har svært ved at være alene hjemme ville jeg da helt klart også foretrække at den var i et rum, frem for hele huset, hvorfor få ødelagt en masse ting, som ikke er nødvendige at få ødelagt, når man ved at hunden har et problem. Og rent faktisk er der nogen hunde, der er usikre på at være alene, der ikke bryder sig om at have for meget plads, men hellere vil have en slags tryg hule

  • #34   21. okt 2013 Stine H - Du har da vidst ikke fået de rigtige læsebriller på, siden du af en eller anden grund ikke læser hvad Louise skriver. :o)
    Hun skriver jo i sit første indlæg: "så derfor har min hund kun få kvm, og det hjælper ham bl.a. til at slappe af, der er ligesom ikke de store eventyr at gå på, så så kan man jo sove" - så jo, det var skam en del af forklaringen i første omgang, du har bare ikke læst det ordentligt igennem. :o)
    Må sige jeg slet ikke forstår din undren eller behov for at dømme Louise. :o)

    Min 14 ugers hvalp er skam også afgrænset i gangen. Alt hvad hun ikke må tygge på, er fjernet fra gulvet. Hvis hun måtte gå i hele huset, ville halvdelen nok være smadret og bidt til småstumper. Min voksne hund går i resten af huset, uden problemer. Hvorfor SKAL man lade hunden gå i hele huset? Tager den skade af at have en begrænset område? Arh, mon dog.


  • #37   22. okt 2013 3 af mine 4 hunde er i stalden, når jeg ikke er hjemme. Celtia er i stuen. Grunden til at de ikke alle er i stalden, er at Celtia og Jaffa ikke kan være sammen.

    Mine er så ikke i boks i stalden men har hele stalden. Der er et par boksmadrasser, så de kan ligge behageligt. Derudover er der plads til at lege, hvis de skulle få lyst til det, og alt hvad der ligger derude, må de bide i. Når man som jeg forholdsvis ofte har hvalp eller unghund, er det en fordel, at de ikke nødvendigvis bare skal ligge stille og artigt, mens jeg er på arbejde.
    Og mine hunde er glade for stalden, specielt om sommeren hvor det er det køligste sted at ligge. Men i det hele taget lægger de sig ofte frivilligt i stalden med dørene stående åbent.


  • #39   23. okt 2013 Palle, jeg er også glad for muligheden.

    Og så synes jeg, det er en dejlig generelt positiv tråd. Ofte er alt hvad der hedder stald et fy-ord herinde, men brugt med omtanke, som f.eks. i alene hjemme situationen, kan den være en bonus f.eks for store langhårede bamser som mine. Og de trives helt fint med at der er koldt om vinteren.


  • #42   23. okt 2013 Nu er det jo også "kun" en hund vi snakker om ikke et barn.

    jeg kan ikke se hvad forskellen er på om en hund er alene i et hus eller en stald.

    her hjemme er der en i gangen en i et værelse og en i bryggers når her er 3 hund..
    har prøvet at filme zweep hvis han har hele huset og der er alt for meget uro. har han bare gangen ja så sover han og er lige glad med om der går nogle forbi


  • #44   24. okt 2013 Indrømmet, hvis jeg havde børn, ville jeg nok ikke sætte dem i stalden, når jeg ikke var hjemme. smiley
    Men der er helt sikkert også hunde, jeg ikke ville anbringe i stalden, der er jo meget forskel på racerne.
    Min stald er ikke lun, den er fra kølig om sommeren til kold om vinteren, og det trives mine hunde med, men jeg ville da ikke drømme om at anbringe en tyndhåret hund, der ikke kan sætte underuld, derude. Eller for den sags skyld bare en hund, der var ked af at være derude.


  • #45   24. okt 2013 Helt enig med Lene N, vi har jo en lille hundepension, vi har 3 bokse til gæstehunde, men nogle af de hunde vi får på besøg egner sig bare ikke til bokse, så lige nu har vi lille Bella inde i huset, hun er ikke så glad for boksen selv om der er varme og masser af tæpper m.m;) men mange hunde er faktisk rigtig glade for boks og løbegård;)

Kommentér på:
Hund i stalden?

Annonce