{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Muskel hund / kamphund {{forumTopicSubject}}

Hvad er en Muskel hund ?
Hvad er en kamphund ?

Jeg ved godt hvad en kamphund er, men vil mene vi forhåbentlig ikke har nogen af dem i Danmark, eller skulle man retter sige, jeg håber vi ikke har så syge mennesker her i Danmark..

Men en muskel hund ? jeg ville jo mene alle hunde har muskler ? smiley

Hjælp mig lidt her smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskel hund / kamphund
  • #1   17. okt 2013 Begge ord er medieord, som er opfundet for at dække over forskellige typer af potente hunde. Ingen af betegnelserne er officielle eller specificerede

• #3   17. okt 2013 Klik til En grå schæfer..

Og eventuelt kunne "man" også stoppe med at associere muskelbasserne med kamphunde. hmpff!.. Er træt af at se de to ord sammen.

• #4   17. okt 2013 Ikke direkte til TS. Mere bare en gang galde i det hele taget smiley

• #5   17. okt 2013 har det på samme måde Camilla

• #6   17. okt 2013 Det er en betegnelse for en type af und... en betegnelse som bruges bredt når nogen forsøger at beskrive disse hundetyper.

Begge betegnelser er ret nye og er blevet en del af det danske ordforråd indenfor de seneste år.
    Mere er der vel ikke i disse ord?

• #7   17. okt 2013 Kan bare ikke se logikken i at kande nogen hunde nogen at ordene smiley

• #8   17. okt 2013 Camilla: "man" kunne også lade være med at opfinde endnu et fluffy ord (muskelbasserne) og bruge de rigtige betegnelser - terrier, molossere osv. Ingen grund til at bidrage yderligere til forvirringer og skabe endnu flere grupper af hunde, som alle har en subjektiv holdning til, hvad betyder.

• #9   17. okt 2013 Hvad vil du så gerne at vi kalder de hunde? smiley

Jeg vil ikke have noget problem med at kalde dem Terriere. Men tror de fleste så tænker på små gøende vovser og ikke Amstaff eller Pitbull.

• #10   17. okt 2013 Julie, nu synes jeg bare at muskelbasserne er en mere bassende beskrivelse end kamphund eller muskelhund eftersom begge de ord har fået en negativ ladning gennem de seneste år. Og så er, i hvert fald de hunde jeg tænker på, klart nogle skønne basser ;-).
    Og så vælger jeg desuden at bruge "muskelbasserne" frem for "terriere", eftersom der findes terriere der ikke ligefrem går ind under min definition af muskelbasser :-).

• #11   17. okt 2013 Jeg personligt ville gerne have at hvis det er flere af hundene på listen er det listehunde, og hvis det kun er en af dem, så skriv navnet på racen smiley

Det ville da være til at forstå ? smiley

• #12   17. okt 2013 Selskabsbasser, jagtbasser, hyrdebasser... jah, lyder hyggeligt.

• #13   17. okt 2013 Camilla: Netop. Din definition af "muskelbasser". Og hvor pokker skal nogen vide fra, hvad det er nogle hunde?
    Jeg tror, at jeg fra nu af altid vil omtale hunde, som jeg synes er klappevenlige, for "nussebasser". Så må I selv gætte, hvad det er nogen. Også når jeg laver overskrifter på HG, nyhedsartikler og generelt omtaler gruppen. "Nussebasse overfaldet af nussebasse" må da sælge aviser....

• #14   17. okt 2013 hahaha Julie smiley

• #15   17. okt 2013 Ja, gør det ikke Ginger? smiley

Ej. Ved godt at betegnelsen "muskelbasser" generer nogen folk. Netop fordi det lyder aaalt! for venligt og sødt. Især hvis man mener at de burde hedde kamphunde eller dræbermaskiner smiley
    Men de "dræbermaskiner" jeg kender er altså hvad jeg ville betegne som aaalt! for venlige og søde smiley Det er derfor jeg bruger den betegnelse.

• #16   17. okt 2013 Det er ikke så meget at gøre med det Camilla, med mindre du kan fortælle hvilke racer der går ind under "muskelbasserne" ? smiley

• #17   17. okt 2013 Hvorfor er det så stort et problem hvad den almindelige befolkning kalder en bestemt type af hunde ?
    Hvis man siger muskel eller kamphund, så er de fleste nok med på hvilken type hund vi snakker om.

Jeg har selv haft en af de der " ved ikke helt hvad jeg skal kalde den for ikke at få et gok i nødden" liste - muskel - kamphund.

Jeg sagde de racer han var blandet af hvis nogen spurgte, og spurgte nogen om det var en kamphund, så sagde jeg ja.... Personligt synes jeg muskelhund / muskelbasse lyder afsindigt grimt

• #18   17. okt 2013 Muskelhunde findes ikke, og jeg får spat når jeg ser folk kalde dem det.
    Kamphunde findes, men i de fleste lande er hundekampe ulovlige, så de lever kun i de mere lukkede og skumle samfund.

• #19   17. okt 2013 Listehunde er jo det de 13 ulovlige racer er smiley

Muskelhunde så går vi ud over de 13 racer, smiley

Kamphunde er jo kun dem der bliver Trænet til kamp smiley

• #20   17. okt 2013 Det er lidt som at sige, at jeg kalder alle, som ikke er ariske for negerbasser. Det må være sorte, arabere, asiater, eskimoer osv.

Det giver ikke et særligt klart billede af en fx gerningsmand eller en etnisk gruppe.

• #21   17. okt 2013 Listehunde er jo så reelt- det er et ord opfundet til lejligheden, men det er gennemskueligt og på ingen måder subjektivt.

• #22   17. okt 2013 Præcis julie!

Vi kalder jo heller negere for slaver fordi de engang var det...
    Ved godt det er meget hårdt sagt, og jeg beklager også meget hvis nogen bliver stødt ..

• #23   17. okt 2013 Men hvorfor basser? Er ordet hund nu blevet negativt ladet?
    Hvorfor skal vi finde ny betegnelse for de racer hvert halve år. Hvorfor ikke bare acceptere at kamphunde ikke behøver betyde at de bruges til kamp. Det bruges Kampfisk forhåbentlig heller ikke til mere, men de hedder hverken muskelfisk eller fiskebasser i dag.

• #24   17. okt 2013 Haha Julie. smiley
    Jeg kan godt se problemet! ..
    Griner lige færdig først.. Nussebasse overfaldet af nussebasse smiley
    Det lyder da i det mindste bedre end "familiehund overfaldet af kamphund" ? ;-).

Jeg kan bedre lide at kalde dem muskelbasser end f.eks amstaffer og pitter (:

• #25   17. okt 2013 Men det er jo de hunde på forbuds listen folk relatere til når det fx siger muskelhund eller kamphund?

• #26   17. okt 2013 Men det er jo en amstaff eller en pit, lige så vel man kalder en labrador for en labrador ?

• #27   17. okt 2013 Hvis du smider flere sammen Labrador, Golden osv så kalder du dem retrievere eller jagthunde. Du nævner ikke hele rækken af racer. Også selvom disse hunde aldrig i deres liv har hentet noget som helst.

• #28   17. okt 2013 Hmmm... jeg ville ikke kalde de vogtende hyrdehunde på listen for muskelhunde....

• #29   17. okt 2013 Så kalder jeg dem det de er smiley
    Hvis der er mange hunde er det en flok hunde, smiley

• #30   17. okt 2013 Hvordan ville i beskrive dem ? smiley

profilbillede
  • #31   17. okt 2013 Lallebasser?
    Ellers er det en dobber og en staff (amstaff?) Af type en terrier og en pinscher

• #32   17. okt 2013 En dober (?) og en terrier af bulltype

• #33   17. okt 2013 Kamphund - er jo ikke et korrekt begreb, der findes ingen FCI gruppe der hedder "kamphunde", men for mig er en kamphund en hunderace der er fremavlet til kamp, og dem er der dælme ikke ret mange af.

Pit Bull og Tosa, der er fremavlet til hundekampe...hmmm, men er der flere end de to? Ved de fleste andre racer som mange mener er kamphunde er der jo som regel tale om en form for jagt eller vogter instinkt.

Jeg er ikke en af dem der mener at en hund kun er hvad man gør den til. For mig vil en Pit Bull altid være en kamphund, selvom den ikke er blevet brugt til hundekampe, og min egen Groenendael vil altid være en hyrdehund selvom hun aldrig har hyrdet køer eller får.

Muskelhund - fuldstændig åndsvagt begreb. Alle hunde har muskler.

Jeg mener det er et problem at man bruger disse begrebet i flæng, fordi det kan danne et misvisende indtryk af hundene. Stod det til mig, så skulle man uddanne hr. og fru. Danmark lidt mht. begreberne, raceegenskaber og lign. Herudover Tosa hører under molosserne. Er Pit Bull overhovedet officielt godkendt ved nogle af kennelklubberne? Må indrømme at jeg ikke ved det, men den er jo en terrier.

Snakker man om forbudslisten, så kan man jo sige listehund.

• #34   17. okt 2013 Man kunne jo også lade folk gøre som de vil og kalde hundene det de ønsker. Der er ingen der opretter tråde om hvor træls det er at små hunde kaldes tæppetissere. Det har vi bare accepteret, også selvom de aldrig har været trænet til at tisse på tæpper.

• #35   17. okt 2013 En Dober ja og den anden er noget Staffordshire bull terrier blanding, fik aldrig fat i hvad den var blandet med, tror ikke engang hun selv viste det xD

Elsker det her billede, det er fra et hunde traf jeg engang var til, Staffen havde gået og snust Doberen i måsen hele dagen, og nu gad hun altså ikke mere, og han liner bare en rigtig bølle, men nogen fantastiske hunde begge to smiley

• #36   17. okt 2013 Må begynde og kalde hunde for hunde og eventuelt listehunde for listehunde.. Point taken da TS slog det der billede op og jeg sad og tænke "øøh.. En dobber og en muskel..."

Så det er to hunde!! smiley . Ej, en dobber og så må det være en staff (amstaff eller SBT evt. synes den er svær at størrelsesbestemme)

Tog faktisk betegnelsen muskelbasse til mig da jeg fik en skøn amstaff tæve ind i livet. Hver gang folk sagde kamphund kvitterede jeg med muskelbasse. Både for at provokere lidt og fordi at hun på ingen måde var en "kamphund" smiley

• #37   17. okt 2013 Og ja, det er et virkelig skønt billede :-P. Kunne godt regne ud at doberen sagde fra smiley hehe

• #38   17. okt 2013 ...::: Ginger :::.. - jeg bryder mig personligt ikke om når folk på gaden kander min hund for en kamphund, da det sætter ham i rigtig dårligt lyst, det værste er han er Boxer og lab blanding og har intet med kamphunde at gøre...

Det gør mig personligt rigtig ked af det at folk har fået det ord indgroet, det går jo ud over så mange hunde og mennesker smiley

• #39   17. okt 2013 Mjaaaa, jeg synes da også det er træls af folk kalder små hunde for tæppetissere, men her er der jo ligesom en underforstået humor i det - man ved jo godt at det ikke er en korrekt betegnelse. smiley

• #40   17. okt 2013 Jeg bryder mig heller ikke om når folk kalder mine hunde noget, men man lære at lukke ørerne for den slags. Jeg har da hørt på alverdens skældsord om mine hunde igennem deres liv, men det rør mig altså ikke. Det er deres problem og ikke mit. Jeg elsker mine små uanset hvad folk måtte kalde dem.

• #41   17. okt 2013 M.I: jeg synes faktisk ikke der er ret meget humor i det ord. Der ligger både at hunden er uopdragen, hidsig og gøende i det ord smiley

• #42   17. okt 2013 Men nu er dine heller ikke i fare for at blive aflivet, hvis nogen mener de er noget andet end de endeligt er smiley

Men forstår dig godt, ville have det på samme måde, hvis der ikke gik et gys og en frygt for at miste min hund gennem kroppen på mig, vær gang nogen kalder min hund en skældsord som fx kamphund..

• #43   17. okt 2013 Du har vel beviser for hvad han er. Så behøver du ikke bekymre dig. Det er heldigvis ikke folk på gaden der bestemmer hvilke hunde der skal aflives smiley

Kender et par boxer labrador blandinger og det er tydeligt at se hvad de er.

• #44   17. okt 2013 Her er min dreng, og nej har desværre ingen beviser, da han's tidligere ejer ikke er til at komme i kontakt med, smiley Hun har ikke engang skrevet under på han er min hund og fik ham da han var 4 måneder og han blev 2 i mandags smiley

Jeg har kun mødt en af samme blanding før, men hans sind og personlighed er jeg ikke itvivl om han har fra Boxeren og labradoren smiley

profilbillede
  • #45   17. okt 2013 Vi mennesker har brug for en bås at sætte de forskellige racer ind i, den større del af befolkningen ved jo ikke hvad de mange forskellige racer hedder, så for lethedens skyld er de mange racer delt op i forskellige grupper så man ved hvad de står for og hvad de kan yde..

Så er det så at muskel/kamp hunde har fået den betegnelse de har.. nogle har vel spurgt sig selv.. hvad kan de, hvad er de avlet til.. tjaa nogle af dem er avlet til kamp, andre er avlet til at se flotte ud med muskuløs krop.. at de 2 betegnelser så er røget under et er meget misvisende.. men det kan være svært at skelne mellem de 2 typer og de har mange lighedspunkter...

Men gør mig klogere.. hvad er de avlet til, hvad er deres force, så kan man måske finde et bedre passende ord for dem..

Personligt kalder jeg dem ved de 2 ord der er benyttede allerede, kan ikke se noget galt i det da jeg kun kan se de er avlet til de 2 ting som ordene allerede antyder..

Og ja folk må gerne kalde mine små hunde tæppetissere.. pisse hunde osv.. kalder dem selv dræber hamstere.. de må kaldes hvad folk syntes, man kan vel skelne humoren i ordene og ikke tage det personligt, jeg syntes kun det giver personlighed.. (ville så gerne have mundkurv til begge når jeg lufter/se humoren)

Og ja jeg har altså også en dræber køter.. en dobber og det er en vagthund, det er den avlet til så er den ged barberet...

• #46   17. okt 2013 Og ja mega fedt billed af mr horny og sur tæve.. gg

• #47   17. okt 2013 Der bruges jo en række skældsord og kælenavne for vores dejlige hunde

Tæppetisser
    ---> Når jeg hører ordet tæppetisser, tænker jeg øjeblikkeligt på en lille hund, og afhængig af den efterfølgende historie/beskrivelse, danner jeg mig et indtryk af hunden som enten lille og sød eller lille og irriterende. Det kommer også an på, hvordan der bliver talt om tæppetisseren - nogle har jo fx holdninger som "En chihuahua er ikke en rigtig hund", der kommer til udtryk i forbindelse med ordet..

Gris
    ---> Hunde med fladtrykte snuder bliver ofte kaldt grise, og det er da for kært! Håber da, at de færreste ejere af gryntende hunde bliver fornærmede over den betegnelse - især fordi de ofte har krop som en lille gris smiley
    Intet ondt herfra, i hvert fald smiley

Dræberdyr/muskelhund/kamphund etc.
    ---> Jah, de fleste får vel en association her.. muligvis forkerte "hundebilleder", der dukker op på nethinden, når ordet "kamphund" lyder, men ikke desto mindre er vi alle ret klar over, hvilken hundetype, der er tale om - de lidt "farligt" udseende, massive hunde med fremtrædende muskler

Schæfer
    ---> Egentlig mest for sjov, men schæfer er efterhånden også blevet et ukvemsord i visse kredse.. er i hvert fald ofte blevet spurgt, om ikke min "schæfer" bliver farlig og ret bidsk, når han bliver stor! "De er jo ret lumske", som folk siger... smiley
    Jeg griner bare, og siger, at det håber jeg sandelig ikke - for så har jeg gjort noget forkert!

Om disse massebetegnelser er i orden kan selvfølgelig diskuteres, men tror nu, at det er svært at få alle til at bruge hundenes racenavne smiley
    De færreste ved jo overhovedet, hvilke racer, der er listehunde fx!
    Tænk, hvis man forlangte, at den almene dansker kunne samtlige racenavne for de små cotons og andre minihunde, eller hvis det var et krav, at alle danskere skulle kunne nævne de lovlige og ulovlige "muskelhunde" og de forskellige racekarakteristika smiley

• #48   17. okt 2013 Der findes faktisk kamphunde i Danmark.
    Så sent som i går mødte jeg en, som var blevet stjålet, misbrugt og brugt til kamp, før hun blev reddet fra aflivning af dens nuværende ejer.

• #49   17. okt 2013 Ginger: Nej, jeg synes heller ikke at ordet tæppetisser er sjov, men modsat kamphund og muskelhund, så er der vel næppe nogen der tror at tæppetisser er ment gravalvorligt.

• #50   17. okt 2013 Kris: hvor falder fransk bulldog ind i dine betegnelser? En tæppetissende muskelgris? smiley

• #51   17. okt 2013 Tjah, jeg opponerer så imod, at man kalder sin hund andet end race- eller gruppenavn.

Jeg ville personligt også synes, at det var voldsomt irriterende, hvis jeg havde en schæer, og den som udgangspunkt blev refereret til som politihund..
    Eller tæppetissere for den sags skyld - igen et tåbeligt ord.

At folk ikke forstår, der findes eksempelvis andre terriere end de små, må jo så stå for egen regning. Hvis folk vitterligt er så interesserede, kan de jo spørge efter racen - værre er det ikke.

• #52   17. okt 2013 Tjah, jeg tror det, Julie ??
    Det er tåbelige betegnelser - med undtagelse af listehunde, som jo er objektivt og ikke subjektivt smiley
    Jeg synes nu også, at vi bør kalde en hund for en hund, men de betegnelser er nok svære at komme til livs smiley

Kommentér på:
Muskel hund / kamphund

Annonce