eb masse spørgsmål eb masse spørgsmål
Hej. Vi skal have hund til sommer derfor vil vi gerne vide lidt forskelligt.
Vi er ret enige om en labrador og gerne en brun. Ville i købe hos en kennel eller?
Hvor meget bruger I i gennemsnit pr måned på foder udstyr osv.
Hvor meget bruger I på dyrlæge? Almindelige konsultationer og ikke ved akut sygdom.
Hvor mange ture går i med hunden - jer med egen have?
Er der særlige hensyn I vil tage i forhold til hund og børn? - vi har en på 7 år og en på 8 mdr.
Hvilket udstyr er nødvendigt? Og hvad er 'penge ud af vinduet"?
Håber I vil svare
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
Her bruger vi 500 kr om måneden på foder, og 100-200 kr på godbidder. Udstyr købes når vi mangler noget.
1000-2000 kr om året på dyrlæge, med mindre der opstår noget.
Her har vi have, og hundene kommer på en lang tur om dagen. På 1 time til halvanden.
Jeg mener ikke at så små børn, og hunde skal være alene sammen. Dem skal man altid have et øje på.
Uha udstyr, altså jeg kan sige hvad vi har. Zippo har en sele, et halsbånd, hundetegn, en kurv, en foderskål, et dækken, en redningsvest, tæpper, og en dyne.
Musashi har 1 halsbånd som han altid går med, et kvælerhalsbånd til tur, en snor, hundetegn, et dækken, en kurv, en foderskål, og 2 dyner.
Så har de selvfølgelig en vandskål til deling, og ansvarforsikring.
Hvad der er penge ud af vinduet, må du gøre op med dig selv
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Eller sagt på anden måde, Jeg avler schæfer, og jeg ville ikke sælge hvalp til dig og din familie om et år...Måske om 5 år, hvis jeg ellers kunne se når I kom på besøg at jeres børn var rimeligt godt opdraget.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 172
jeg har 4 hunde og det er meget forskelligt hvad vi bruger på doder da vi barf fodre. men jeg ville regne med en sæk foder af ordenligt mærke vare vel 1-1½ md ved en alm størrelse lab.
mine hunde er syge forsikrede så hvis der opstår noget akut er vi sikret. men ellers bruger vi vel ca 2000 til vac og osv.
så bruger vi også ca 1400 pr hund pr år på kiropraktor, da vi bruger dem til agility.
børn og dyr bør ikke værer alene, der bør altid være opsyn.
her hjemme har vi udstyr ud over alle grænser, lige fra det mindste halsbånd til proff agility forhindringer.
hvis man tænker isg om når man køber udstyr plejer man ikke at gå helt galt i byen. tænk over om det er noget i kommer til at bruge før i køber det.
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 231
okt 2013
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Jeg synes i skal tage et før du køber hund kursus. Der tar de emner op som man ofte ikke lige tænker over som ny hundeejer og man bliver godt klædt på til at vælge sin kommende opdrætter og hvalp.
Kig på retrieverklubbens hjemmeside. De har links til kenneler - en kennel behøver ikke være et stort foretagende men kan være et par familiehunde i stuen. Og tá ud ig besøg allerede nu opdrættere så i kan blive skrevet op til en hvalp. Det er fornuftigt i er i god tid, så i kan se forældre hundene og ikke med det samme ser et kuld hvalpe.
Sørg for at spørge til øjensygdomme og hofter og albuer.
Måske nogen her inde kan henvise til deciderede opdrættere.
Det vigtigste er: se flere opdrættere! Køb aldrig på første besøg! Se sundhedsresultater! Er du i tvivl - er du ikke i tvivl!
okt 2013
okt 2013
okt 2013
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 998
Der er set nok eksempler på folk, der laver kuld uden at tjekke for arvelige lidelser som f.eks. HD. Det kan i sidste ende blive en bekostelig affære. Husk at stamtavlen er mere end bare et stykke papir. Og hvis du køber af en god opdrætter, har du også en livline, du altid kan ringe til for råd og vejledning, samtidig med at opdrætter vil være behjælpelig (økonimisk) ved visse arvelige sygdomme.
Mht. udstyr, så synes jeg ikke, jeg har noget der er undværligt eller er penge ud af vinduet.
Dækken, aktivitetslegetøj og/eller -spil, sele, halsbånd, hundetegn, børste, tægetang, loppemiddel, forskellige liner, hundeposer, kurv/seng, forsikring (gerne sygeforsikring), klosaks er umiddelbart hvad jeg ville mene er sådan absolut nødvendigt. Det er nok også nødvendigt at have et (fast) bur i bilen til transport af hunden.
Så kan man udvide og købe ting som f.eks. et hundehåndklæde eller flere slags dækkener og så videre. Det er også altid godt at have nogle forskellige ben og tyggeting. Herhjemme varierer vi en del, så de små får noget at tygge i hver dag.
Mht. tiden til en hund er det jo kun dig selv, der kan afgøre det. Dog er jeg meget glad for ikke at have børn imens jeg har hundehvalp. Det er et meget stort arbejde.
Hvis I vil have en hund som labrador, er træning og stimulering/aktivering nødvendig, for det er ikke en 'nem' sofakartoffel, som det er min opfattelse mange tror. I bør overveje hvor meget tid I vil bruge på aktivering og træning og hvordan. Prøv at tænke en times træning/aktivering og to timers motion ind i jeres dagligdag.
Vi hat selv have, og jeg går to-tre ture med hundene om dagen. Om sommeren sker det, at jeg kun går en enkelt tur med dem sidt på aftenen eller først på dagen, fordi de synes, det er for varmt at gå tur, men så laver vi masser af aktiviteter i haven eller tager til vandet og bader lidt, så altså er hundene alligevel med på en tur udenfor matriklen. Jeg har ikke selv labrador, men jeg ved, der er flere (også herinde), der har en hyperaktiv hund med roterende fis i kasketten, hvis ikke den bliver brugt og motioneret hver dag.
Mhtl. børn og hunde - de skal altid være under opsyn. Sørg for at hunden har fristeder som f.eks. sin kurv. Børnene skal lære at omgåes hunden på en fornuftig måde, ellers kan de hurtigt overskride dens grænser. Hvis de lærer at læse hundens signaler, kan de blive bedste venner og få meget glæde af hinanden. Børnene bør aldrig gå tur med hunden alene!
Vi bruger omkring 1.000-2.000 årligt på vaccinationer og lignende. Derudover kommer loppemidler og sådan, og så har vi en allergihund, så derfor er det noget dyrere for os end de 2.000.
eb masse spørgsmål