{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Fyrværkeri suuuuuuuuuuk {{forumTopicSubject}}

Vi hørte lige et brag på gåturen og måtte haste hjem derefter...det var den gå tur.

Det er en lang historie med en skadet - total-understimuleret border collie i ALT for lang tid.. hvilket har givet store ar på sjælen i sådan en ung alder... så derfor reagerer han på ting som ikke er der eller høje lyde. Det er blevet SÅ meget bedre, virkelig dejligt. Vi går turer en 4 gange om dagen , nogle gange 5.. kommer an på hvad vi har lavet. I starten af året blev 1-2 ud af gå turerne"ødelagt" hver dag pga en eller anden lyd.. - så er han helt UMULIG at komme i kontakt med.. hvis han er løs, så stikker han af. Han panikker fuldstændigt og sidder og ryster og skælver og vil bare stikke hjem. vi har haft nogle adfærds hjælpere ude - men uden nytte overhovedet.. Så vi fik det egentlig klaret selv. Nu er det måske 1 - 2 gange om ugen vores turer bliver ødelagt.. Men i 95% af tilfældene kan vi stå lidt og så fortsætte vores tur- så det er suuuuper dejligt!

Men til problemet... Aiko er født nytårsaften.. han har ALTID været hunderæd for fyrværkeri, virkelig meget.. har aldrig oplevet noget ligende ved en hund..
Men nu når det bare er gået så godt siden sidste år og vi har fået styr på en masse hos ham mentalt, så ved jeg at han bliver totalt ødelagt igen i år... hvis en hund kan dø af stress sådan en aften, så er det tæt på han gør det..
Og det er umuligt at gå nogle gode turer med ham i hele december måned og hele januar måned..Det er virkelig synd for ham smiley

Men det store problem er nytårsaften.. hvad dælen skal vi gøre for at han får en meget bedre oplevelse?

Han kan ikke komme ud og blive passet nytårsaften, det vil jeg ikke byde ham, da han ikke er sikker på fremmede mennesker og et nyt sted - samt jeg vil ikke efterlade ham en hel aften og nat, hos andre.
Han skal heller ikke bedøves af nogle piller som bare gør ham træt, uden at det indre bliver roligt..

Vi har tænkt lidt på zylkene? virker det, og hvor længe før skal vi begynde?
Andre ideer modtages med kyshånd.. Dog ikke trænings metoder til vores gåturer, da intet ligesom hjælper andet end det vi gør nu, og det er en lang historie som jeg ikke lige orker at skrive ned i dag.. smiley
Spørg endelig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fyrværkeri suuuuuuuuuuk
  • #1   3. okt 2013 I tager i sommerhus på landet, eller på camping et sted uden fyrværkeri.

  • #2   3. okt 2013 Som Malene skriver, kan I tage et sted hen, hvor der ikke er fyrværkeri eller andet. Jeg tog ud til min mor forrige år, for hun bor på landet, og det er begrænset, hvad der er af larm fra fyrværkeri. Peanut er ellers ikke bange for fyrværkeri og har oplevet nytårsaften i Århus, hvor han ikke var påvirket af det. I år har vi en hvalp, og enten bliver vi hjemme i huset her, som er i en lille by, eller også tager jeg op til min mor. Ingen fest hos os, kun et par gæster eller veninder (også med hund). Masser af aktiviteter i løbet af dagen, et lækkert ben om aftenen til at holde hundene beskæftiget og bestilt mad eller mad lavet i forvejen, så man kan slappe af og ikke påvirker hundene med unødvendig stress.

  • #3   3. okt 2013 Malene - Det har vi bare ikke rigtig mulighed for smiley
    Vi har andre dyr der skal passes.. bla. heste..

    Hunden bor hos min mor.. og den kommer nok med ud til min far.. men han bor mellem 2 byer - på landet.. så det hjælper ikke rigtigt at komme der ud..


  • #4   3. okt 2013 Langt ud på landet med jer og ham en nytårsaften, eller hellere langt ind i en skov, der er der ingen der fyrer af.

    Alternativ: find en familie et rimeligt roligt sted med bombesikre hunde, som i kan vænne ham til at blive passet hos - i har jo stadig lidt tid. Ville det ikke under alle omstændigheder være en god ting at have en sikker pasningsmulighed, hvis der skulle ske noget???

    Vi bor desværre for langt væk, ellers er det noget vi flere gange har prøvet. Har fået adskellige gode hundevenner på den måde, og har også fået kureret/hjulpet et par fyrværkeriangste hunde på den måde. Den ene plejede at flytte ind allerede før jul og blev her til ind i januar, da de boede i "Mini-Beirut" fyrværkerimæssigt, hunden var skrækslagen.......


  • #5   3. okt 2013 Som Kirsten skriver, kan I nå at finde en pasningsmulighed, fordi I er i så gd tid. Der er mange hunde, der intet problem har med fyrværkeri. Da vi holdt nytårsaften og boede i Århus, havde Peanut ingen problemer med fyrværkeriet eller stemningen. Han lå bare med sit ben. Hans beste legekammerat var skrækslagen for fyrværkeri, men da hun var hos os, kopierede hun Peanuts adfærd og slappede meget mere af.
    Alternativt kan I få passet / set til jeres øvrige dyr og tage hunden med i eksempelvis sommerhus.


  • #6   3. okt 2013 Du kan bedøve OG angstdæmpe på samme tid. Til min gamle hunde, som var meget bange for fyrværkeri, brugte jeg (i samråd med dyrlægen) Plegicil og Diazapam. Det havde den virkning at hun blev træt og rolig. Hun udviste ikke tegn på angst og sov roligt hele aftnen.

  • #7   3. okt 2013 Det bliver altså svært med de pasningsmuligheder.. Selvfølgelig vil vi prøve, for det er jo af hensyn til hunden....

    Fubert.. - Er bare ikke så glad for sådan noget.. smiley


  • #8   3. okt 2013 Problemet med medicinen er, at de reagerer meget forskelligt på den. Man skal ihvertfald lave et forsøg længe før for at se, om det hjælper, så man har tid til en alternativ behandling.

    Vi har selv set en hund, der var helt dopet ned med bedøvende piller, "vågne" op og totalt desorienteret og rystende af angst nærmest kravle på væggene, fordi den gik i panik over fyrværkeri i.f.m. et bryllup- ikke noget rart syn.



  • #9   3. okt 2013 Har selv en meget meget fyrværkeriangst hund. Hun er trænet og velstimuleret og der har været iværksat adfærdsterapi på hende. Intet har virket, så vi har de seneste 2 år lejet et øde beliggende sommerhus ad pommern til i det nordjyske. Tager afsted 30. Og returnerer først 2. Januar, hvor deu er nogenlunde ro på hvor vi bor. Derudover vil vi i år forsøge med små doser angstdæmpende i samarbejde med dyrlægen gennem hele december, for hele måneden er et mareridt her i huset :'(.
    Når det er sagt, så er vi begyndt at glæde os til vores årlige tur, hvor vi hiver stikket totalt ud ovenpå julens mange sammenkomster, vi laver fondue og slapper totalt af, så en ny tradition er født for vores vedkommende


  • #10   3. okt 2013 Find en god lille pension langt ude på landet, et sted hvor de virkelig tager sig af hundene smiley men du skal nok skynde dig, de gode steder er nok snart optaget

  • #11   3. okt 2013 Dyrlægerne har en cd med torden- og fyrværkerilyde - vejledning medfølger.
    Du kan også træne ham ved at afspille denne:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nrzDfc56Ld8

    Start altid med helt lav lyd og skru gradvist op, som han vænner sig til det.

    Hvordan reagerer han for øvrigt på knald og brag i fjernsynet?

    Min Buster havde det akkurat som din, men i dag reagerer han kun en smule.

    Jeg gjorde også det, at jeg købte nogle æsker stjernekastere. Så tænder jeg en af og til og giver ham samtidig en godbid, imens jeg taler med glad og rolig stemme.

    PS: Jeg ville ikke give medicin. På nogle dyr har det den modsatte virkning, og dyret bliver i øvrigt utryg ved at mærke sig ændret.


  • #12   3. okt 2013 Hvad med Thunder Shirt? Det lyder som hokuspokus, men der er nu mange, som har glæde af den, og hvis den ikke virker, så får I bare pengene tilbage smiley

  • #13   3. okt 2013 CD'en virker ikke.. han er helt lige glad smiley Kan kigger bare underligt på mig.. smiley

    Tak for svar.


  • #14   3. okt 2013 Min hund sover tungt hvert nytår. Beroligende og angstdæmpende - Og det slår hende helt omkuld. Bagefter vågner hun og er helt normal og upåvirket af medicinen. Vi tager dog alligevel langt ud på landet ;o)

    I December og januar lufter vi kun i de lyse timer (mutten. Huskyen er ligeglad). Og der går hun med thundershirt på turene og et DAP halsbånd + hun får zylkene.
    Når det er mørkt, er det korte tisseture, tæt på hjemmet. Hun går helt i panik, hvis der bliver fyret af. Ligeså slemt som din lyder til at være.

    Fyrværkeritræning har også dæmpet det en smule.

    Men nøj jeg ville ønske de ville holde det crap til selve nytårsaften... smiley


  • #16   3. okt 2013 Bella er også skrækslagen for fyrværkeri. Vi har prøvet med medicin, uden den store virkning. Med årene er det faktisk blevet bedre, måske det samme sker for din hund.

  • #19   3. okt 2013 Umiddelbart tror jeg thundershirten ikke virker. Han HADER varme og bliver urolig.. vi har heller ingen varme på i gange pga ham - samt han vil ikke ligge i en dejlig varm kurv.. Han har en + et tæppe på gulvet - men sover aldrig der i. Altid på klinkegulvet.
    - men et forsøg værd smiley

    Håber det bliver bedre med årene. Men det vil bære være træls hvis han snart får tilbage slag, pga det i år.. vi har kæmpet rigtig meget med ham siden sidst, og det går bare så godt med ham nu, så det vil godt nok blive træls at skulle starte forfra.
    Aflivning har været på tale flere gange, fordi det er så slemt. Men nu tror vi på det, da han endelig er kommet sig over hans skade og humøret er blevet godt igen osv osv.

    Jeg vil ikke "efterlade" ham hos en pension, det kan ikke komme på tale da han ikke vil finde sig til rette der. Han har ikke mødt særlig mange mennesker eller hunde i hans snart 2 årige liv, pga hans skader - så det er lidt svært for ham. Vi vil nødig stresse ham mere end højst nødvendigt.

    Den eneste mulighed er vi finder et andet sted nytårsaften - hvilket også bliver svært pga de andre dyr. Kender ingen der vil passe en flok heste og de andre dyr hos min far - en nytårsaften
    Men det er lige så meget ugerne op til og ugerne efter af han bliver angst. Og hvis han ikke får hans gå turer og stimulans udenfor son vi plejer - så går det jo endnu mere galt.. øv


  • #21   3. okt 2013 Hans hundevenner i vores lille by er desværre bange for fyrværkeri også smiley

  • #23   3. okt 2013 Mange tak Karthine!! smiley

  • #24   10. dec 2013 Jeg har samme problem med Aikou. Hun har ikke haft en dårlig opvækst. Men hun har vist sig at være utrolig lydfølsom samt hun reagerer negativt på alt nyt. Hendes tilgang til tingene er at det er farligt indtil det er blevet bevist 1000 gange at det er det ikke. Vi havde det også en overgang sådan at næsten enhver gåtur blev ødelagt fordi hun blev skræmt over noget. (vi bor i kbh så der er nok lyde at blive bange for) Men det er blevet så meget bedre efter laaang intensiv træning og der kan gå flere uger nu uden hun bliver skræmt på gåturene. Så jeg har det ligesom dig at det er bare så ærgeligt at 1 måneds fyrværkeri nu skal ødelægge det hele igen. Fordi jeg ved at hun vil være bange for at gå ud når det er mørkt.i lang tid efter fyrværkeriperioden er overstået.

    Vi har trænet rigtig meget med lydcd med fyrværkerilyde hvilket har virket. På en sådan måde at hun ikke er bange indenfor når hun hører fyrværkeri. Desværre kan hun godt skelne. Så når der kommer et brag udenfor panikker hun stadig.

    Vi har prøvet baldrian, dap spray og Bach blomstermedicin. Det virker ikke på Aikou. Jeg skal have fat i noget anxicalm og afprøve det. Hvis det heller ikke hjælper vil jeg få fat i noget "rigtig" medicin som allersidste udvej smiley Vi skal holde nytår ude på landet sammen med venner der har hunde der ikke er bange for fyrværkeri. De lægger sig bare til at sove under bordet. Så det er ikke selve nytårsaften der er problemet. Men jeg frygter virkelig dagene optil og dagene lige efter. Der bliver skudt så meget af herinde i byen smiley



Kommentér på:
Fyrværkeri suuuuuuuuuuk

Annonce