{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.039 visninger | Oprettet:

Pludselig bange for ting i mørket {{forumTopicSubject}}

Hmm, har altså lige brug for lidt råd omkring Kato (igen)..

Som mange af jer ved, så er han røv usikker pga. 4 overfald i perioden februar til og med december i 2012..

Usikker med alt hvad det indebærer, viser sig aggressivt overfor fremmede hunde (er der bestemt ikke noget at sige til med det han har været igennem) og til tider med et meget lunefuldt humør..
Og der har i den forbindelse være adfærds-dimser på ham 4 gange (hjalp første gang, de andre gange har intet hjulpet), han er blevet tjekket for smerter 3 gange osv osv osv.. Han er sund og rask og har ingen smerter..

Han har dog haft et yderst fantastisk humør i de sidste 3-3½ mdr.. Altså virkelig fantastisk.. Han har ikke skabt sig på gå ture hvis han så fremmede hunde eller noget som helst andet.. Ja han har virkelig været min "gamle" Kato.. smiley
Han har stadig sit fantastiske humør, så det bliver nydt i fulde drag.. smiley

Men men men.. Der er opstået et pludseligt og meget underligt "problem" når vi går ture i mørket..

Han er bange for ALT.. Pinde der ligger på jorden, blade der rasler osv osv.. Går i meget store buer udenom og kan han ikke det, så kryber han forbi det.. smiley

Han har aldrig været bange for ting før.. Ja ikke engang fyrværkeri (raketter, kanonslag mm. der siger bang) kan skræmme ham..

Den ene aften hvor vi gik tur, der stoppede han pludselig op, kiggede meget forvirret rundt og begyndte så at spæne afsted imens han havde snor på (han har altid snor på).. Der var ingen mennesker, ingen lyde, ingen biler, ja ingenting overhovedet..

Og aftenen efter, ja der krøb han forbi en pind som lå helt stille på jorden..

Jeg er fuldstændig blank mht hvad pokker der lige kan skyldes at han pludselig er bange om aftenen..

Kan det være noget spøgelsesalder af en art (han er 3½ år)?
Kan det have noget med han usikkerhed at gøre?
Eller hvad pokker kan det være?

Alle gode råd er meget mere end velkomne..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig bange for ting i mørket
  • #2   28. sep 2013 Det må jeg prøve.. Altså at fange og holde hans opmærksomhed..

De 2 episoder som jeg har nævnt, der har jeg ved det første kigget og lyttet rundt for at se og høre om der var noget.. Ellers bare sagt "Rolig Kato, rolig" og så gået videre med ham..
    Med pinden, der sagde jeg ingenting, men gik bare videre..

Så ignoreret er det blevet, måske ikke helt ved den først nævnte episode..

Men vil helt klart prøve med opmærksomheden...

• #3   28. sep 2013 Nogen som har en idé til hvad der kan skyldes at han pludselig reagerer som han gør i mørket?

• #4   28. sep 2013 Jeg sidder og tænker, at jeg nok ville kunne hjælpe - men det kræver at jeg ser hunden, og "udsætter" den for de ting den reagerer på, i mens jeg holder den i linen.

Der skal tillidstræning og selvtillidstræning til med usikre hunde, hvilke øvelser kommer an på både hund og fører, og hundens faldgrupper.

Hunden skal støttes på de rigtige tidspunkter, med den rigtige indstilling - du vil gerne støtte og forsikre, men du vil ikke forstærke den uønskede og usunde adfærd.

Jeg hjælper gerne, men det kræver jeg har hunden i line smiley

• #5   28. sep 2013 Nina - Jeg er mere end villig til at prøve.. smiley
    Han er jo min lille baby, som jeg vil gøre alt for.. smiley

Det eneste jeg bare er nervøs for, er at han er MEGET mistroisk overfor fremmede mennesker (ligger til racen).. Enten kan han lide folk og så kaster han al sin kærlighed på dem.. smiley Eller så kan han ikke lide folk og så knurre han af dem hvis de rør ham (og det er selvom at han selv kommer for at hilse) og jeg vil næsten vædde med at han også kan finde på at bide.. smiley

• #6   28. sep 2013 Så man skal være helt 100% sikker på at man (som fremmed) tør at tage chancen..

Jeg "advarer" altid folk omkring det på forhånd så de ved hvad de går ind til og kan risikerer (siger ikke at han med sikkerhed bidder, men chancen er der)..
    Han skal jo nødig ende som en dødsdømt vaps pga hundeloven..

Hvis jeg skal stille det op, så kan han måske lide 2 ude af 50 fremmede mennesker..

Kun en enkelt person har kunnet "lokke" ham til at lide vedkommende ved brug af guf..

• #7   28. sep 2013 Jeg gør ikke noget grimt, jeg kommunikerer bare med hunden. Den bliver belønnet hvis den vil (have kiks), og ellers er det som sådan ikke noget voldsomt smiley

Meget roligt og kontrolleret er det smiley
    ... dog er det jo på nordfyn smiley .. men vi har også mørke her smiley

• #8   28. sep 2013 Hehe, er skam helt sikker på at der ikke sker noget grimt med ham.. smiley
    Og kiks vil han nok gerne have (mad er godt).. smiley

Jep, så godt at du er fra Fyn.. Må lige se om jeg kan få det passet ind i det hele med skole og sådan, hvis det er..
    Vi har nemlig en del projekter osv resten af året.. smiley

• #9   28. sep 2013 Du skal i hvert fald være velkommen, det er hyggeligt at træne med mig har jeg ladet mig fortælle. Vi går bare en tur, og jeg holder hunden smiley

Du siger til, så finder vi ud af noget - og jeg gør det ganske gratis forresten smiley

• #10   28. sep 2013 Super.. smiley

Jeg får lige kigget på min årsplan (når jeg finder den *GG*) og ser på det.. smiley

• #11   28. sep 2013 Nina
    Vil du have lyst til at gøre et forsøg med min Desse og hans problemer med at møde fremmede hunde?
    Farer frem og gør, men det er usikkerhed, for vil godt snakke/ lege når han har lært dem lidt at kende.

• #12   28. sep 2013 Ja det kan du tro Lotte smiley

.. sjovt nok var den sidste hund i træning af samme problem, det var bare en stor schæferhund hihi smiley
    - Småér er også velkomne, bare ikke ofte jeg har med dem at gøre smiley

• #13   28. sep 2013 alle tiders Nina
    Vi kan jo lige aftale over PB

Nej, de små kan de fleste jo holde uden problemer, så ingen grund til at træne dem.

UPS, gælder ikke alle, men desværre har mange den holdning

• #14   28. sep 2013 Jeg sad lige netop og glædede mig over at nogle småhundeejere også ser adfærdsproblemet frem for "den kan jo sagtens holdes, så skidt med det" smiley

Ingen hund bør gå rundt og være usikker, uanset størrelse smiley

• #15   28. sep 2013 Jeg har til tider haft svært ved at holde Kato på gå ture imens han skabte sig (gør han pt kun hvis de andre hunde gør af ham).. For dælen jeg har haft ømme hænder og arme pga ham.. Og det er selvom at han kun vejer 8kg..
    Men ok, jeg har også dårlige led i hele kroppen..

Tror aldrig at jeg har tænkt "den er lille så kan sagtens holdes", har været meget obs på adfærdsproblemet og derfor postet en mindre formue i at få det løst.. Desværre uden held.. smiley
    Men hvad gør man ikke for sin lille baby.. smiley

Jo med Afrodithe tænker jeg sådan.. Men hun har heller ikke nogle adfærdsproblemer.. Hun er bare ekstremt lalleglad og dum som en dør.. *GG* smiley
    Og så er hun også betydeligt mindre end Kato, hun vejer nemlig kun 4,5kg og ligger slet slet ikke de samme kræfter i som Kato gør..

• #16   28. sep 2013 Synes det er super fint at du gider/vil hjælpe Nina, hatten af for det smiley

Nu har jeg selv en adfærdsvanskelig hund (hvis man kan kategorisere ham som det)
    Han er faktisk også sjovt nok begynde at være bange for at gå i mørke - der er nogle bestemte stier som han bare ikke vil ned af, og nu vejer han så lige 40 kg - så når han vil hjem, så vil han bare hjem! smiley

Men det hjælper lidt her at have nogle pølsestykker med, og så ellers bare lokke ham helt vild, rose ham til skyerne når han går den rigtige vej og gøre det sjovt og spændende (tænker at jeg virkelig må ligne en idiot) - selvfølgelig små skridt af gangen, uden at presse hunden.
    Jeg ved ikke om det kan være løsningen for dig, men du kan evt. prøve det indtil du skal besøge Nina smiley

• #17   28. sep 2013 Reneé - Jep det vil jeg helt klart prøve.. smiley
    Må prøves på nogle ture hvor Ditte (Afrodtihe bliver kaldt Ditte til hverdag) ikke er med..

• #18   28. sep 2013 Vores genbo har en lillebitte yorkie, den ibber løs og laver "udfald" når den ser andre hunde.. Den kan ikke gøre stor skade, og er aldrig løs.. Men det er da synd for hunden at den skal stresse sådan over at se en anden hund, på afstand endda.

Såååå stort en ansvar den lille gut synes at tro den har, hvor den egentlig bare skulle stikke næsen i jorden, tisse på et træ og være en hund, der laver hundeting og ikke har en bekymring i livet smiley

• #19   28. sep 2013 Det er bare underligt at han fra den ene dag til den anden bliver "min gamle" Kato.. Men så efter de der 3 - 3 1/2 mdr bliver bange for ting i mørket..

Giver absolut ingen mening.. smiley

Men hvis hans usikkerhed har ændret sig så meget fra at være lunefuld i sit humør og vil dræbe alt og alle på sin vej, til at være glad som før i tiden men bange for ting i mørket..
    Så er det jo ingenting i forhold til før..

Håber bare inderligt at den gode periode som han har nu fortsætter i meget meget lang tid.. smiley

• #21   28. sep 2013 Nathalie - Han er 3 1/2 år gammel og har aldrig nogensinde været bange for noget..
    Han er ikke bange for mørket, men ting i mørke når vi går tur..

Er vi hjemme (enten hos mig selv, mine forældre eller mormor) og alt lys er slukket så er der absolut intet..

• #23   29. sep 2013 smiley

Kommentér på:
Pludselig bange for ting i mørket

Annonce