Polarhundes adfærd {{forumTopicSubject}}
I går, da vi skulle købe ny sele til Berta, kom vi i snak med indehaveren af butikken. Hun har to slædehunde (Tror de var alaskan malamutes) og vi begyndte at snakke om deres adfærd og andre hundes reaktioner imod dem.
Berta var en del oppe at køre på det tidspunkt og gøede af dem (de var i bagenden af lokalet bag gitter) , hvilket vi ikke ønskede, men hun spurgte meget ind til det, at hun gøede, fordi hun tit oplevede, at andre hunde ikke kunne finde ud af dem. Har slædehunde/polarhunde anderledes signaler eller er det deres udseende, der gør det?
Vi snakkede ydermere om deres forhold til andre hunde, og hun sagde, at hvis der var pisket en stemning op (som fx en hund der gøede af dem), ville det ikke nytte med dæmpende adfærd fra den andens hund side. Det var jeg lidt overrasket over.
Efter at have læst om denne type af hunde kan jeg virkelig godt forstå, hvorfor det ikke er en hund, der kan håndteres af hvem som helst. Derfor synes jeg også, at det er skræmmende, at det er blevet en populær race. For det er en fantastisk hund, hvis det er i de rette hænder, man kan godt forestille mig, hvor galt det kan gå i de forkerte hænder.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.771
Slædehunde har en fremtoning, der virker som truende signaler for mange andre racer. Det er fx den rejste hale, de opretstående ører og den selvsikre kropsholdning. Sådan ser de bare ud.
De har desuden mange lyde, som kan virke som knurren for andre mennesker og hunde.
Så man skal altså vide hvad man har mellem hænderne.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.119
mar 2009
Polarhundeklubben laver et kæmpe informationsarbejde for at nedbringe den tavleløse avl, men det er svært - rigtigt svært.
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1267 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.258
Ville egentlig gerne opleve dem noget mere, men det er lidt svært når man bor i byen - heldigvis er der ikke SÅ mange af dem herinde.
Jeg kan virkelig godt forstå, hvis polarhundeklubben og seriøse opdrættere er frustrerede over den tavleløse opdræt, for det ødelægger jo racen og dens ry.
Alle kommende og eventuelle polarhundeejere burde læse racebeskrivelserne inde på Polarhundeklubben. Der er virkelig en god beskrivelse. Men selv jeg, der da ved lidt om hunde, blev overrasket over fx malamutens sind og egenrådighed, så tør da slet ikke at tænke på en, der overhovedet ikke aner noget.
mar 2009
Du er velkommen hos os, hvis du vil lære mere. Vi har ofte besøg af interesserede. Og hvis du gerne vil opleve hundene i større flokke, henviser vi gerne til andre.
aug 2012
Allergisk...: Ja, jeg har også selv oplevet at nogle hunde kan blive lidt usikre på Berta, som er mops, så ja det er nok samme princip
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.424
Jeg har heller aldrig oplevet, at mine huskyer har været skrappe. Tværtimod har jeg tit brugt dem i træning af hvalpe, angste hunde osv., fordi de er så 100% rolige og venlige...
Jeg er godt klar over, at Mutten og Grønlænderen har nogle helt andre egenskaber
aug 2007
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Huskyen er blid, men hun er også kun en stor hvalp endnu (16 måneder) ;o) Så det kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om hun bliver ved at være.
Malamutten er skarp.
aug 2012
Karina, Jeg ville meget gerne møde din husky og også de andre. Vil meget gerne have et mere personligt kendskab for at blive bare lidt klogere på disse skønne skabninger Er meget fascineret af dem - også fordi de ligger så fjernt fra den type hunde, jeg falder for.
aug 2007
Jeg var faktisk på et modul af DKK´s opdrætteruddannelse for et par uger siden, hvor der var en mutte med, og hvor vi netop kom til at tale om, at jeg opfatter huskyen som blid, men mutten som mere skarp. Og hun fortalte, at det faktisk ikke er ønskeligt, og at det er noget, de er meget opmærksomme på i avlen. Jeg må indrømme, at jeg da også har mødt nogle rigtigt flinke eksemplarer - men som udgangspunkt mener jeg stadig at racen ikke nødvendigvis er, men ihvertfald kan være, skarp
aug 2007
Selvom jeg har så mange års erfaring med husky, ville jeg aldrig turde anskaffe mig en mutte eller en grønlænder. Jeg kender mine begrænsninger
aug 2007
aug 2012
Det er vel også svært bare at avle det skarpe ud af racen?
aug 2007
De er aldrig blevet efterladt udenfor, men har været med inde i boligerne for at hjælpe deres ejere med at holde varmen i vinterens løb.
Det kan jo kun lade sig gøre, hvis de er venlige både overfor voksne, børn og andre hunde. Så jeg tror det er derfor, man helt automatisk har avlet på venlige individer.
Der har mutten og grønlænderen været mere isoleret. De har boet udenfor, og har som udgangspunkt været bundet af i en afstand, der har gjort, at de heller ikke har kunnet nå hinanden.
Så ja, der er forskel i deres oprindelse, selvom meget kan være ændret efterfølgende igennem generationerne.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 6 Svar: 262
Mutten var egentlig blid og meget sød, men havde jo et KÆMPE ego, som hverken mennesker eller dyr tog fejl af, de er bare så selvsikre.
Måske er det netop denne selvsikkerhed der "skræmmer lidt"
Det virkede dog utrolig godt da vi fik vores norske buhunde hvalp, at Mutten var så selvsikker var hun virkelig var en god ballast for hende og lærte hende alt.
Desværre var mutten ikke glad for andre voksne tæver, hvilket jeg fornemmer er normalt for racen.
aug 2007
"Racen har meget veludviklede flokegenskaber og er en altid venlig, blid og villig arbejdshund samt en god ledsager for den aktive familie med smag for friluftsaktiviteter. "
Fra muttens:
"Dens fysiske styrke og størrelse kombineret med dens egensindige attitude gør også, at den kan blive svær at håndtere, med mindre der lægges tid og energi i at lære dem gode manerer og elementær lydighedstræning fra de er helt små."
Grønlænderen:
"Grønlandshunden er nok et flokdyr, men er sig selv nærmest – ikke mindst når det gælder fødeindtagelse. Den kræver som regel en fast hånd i opdragelsen og årvågenhed i samvær med andre hunde."
Det beskriver nok meget godt, den forskel jeg mener, der er på racerne
aug 2012
Men tror nu stadig, at en husky vil være en AAAAAlt for stor mundfuld for sådan en som mig
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 6 Svar: 262
mar 2009
For mange racer er der helt sikkert tale om at lige børn leger bedst, fordi signalerne genkendes og forståes straks.
Jeg håber opdrætterne gør hvad de kan for at avle skarpheden væk, men når flere avler på hunde, som ikke ses i andre sammenhænge end hjemme i hundegården eller spændt for vognen, så ved de reelt ikke noget om temperamentet i forhold til andre hunde, andre racer mv. Og så er det en tabt kamp.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.339
Jeg har godt nok også tit oplevet at mine 'radiobiler' bliver opfattet som provokerende af andre hunde. Terriers har en lidt stiv krop, en lidt stiv gang, har næsten altid halen nærmest lodret op og ørene godt fremme. Sådan er de skruet sammen. Deres sind følger så også lidt med så de fleste af dem er også sådan lidt 'fremme i skoene'. Det er der mange andre hunde der synes er lidt ubehageligt at møde. Mine terriers har så tilgengæld altid været meget mystificerede af franske og engelske bulldogs, mopser og andre med helt flade snuder. Jeg har haft en der gik totalt i baglås over en engelsk bulldog bare stod og stirrede meget undrende på den i lang tid med halen hængende slapt ned mens den kom nærmere og nærmere (vi var i en hundeskov). Tilsidst besluttede hun at det nok var sikrest at gå over og gemme sig bag mors ben til 'uhyret' var passeret - hvilket tog sin tid
aug 2012
Det er lidt pudsigt, som nogle hunde kan have et sprog, der kan misforstås af andre, så på nogle punkter passer det nok meget godt, at lige børn leger bedst Berta har heldigvis mødt mange forskellige slags racer, der godt har kunne "forstå hende", men hun leger bare bedre med mops. (Og så faktisk cocker spaniels )
Hi hi, det er altså en lidt sød historie Mette Marie. Kan lige forestille mig det
Polarhundes adfærd