Fuldt lovlig "farlig" race Fuldt lovlig "farlig" race
Regeringen fastholder den forrige regerings liste af forbudte racer.
På listen er racer som enten ikke findes i Danmark eller kun i et meget lille antal.
Trøsten er at at man stadigt kan købe andre racer.
Her er en der er større og stærkere end den forbudte tornjak. DKKs standard skiver om temperament:
Den er modig og frygtløs. Den forsvarer - om fornødent med sit liv - de personer og deres ejendom, som den er betroet til at beskytte. Den er selvsikker og kan ved dårlige behandling blive aggressiv. Den er trofast og pålidelig og elsker sin herre og hans nærmeste. Racen behøver rigelig motion og skal holdes beskæftiget. Den er fordringsløs, nem at passe og tåler de hårdeste vejrforhold. Den sætter stor pris på, at man holder af den og tager sig af den.
Jeg kan fortælle udfra egen viden og erfaring at beskrivelsen rammer godt.
Denne race er lovlig i alle lande og jeg har hørt om utrolig få bidskader fra dem
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.332
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 84
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.805
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
Jeg synes det er groteskt hvis de holder på den liste...
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.714
jan 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
At et eller andet måtte gøres for at ramme den type mennesker, kan jeg ikke se nogen problemer i... men jeg har godt ok svært ved at se hvordan den slags mennesker rammes af at man forbyder en stribe racer som er så sjældne at selv HVIS en af disse unge knægte syntes de ville have sådan en, så ville det være noget nær umuligt for dem at opdrive den...
Jeg kunne forstå hvis man havde valgt at fastholde forbudet, indtil en bedre løsning var fundet, for det havde self heller ikke nyttet noget at man blot kom på endnu en hovsaløsning til en ny hundelov.
Men at man stadig ikke kan se det tåbelige i den hundelov, og derfor stadig ikke kan se at man er nødt til at finde på en bedre og mere holdbar løsning forstår jeg ikke...
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
jan 2012
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
okt 2012
De vogtende racer, der er opdrættet specifikt til at vogte og forsvare dyrehold er ikke let at have i en alm familie - der er meget få herhjemme, der vil kunne tilbyde de rigtige vilkår. At Tornjakken så eftersigende skulle være en god familiehund er én ting, men at det samtidig frarådes at have den alle andre steder end hvor der er meget plads - begrænser eveentuelle ejere.
Jeg kender kun til 1 opdrætter af denne race. Og én sammeholdt med resten af DK...det kan vitterligt ikke få mit blod i kog
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Jeg har undret mig meget meget meget over, hvad visse racer overhovedet skulle ind i landet for - andet end at de er frygtelig potente, vogter frygtløst og er store og modige.
- Deres egenskaber passer ikke ind i andre omgivelser, end kæmpe områder, hvor ALT fremmed på det område må og skal vogtes, området forsvares med ivrighed og gerne til blods.
Den race tager vi til Danmark, stopper den ind i et parcelhuskvarter.... hvorfor? Det vogtende gen ligger SÅ dybt i den, den er jo lavet til netop det - og den ser rødt hver gang nogen går forbi på gaden, biler, mennesker, hunde.
Jeg nævner ingen racenavn, der er nogle stykker, som jeg slet ikke begriber hvad der virker tiltrækkende. Hele hundens væsen er at vogte, loyal for familien ja, men det er næsten alle hunderacer - det er den udtalte vogteregenskab jeg slet ikke synes vi har plads til.
Hvordan racerne blev kendt i Danmark, og hvorfor nogle fandt behovet for at få dem hertil, det forstår jeg simpelthen ikke..
- Vi KAN jo ikke give visse racer, hvad de er lavet til. Og vi ved jo alle, at hvis en given race ikke får afløb for sine egenskaber, så er det en frustreret hund.
Ikke en dyt tiltro til listen... Bare en undren over, hvad de store store vogtere dog har, som tiltrækker danskere?
jan 2007
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
De har jo ikke været her/været kendt altid. Det var noget der kom med AST-boostet så vidt jeg husker.
Jeg forstår ikke hvilke egenskaber der lokker, altså hvad er det dog man får ved disse store vogtere, som man ikke får ved andre racer? Andet end ekstremt vogtende adfærd, altså
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
Jeg må tilslutte mig de der mener, at det er ejerne man skal have fat i, og ikke hunden. Alle hunde kan jo blive aggressive, uanset race - så det må jo skyldes dårlig opdragelse og træning. Man burde indføre et 'kørekort' hvor en praktisk og teoretisk prøve skal bestås og fx fornyes hver 10. år (måske oftere).
Især også med henblik på loven omkring skambidning.
okt 2012
jan 2007
jan 2012
Har man pladsen er de vogtende race ret nemme, så længe man tager nødvendige forbehold. Men sådan er det mange typer af hunde af forskellige grunde.
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.381
http://www.tornjaks.dk/page23.html
Og sjovt nok ifølge den side skulle Kuvash ha været på den oprindelige liste sammen med 29 andre
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 18
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 18
Fuldt lovlig "farlig" race