1.480 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Fuldt lovlig "farlig" race Fuldt lovlig "farlig" race

Regeringen fastholder den forrige regerings liste af forbudte racer.
På listen er racer som enten ikke findes i Danmark eller kun i et meget lille antal.
Trøsten er at at man stadigt kan købe andre racer.
Her er en der er større og stærkere end den forbudte tornjak. DKKs standard skiver om temperament:

Den er modig og frygtløs. Den forsvarer - om fornødent med sit liv - de personer og deres ejendom, som den er betroet til at beskytte. Den er selvsikker og kan ved dårlige behandling blive aggressiv. Den er trofast og pålidelig og elsker sin herre og hans nærmeste. Racen behøver rigelig motion og skal holdes beskæftiget. Den er fordringsløs, nem at passe og tåler de hårdeste vejrforhold. Den sætter stor pris på, at man holder af den og tager sig af den.

Jeg kan fortælle udfra egen viden og erfaring at beskrivelsen rammer godt.
Denne race er lovlig i alle lande og jeg har hørt om utrolig få bidskader fra dem

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Møbel samling kommode og teol 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fuldt lovlig "farlig" race
  • #1   22. sep 2013 Race ?

• #2   22. sep 2013 Hvilken?

• #3   22. sep 2013 Ja de er gode til at lave lister de "kære" politikere smiley

• #5   22. sep 2013 Kuvash?

Jeg synes det er groteskt hvis de holder på den liste...

• #6   22. sep 2013 Ja Karina Lorentzen har meldt ud at de giver sig og følger regeringen.

• #7   22. sep 2013 Ginne ja det er kuvasz. Jeg ville aldrig have "udstillet" andres racer

• #8   22. sep 2013 Den liste har aldrig givet meget mening synes jeg. Da den blev lavet var der bestemt problemer, jeg husker bl.a. flere episoder hvor unge knægte bevidst har pusset deres ambull/amstaff-agtige hund på andre mennesker.
    At et eller andet måtte gøres for at ramme den type mennesker, kan jeg ikke se nogen problemer i... men jeg har godt ok svært ved at se hvordan den slags mennesker rammes af at man forbyder en stribe racer som er så sjældne at selv HVIS en af disse unge knægte syntes de ville have sådan en, så ville det være noget nær umuligt for dem at opdrive den...

Jeg kunne forstå hvis man havde valgt at fastholde forbudet, indtil en bedre løsning var fundet, for det havde self heller ikke nyttet noget at man blot kom på endnu en hovsaløsning til en ny hundelov.
    Men at man stadig ikke kan se det tåbelige i den hundelov, og derfor stadig ikke kan se at man er nødt til at finde på en bedre og mere holdbar løsning forstår jeg ikke...

• #9   23. sep 2013 Hvorfor er tornjak forbudt?

• #11   23. sep 2013 Der manglede en race med "J" i navnet?

• #13   23. sep 2013 Jeg ville nødig se nogle af de store ovchakaer, der er forbudte, i DK. Har set hvilken skade de kan gøre på bjørne samt der var nogle meget grimme episoder i Sverige, hvor en opdrætter samt ejere blev skambidt..Selvsamme hunde var opflasket af opdrætter, men vendte sig rundt imod hende og hun kunne intet gøre. De fleste at de vogtende racer er fremavlet specifikt til det formål at vogte og forsvare deres flok. Alt andet har ingen adgang. Vi kan da ikke i lille DK have så stor en hund med så voldsomt en beskytter trang til at gå rundt...Jeg er for den lov

• #15   23. sep 2013 Efter at have læst racebeskrivelsen kan jeg delvist forstå, hvorfor den er på listen. Den tilhører de vogtende racer, og "2 vil uden betænkning jage en bjørn væk" samt en tornjak er et fair match mod to ulve"...At den så ingen bidhistorik har er nok, at det er meget få der har den herhjemme...Ovchakaerne er her heller ikke, men de kræver også meget specifikke levevilkår og er IKKE for alm hundeejere.

De vogtende racer, der er opdrættet specifikt til at vogte og forsvare dyrehold er ikke let at have i en alm familie - der er meget få herhjemme, der vil kunne tilbyde de rigtige vilkår. At Tornjakken så eftersigende skulle være en god familiehund er én ting, men at det samtidig frarådes at have den alle andre steder end hvor der er meget plads - begrænser eveentuelle ejere.

Jeg kender kun til 1 opdrætter af denne race. Og én sammeholdt med resten af DK...det kan vitterligt ikke få mit blod i kog

• #17   23. sep 2013 Forbudslisten har intet med hvad jeg nu siger - altså bifalder jeg ikke listen af forbudste hunde, men...

Jeg har undret mig meget meget meget over, hvad visse racer overhovedet skulle ind i landet for - andet end at de er frygtelig potente, vogter frygtløst og er store og modige.
    - Deres egenskaber passer ikke ind i andre omgivelser, end kæmpe områder, hvor ALT fremmed på det område må og skal vogtes, området forsvares med ivrighed og gerne til blods.

Den race tager vi til Danmark, stopper den ind i et parcelhuskvarter.... hvorfor? Det vogtende gen ligger SÅ dybt i den, den er jo lavet til netop det - og den ser rødt hver gang nogen går forbi på gaden, biler, mennesker, hunde.

Jeg nævner ingen racenavn, der er nogle stykker, som jeg slet ikke begriber hvad der virker tiltrækkende. Hele hundens væsen er at vogte, loyal for familien ja, men det er næsten alle hunderacer - det er den udtalte vogteregenskab jeg slet ikke synes vi har plads til.

Hvordan racerne blev kendt i Danmark, og hvorfor nogle fandt behovet for at få dem hertil, det forstår jeg simpelthen ikke..
    - Vi KAN jo ikke give visse racer, hvad de er lavet til. Og vi ved jo alle, at hvis en given race ikke får afløb for sine egenskaber, så er det en frustreret hund.

Ikke en dyt tiltro til listen... Bare en undren over, hvad de store store vogtere dog har, som tiltrækker danskere?

• #18   23. sep 2013 Nina .men en god del af de racer er jo netop IKKE blevet kendt, og flere af dem findes slet ikke her, eller kun i måske 2-3 eksemplarer... Det kræver vidst næppe et forbud, at undgå problemer med dem smiley

• #19   23. sep 2013 Siger igen - det har intet med forbud at gøre - mere: hvorfor er de overhovedet i landet? smiley

De har jo ikke været her/været kendt altid. Det var noget der kom med AST-boostet så vidt jeg husker.

Jeg forstår ikke hvilke egenskaber der lokker, altså hvad er det dog man får ved disse store vogtere, som man ikke får ved andre racer? Andet end ekstremt vogtende adfærd, altså smiley

• #20   23. sep 2013 Det er jo til grin. Må indrømme at jeg ikke er inde i de forbudte racer, da det ikke berører mig. Men hvis der er racer med i, der ikke engang findes i DK, er den jo totalt spild, den liste.

Jeg må tilslutte mig de der mener, at det er ejerne man skal have fat i, og ikke hunden. Alle hunde kan jo blive aggressive, uanset race - så det må jo skyldes dårlig opdragelse og træning. Man burde indføre et 'kørekort' hvor en praktisk og teoretisk prøve skal bestås og fx fornyes hver 10. år (måske oftere).
    Især også med henblik på loven omkring skambidning.

• #21   23. sep 2013 TS - æh jo. Pitten er i særdeleshed en kamphund, og amstaff er udsprunget af pitten for at mennesker skulle have lettere ved at omgåes individer af racer. Det sjove er, at du i den ene amerikanske kennelklub kan tage en pitt og reg den som amstaff istedet..men den ER en pitt

• #22   23. sep 2013 Nina-og jeg siger blot at flere af dem jo netop heller ikke er eller har været heri landet. Så jeg tvivler på at der er den store fare for de pludseligt invaderer Danmark

• #23   23. sep 2013 Nina nu er det ikke alle i Danmark der bor i parcelhuse, eller lejligheder.
    Har man pladsen er de vogtende race ret nemme, så længe man tager nødvendige forbehold. Men sådan er det mange typer af hunde af forskellige grunde.

• #24   23. sep 2013 Lige sakset fra en anden tråd:
    http://www.tornjaks.dk/page23.html

Og sjovt nok ifølge den side skulle Kuvash ha været på den oprindelige liste sammen med 29 andre

• #25   24. okt 2013 Måske ville det i sidste ende, være bedre at se på hundeejerne, og sortere hundeejere fra, i stedet for racerne. De forkerte mennesker kan gøre selv den mest godmodige race aggressiv.

• #27   24. okt 2013 Nej, det er måske rigtigt nok, men jeg synes det er lidt træls, at man forbyder racer, på grund af, at de forkerte mennesker får fingre i dem. Det rammer de seriøse hundeejere også i sidste ende.

Kommentér på:
Fuldt lovlig "farlig" race

Annonce