At have en syg hund hele tiden? :( langt {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg haft Felix siden marts 2010. Han bliver 4 år den 25/1.
I næsten al den tid jeg har haft ham har det næsten bare været dyrlæge, dyrlæge, dyrlæge.
Det begyndte da han var knap 1 år: Svamp i øre og poter.
Så gik der et par måneder hvor han så fik det igen. Knap 2 måneder efter fik han en ordentlig omgang blærebetændelse. Her var han halvandet år. Et halvt år senere fik han Giardia og var meget syg.
Så fik han svamp i øre og poter igen. Nu har jeg heldigvis fået styr på det med et kornfrit foder så ingen hudproblemer mere.
Så begyndte han at hoste en del og lød ikk som kennelhoste så han blev tjekket i hoved og røv og intet var der at finde.
I december sidste år fik han en knude som jeg måtte ind og få undersøgt. En uge efter måtte vi afsted til vagtdyrlægen med en flækket klo. I april havde han kennelhoste. Nu er der næsten gået et halvt år siden sidste dyrlægebesøg indtil i går. Han har fået Giardia igen og måske er der også noget med hans nyrer. Det finder jeg ud af på onsdag hvor han er færdig med hans medicin mod Giardia. Han tager MEGET lang tid om at tisse hver gang. Har fået testet hans urin og hans prostata. Der var ingenting og han er stadig frisk og glad, så på onsdag skal han i røngten medmindre han tisser normalt igen til den tid.
Hva jeg vil med dette indlæg?
Tror bare jeg havde behov for at komme ud med det. Synes virkelig det er psykisk hårdt at have en hund der er syg næsten hele tiden. I al den tid jeg har haft ham har jeg aldrig prøvet at der er gået 1 år imellem dyrlægebesøgene. Altså fra vaccine til vaccine. Det længste der er gået er et halvt år Hvorfor har jeg været så uheldig? Elsker jo den hund overalt på jorden men nogen gange flyver der lige en hurtig tanke i hovedet på mig at det er nemmere at aflive (bare rolig ku jeg aldrig finde på) tanken ryger hurtig ud af hovedet igen for han er min hund og mit ansvar. Gør alt hva jeg kan for ham. Men ofte tænker jeg bare når et problem er overstået hva bliver så det næste?
Er der andre med konstant syge hunde der kan nikke genkendende til noget af det? Og hvordan kæmper i videre?
OBS: Jeg har god kontakt med opdrætter. Hun er rigtig ked af det og chokeret over jeg har haft så mange problemer med ham så det er ikke hendes skyld og dette indlæg er absolut ikke lavet af ond mening mod hende.
Havde bare brug for at komme ud med det
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.803
Jeg har ikke været helt så uheldig, men Falkor har virkelig været en uheldig hund.
Som 10 måneder gammel fik han en testikel drejning
et par omgange kennelhoste + lungebetændelse
og så her for godt et år siden en diskusprolaps som vi valgte at operere.
Efterfølgende holder jeg ham opdateret ved kiropraktor.
Det er intet i forhold til alle de gange du har været afsted, det er bare store ting syns jeg, og det er hårdt at se sine hunde syge.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Det fortsatte indtil han blev aflivet d. 14. marts 2011. Hårsækkemider, dårligt immunforsvar, mislyd på hjertet, regnbuehindebetændelse i begge øjne, slidgigt osv osv.... han fejlede alt.
Jeg vil nok betegne mig selv som binderavende gal i den periode med Elmo. Han var mit et og alt, og jeg har aldrig elsket noget så højt som ham. Jeg var villig til at gøre alt for ham, men måtte til sidst erkende, at han ikke var fortjent med det liv han levede til sidst.
Jeg var til dyrlægen HVER måned... måske med meget få undtagelser... over 60.000 kr. i dyrlægeregninger og dertil flere penge på specielfoder osv osv osv. Jeg var i gæld over begge ører, alene med en syg hund, og ja det ønsker jeg aldrig at andre skal udsættes for.
Jeg ville den dag i dag have givet min højre arm for en rask Elmo, som stadig levede..... sådan skulle det desværre ikke gå.
Jeg er først nu ved at være klar til en ny hund... men frygter stadig sygdom... frygter stadig at jeg slet ikke kan holde til en hund, som bare viser det mindste tegn på sygdom og jeg går i chok igen.
Jeg kan sagtens følge dig... sagtens...
Håber snart i får en lang og rolig periode uden sygdom.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Jeg brugte en formue på Fie og som dyrlægerne sagde, havde hun ikke været så pragtfuld en hund, så var hun hurtigt blevet aflivet....
Man går mere eller mindre hele tiden blot og venter på hvad der nu bryder ud og hvilke behandlinger der så skal til.
Så er der jo spørgsmålet om penge, de skal også skaffes, også selvom man har en sygeforsikring, så ja der kan være rigtig mange ting der hele tiden kører rundt i hovedet på en.
Fie var så skøn, men var helt afklaret da hun blev aflivet og der faldt faktisk en sten fra hjertet, nogen vil nok undrer sig over det, men pludselig skulle jeg ikke gå og forvente det værste mere og kunne slappe af.
Jeg kiggede på hvalp 2 dage efter, der var store kontraster og hentede Floyd et par uger efter, jeg var meget obs på alle bevægelser i starten, men er heldigvis ikke så hysterisk mere, selvom små ting godt kan give et par flashbacks
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Det med at have en kronisk syg hund har jeg ikke årelang erfaring med, men vi nåede da at have et år med Lua før hun blev aflivet.
Lua blev syg under sin drægtighed og gennem det næste år blev hun diagnosticeret med nok så mange sygdomme, fordi hun havde utroligt mange forskellige symptomer hele tiden. Ingen behandlinger hjalp. Hun faldt konstant sammen i bagparten.
Først et år senere fandt vi grunden: flåtbåret sygdom. Behandling var for sent. Skaden var permanent, og så var der kun en vej: tak for nu.
For en arbejdshund kan ikke trives med et inaktivt liv.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
Synes i perioder vi bor hos dyrlægen - men det er så også med 4 hunde.
Føler vi lever med en tikkende bombe i det Humle på 2 har alvorlig aortastenose, og kan falde død om i aften, om 1 måned eller om 4 år. Han er fuldstændig symptomfri og hele frisk - meni højrisiko for pludselig død. Hjertetilfælde eller sprængt aorta. Frygter hver dag at en af ungerne kommer hjem til en død hund. Eller at han falder om på gåturen - hvad fanden gør man med 65 kg død hund på gaden? I søndags "hostede" han lidt, og jeg vågede over ham som en høg. Det kom efter dage med nysen, og havde det været en af de andre 3, havde jeg ikke bekymret mig.
I sommers fik han stød på et el-hegn - jeg var skrækslagen i flere dage.
Så jeg kender de evige bekymringer. Humle er min sjæleven, jeg ved ganske ikke hvad jeg gør, når hans hjerte står af
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Og så naturligvis som med mennesker - at undgå store forsamlinger, folk der er syge osv.
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
En periode hvor jeg var rigtig meget til dyrlæge med ham ku jeg ikk sove om natten, lå ofte og græd fordi jeg var frustreret pga det for det første var mega dyrt og hårdt for min økonomi. Det faldt selvfølgelig lige oveni at min bil sku have skiftet bremser og til service. Og så var det bare hårdt for mig at forestille mig et liv uden Felix
Louise: Har læst din historie med Elmo og fik helt tårer i øjnene første gang jeg læste om det. Godt nok har jeg en syg hund ofte men han har dog alligevel ikke fejlet så meget som Elmo. Og hvor må det have været hårdt at stå selv med det. Jeg har i det mindste en kæreste der vil støtte mig når det bliver hårdt. Kan kun forestille mig hva du har gået igennem og håber aldrig jeg skal det igennem med Felix. Håber jo han bliver gammel men samtidig tænker jeg også bliver dyrt hvis der dukker problemer op hele tiden. Mine dyrlægeregninger er oppe på omkring 30.000. Oveni kommer vaccinationer. Det lyder måske ikk af meget på 3 og et halvt år men det har været mange små ting hele tiden. Selvom jeg har sygeforsikring skal pengene jo stadig ligges ud som René skriver.
Men 60.000 på blot 2 og et halvt år lyder vanvittigt
Håber du får mere held med din næste hund.
Kram til dig
Rene: Det er lige præcis det jeg mener. Man går og tænker hva det næste bliver, det mindste der bliver med hunden går man og tænker om man nu skal til dyrlæge igen osv osv.
Felix får nemt sart mave så nogle gange hvis han får tynd mave er jeg ved at gå ud af mit gode skind. Så kommer jeg til at søge på Google hvor alle skræk historierne kommer frem og så går jeg endnu mere i panik.
Men lyder da til det går godt med Floyd?
Lykke: Tak for din besked Tro mig har gået og tænkt om det er et værdigt liv for ham men kan mærke jeg ikke er klar til at sige farvel til ham endnu. Han har ikke fejlet noget livstruende så derfor kæmper jeg videre selvom det kan være hårdt.
Malene: Jo han er en westie og virkelig sart.
Kan godt huske den historie med din husky. Utroligt en skide flåt kan gøre så meget. Det må have været hårdt og forstår godt du valgte aflivning. Hvis jeg stod i en situation hvor Felix aldrig måtte løbe rundt og lege som en normal hund blev han også sendt i hundehimlen.
Tusind tak for alle jeres svar. Det er rart at høre andres erfaringer og holdninger til en syg hund
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.982
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Jeg vil slet ikke regne på hvad hun kostede, men hun var også på fast smertestillende, da ryggen drillede, så skulle hun opereres i hasen, senere var det en albue,ryggen drillede, en hvirvel satte sig ofte og kiropraktor var fast på programmet 5-8 gange om året, derudover alle hendes pote problemer, hotspot, krystaller i urinen, mave/tarm betændelse et utal af gange, øre problemer,blærebetændelse, kennelhoste, ræveskab...amen for pokker, kunne blive ved at liste op
Hun ragede alt til sig og det var i sidste ende hendes poteproblemer der gjorde udslaget
Den sidste tråd ligger her og den kigger jeg stadig i af og til
http://www.hundegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/477539-updatepaa_fies_poter
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Min konklusion er nok, at jeg ikke ville have ændret noget... eller jo jeg er ikke stolt af at have aflivet min glade hund, men kunne ikke hjælpe ham mere. Hvis nogen havde sagt, at jeg ville ende med en meget syg hund.. ja så havde jeg nok stadig beholdt ham.. kunne ikke aflevere ham tilbage, da han jo var min hund.
En syg hund er frygteligt.. og jeg var ikke super god til at håndtere det.. på ingen måde.
dec 2009
Rene: Felix duer overhovedet ikk på RC. Han får Taste Of the Wild med lam og den har han fungeret godt på når han har været rask så tør ikk rigtig skifte mere. Holder mig til kornfri af hensyn til han har haft noget med øre og poter.
Men forstår godt du gav Fie fred til sidst. Skal nok lige læse tråden du har linket. Nu hvor Felix har haft noget med poterne kan jeg måske bruge den hvis han får det igen.
Hvis Felix ikk tisser normalt inden på onsdag skal han i narkose og så vil de ta røngten af hans nyre eller blære. Kan ikk lige huske præcis hva dyrlægen sagde men skal ihvertfald tjekkes om der er noget der lukket af som gør det svært for ham at tisse. Håber dog på en måde det måske hænger sammen med Giardiaen så han slipper. Ved godt der ikk er stor sandsynlighed for det
Anne Julie: Jo tak eller hva man nu siger. Håber også på en rask hund næste gang. Ved dog ikk om jeg tør få en westie igen selvom jeg elsker dem. Har overvejet Border Terrieren. Bl.a fordi de er meget sunde og hårdføre har jeg hørt og de kan bruges til agility, lydighed osv på hyggeplan.
Men nu må jeg se når Felix ikk er her mere om forhåbentlig mange år
dec 2009
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.735
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 106 Svar: 759
Jeg hade en westi som dødet 8 år gammel allergi udslæt for stort hjerte og vand i lungerne. Fik så en blandings hund aflivet 5år gammel svulst i hjernen ig er du gal alle i ting han fjerlet før der hvar mistanke om en svulst. En over gang hvar vi afsted hver mandag. Ellers var vi afsted med skåret poter og flænhger der skullr syes sammen. Fik så esen finsk hyrde hund falt ned til redningshund træning kom galt af sted med ryggen aflives 3 år gammel. Men lige nu virker det til der inge syge hunde er
dec 2009
Heldigvis har min ikk døjet så meget med hudproblemer. Kan selvfølgelig være det kommer. Men får han en dag slem allergi + han får en masse småting ved siden af tror jeg også jeg siger stop. Ikk fordi jeg vil give op men mere fordi jeg ikk synes det ville være et liv for ham og være syg hele tiden og så tror jeg heller ikke min økonomi ville ku holde til regninger hver måned. Sygeforsikringen dækker nemlig ikk hudproblemer hos westien.
At have en syg hund hele tiden? :( langt