7. apr 2006 Følger: 92 Følgere: 103 Hunde: 2 Emner: 432 Svar: 6.314
Genetisk farverelateret pelstab...Chihuahua...igen igen {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Dette er IKKE en debattråd...Det ren info og kun info..IKKE en tudetråd!
Kan se det er længe siden emnet har været oppe, Derfor tillader jeg mig lige at friske emnet: "Genestisk farverelateret pelstab" op, så dem som ikke ved det, får det a vide nu!
DA DER ER EN SAG, DER LIGGER MIG MEGET PÅ SINDE!
Maxie er nu en stjerneprins og har været det siden 08 MAJ 2012. Han blev 9år. Og selvom det snart er 1½år siden, han tog afsted - er savnet stadigvæk utroligt svært at leve med!
Maxie havde Genetisk farverelateret pelstab...Info og billeder kan se på min profil...
Maxie døde a sygdommen...Til sidst var han SÅ afkræftet at de følgesygdomme som "det blå gen" trækker med sig...Hans hjerte begyndte at blive svagere og svagere allerede fra han var 6år,
Hans pels gav ingen beskyttelse hverken mod sommervarmen eller vinterkulden...da han ingen underuld havde og hans trædepoter så tynde at selv småsten gjorde ondt..bylder og sår var hverdags kost...
Og den 8 MAJ 2012 måtte jeg indse at jeg havde tabt kampen imod Genet og tage afsked med min tapre lille kriger - han fik konstateret CANCER....Fra oktober 2011 til hans død tabte han sig fra 3.2 til 2.5kg
Hans historie står på hans profil.
Længe efter hans død følte jeg at jeg havde tabt gejsten og mistet lysten til at kæmpe for denne unikke og skønne race...FOR TRO MIG langt de fleste chihuahuaejere VED IKKE hvad det vil sig, når de avler hvalpe der ligger i risikogruppen "BÆRER A GENET"!
De mener stadigvæk at hvis bare deres hunde er raske, er risikoen lille....jeg gentage og opfordre ALLE til - hvis i bare har en lille smule kærlighed og RESPEKT tilovers for denne unikke og skønne race:
TAG DENNE GEN FEJL SERIØS! FOR FAKTA ER:
1. ALLE Chihuahuaer med de udvasket pelsfarver - HAR genet!!!! De blir MÅSKE IKKE syge, MEN de er bærer a GENET og gir det videre....DET lige så sikkert som amen i kirken!!!
2. Testen viser KUN at hunden har genet. IKKE om den blir syg a det!
Og jeg gentager: Genet er lige så farligt som sygdommen er!
Det er TOTALTspild a penge at få testet en chihuahua som HAR en udvasket pelsfarve. For den HAR genet!
Der hvor testen kan bruges med fornuft - er på alle de andre farver - for en hvilke som helst chihuahua kan være "skjult bærer" a genet! ( der skal kun få hårstrå til og er hunden ellers rask, vil man ikke opdage noget er galt.)
3. At ha holdning: man kan sikre sig mod sygdommen ved at bruge raske chihuahua i udvasket farver - er TOTAL mangel på respekt for racen!
4. At tillade sig at mene at sålænge risikoen er lille! NEJ selv en risiko på 5% er FOR MEGET.
5. Den ENESTE måde at sikre chihuahua-racen på - på sigt - er at FORBYDE avl at chihuahua med udvasket farvepels og det vel at mærke i MANGE år frem...
Desværre er der alt for mange "hjemmeavlere" der ikke kender til risikoen!
Det er SÅ vigtigt at budskabet spredes og at seriøse avlere IKKE sælge de hvalpe der har GENET til ukyndig!
Desværre findes der alt for mange avler, der - helt seriøst - mener de ved bedre og hvis man bare gør sådan og sådan er risikoen lille....Som kalder sig seriøse avlere?.
LILLE??? Der skal slet ikke være nogen risiko!!
DEN sygdom er fandens værk...Og helt seriøst mener jeg IKKE, det kan være rigtigt at sådan holdning skal være drivlraften til at sygdommen eller genfejlen - om i vil....til stadighed skal ha lov at "æde" en lille uskyldig hunderace..samtidig med at ejerene mister deres lille følgesvend ALT for tidligt!!
Det var bare det jeg ville sige Godaften!
For altid Det Lill Blå Lyns moar
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
SYNES RIGTIG GODT OM
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 243
Håber du kan svare, jeg spørger blot af ren nysgerrighed
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
Det kan ikke blive skrevet fortid
Jeg mangler dog at der står hvilken farver der er udvasket
nov 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
- hvad betyder det der? Jeg har selv en lille pjusketrold.. Hvad betyder det der "genet" ...
Vil helst ikke have der sker noget med min lille Louis og slet ikke uforberedt
nov 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 2
- hvad betyder det der? Jeg har selv en lille pjusketrold.. Hvad betyder det der "genet" ...
Vil helst ikke have der sker noget med min lille Louis og slet ikke uforberedt
Genetisk farverelateret pelstab...Chihuahua...igen igen