{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
439 visninger | Oprettet:

HD {{forumTopicSubject}}

Hjælp - jeg har i år, opdrættet et kuld boxerhvalpe - de er født den 11. april. De har alle fået en familie og jeg syndes vi fandt nogle gode familier. Nu er det så jeg har fundet ud af at en af familierne cykler med deres lille 4 mdr gamle hvalp og den går på trapper. Jeg har prøvet at forklare dem om HD, men idag har jeg modtaget en mail om at jeg bare kan blande mig udenom. De vi gerne have min hjælpe på andre områder, men ikke her. Det skal siges at jeg er gået forsigtig frem, uden at lyde bedrevidende eller nedladende - lige lidt har det hjulpet. Har talt med min dyrlæge om han havde noget informatione, omkring emnet, som jeg kunne sende til dem, men nej. Her søgt på nette, men finder kun forklaringer på HD og ikke noget omkring, hvad man skal gøre for at undgå HD og hvad der direkte er skadeligt. Er der nogen der har været i denne situation - hvad gjorde I? Er der nogen der ved hvor på nette jeg kan finde noget om HD - alså hvad der er skadeligt. Jeg ved jo godt at man ikke cykler med en hvalp der ikke er udvokset og at den ikke må gå på trapper, men mangler noget jeg kan vise denne familie da de nu ikke vil høre på mig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD
  • #1   15. aug 2006 Hej CE

Jeg har fra både dyrlæger, bøger og andre opdrætter lært at man ikke må cykle med sin hund før den er udvokset. Det er de monotone bevægelser der er skadelige og hvalpen er kun 4 mdr - jeg fatter overhoved ikke hvad han får ud af at cykle med så lille en hvalp.
    Ved næste kuld, vil jeg også nævne det i kontrakten. Hvad skriver I, i kontrakten?

• #2   15. aug 2006 Hd kan jo skyldes mange ting - arv og miljø...
    Derfor er det i nogen situationer svært at få erstatning som hundeejer for en hund med hd. Men det afhænger bl. a. af, hvilken form for købskontrakt man har på sin hund.

• #3   15. aug 2006 Igen enig med MGP i det sidste indlæg. Men har en kommentar til den sidste linie i det første indlæg;
    ... så burde man finde sig en anden køber man stoler mere på?
    Det er min opfattelse at hvalpekøbere lover guld og grønne skove, når de skal købe en hvalp - de vil træne, udstille og avlskåre, men hvad sker der? Interessen for ovenstående falder ofte meget, når det går op for folk, hvor krævende disse ting er.

• #4   15. aug 2006 B.P - øv hvor er det surt for dig - sikke nogle tumper...

Måske sku du når du finder dette materiale, som må findes, så hvis du har et kuld en anden gang, så læg det ved det andet materiale du giver dine hvalpekøbere - så de ved de fra start af...

MGP - jeg er også for restriktioner og krav - og vil også gerne skrive en heftig kontrakt, for så tror jeg man får skræmt alle tåberne væk....

• #5   15. aug 2006 MGP - må man spørge hvorfor du har slettet dine hunde??

• #6   15. aug 2006 Nå okay!

• #7   15. aug 2006 Nicola - hehe nu er det ikke mig der står i den suppedas...

MGP - ja til at hvalpen er købers, derfor skal opdrætterne også bliver bedre til at gennemskue hvalpekøberne og blive mere kritisk overfor dem. Enig i, at hvalpen er købers så snart den er købt og betalt. Derfor hjælper diverse påbud i købskontrakten ikke ikke en dyt.
    Og nej, man skal da ikke hente hunden hjem igen, men lære af sine erfaringer.

• #8   15. aug 2006 Sorry nej - mente selvfølgelig Susanne!

• #9   15. aug 2006 Derfor tænker jeg også mit, når man læser i en købskontrakt at opdrætter/sælger skal kontaktes ved evt. salg osv...
    Når hunden er købt, har opdrætterne ikke et ord at skulle sige. Men det er da glædeligt, når hvalpekøbere henvender sig for at få gode råd.

• #10   15. aug 2006 Vil lige sige, at man først starter med at cykle med hunden, når hunden er mellem 12 - 16 mdr... og det er kort ture i starten.

Hvis du har givet garnti på hvalpene, som handler om HD - så er det en misligholdelse af hvalpekøberen, og du kan til hver en tid, ophæve garntiordningen.. så han ikke bagefter kommer med en eller anden forklaring...

Gem den mail deu har nmodtager fra denne køber.

• #11   15. aug 2006 CE. - har du kendskab til en sådan situation?
    Personligt har jeg aldrig hørt om, at en opdrætter slæber en hvalpekøber i retten pga. manglende udstillingsresultater mm.

Opdrætteren kan sikre sig at "hans" hvalpe bliver hd og aa fotograferet ved fx. at tage (fiktivt beløb) 1000 kr. mere for hvalpen, som blev udbetalt, når hvalpen var blevet hd og aa fotograferet. Det kunne måske hjælpe hvalpekøberne med at passe bedre på de små? Og samtidig havde opdrætteren kontakt med hvalpekøberen.

• #12   15. aug 2006 Hvor gyldig er en sådan kontrakt.

Er der nogensinde faldet en dom hvor en opdrætter har "slæbt" en hvalpekøber i retten?

Det er vel et civilt søgsmål og derfor er det vel svært at hive penge hjem, selvom en kontrakt er indgået.

Spørger af ren nysgerrighed *G*

• #13   15. aug 2006 René - netop, jeg har ikke kendskab til en sådan retsag...
    Det er et civilt sagsmål og det koster kassen + det tager lang tid, får der falder afgørelse.
    Faktisk har jeg kendskab til en retsag, men det drejede sig om en samejet hund og penge.....

• #14   15. aug 2006 CE. - må jeg sprøge om, hvad hvalpekøberen havde gjort?

• #15   15. aug 2006 CE

Måske men hvordan ville du kunne få dine penge hjem f.eks. som du ville have tilgode iflg. konktrakten?

• #16   15. aug 2006 CE

Mente at hvis det kom til en retsag og du fik medhold i de 30.000

Hvordan ville du så kunne få de penge hjem som du har krav på.

• #17   15. aug 2006 CE. - Okay, men hvilken betydning har det for dig - ville du have taget hunden retur? Hvad fik du ud af det - bortset fra penge?

Folk gør jo de mærkeligste ting, når de bliver presset.
    Og de kunne sandsynligt (som mange andre) ikke overskue at have den mere. Ikke at jeg accepterer deres valg, men jeg kan forstå deres situation.

• #18   15. aug 2006 Ce

Hvis folk ikke har pengene, så er valget jo ikke så svært....

Og så er det bare jeg mener, så er du lige vidt kontrakt eller ej.

Jeg er ikke imod kontrakter og det ville ikke skræmme mig væk at skulle underskrive en med en evt. stor bod, så længe jeg fandt kravene rimelige *S*

• #19   15. aug 2006 MGP

Rki er vidst kun for firmaer, men er squ ikke helt sikker

• #20   15. aug 2006 Ce

Nu var mine spørgsmål jo blot ment helt generelt og er da ked af du føler dig truffet.

Jeg var blot nysgerrig, men skal da nok lade være at stille dig spørgsmål som er platte......

• #21   15. aug 2006 CE. - jeg kender ikke den pågældende situation. Men mange vælger jo at overdrage hunden til et internat, når man af den ene eller anden grund ikke magter hunden mere - det er denne handling jeg forstår, men ikke accepterer.

• #22   15. aug 2006 For en gangs skyld må jeg sige at jeg giver CE ret.
    Kontrakten er trods alt den bedste måde at sikre hvalpen trivsel og velbefindene.
    Personligt syntes jeg at kontrakten giver udtryk for hvor seriøs en opdrætter er. bl.a. kan den vise hvor meget den pågældene opdrætter ligger i at hunden får et sygdomsfrit liv og ikke blot er ligeglad når den er solgt..

• #23   15. aug 2006 Ce. og MGP - ´Så længe der er en eller flere underskrifter, så holder det i retten (mht. købskontrakt).
    Spørgsmålet er blot om man vil "ofre" den tid en sådan sag vil tage?

• #24   15. aug 2006 CE - jeg står af når debatten gå over i mudderkastning, hvilket den gør nu....

Citat:
    "....måske har jeg en anelse mere erfaring på det punkt end du har....."

• #25   15. aug 2006 CE. - det er min opfattelse, at debatten ikke længere er saglig. Vi har jo alle hver især vores subjektive grænser.

Kommentér på:
HD

Annonce