parvovirus hos hvalpe {{forumTopicSubject}}
synes der har været en del diarre tråde her for tiden med især hvalpe?
vil bare lige høre om de er kommet sig?
vi har en hvalp på klinikken der pt er meget syg af parvovirus. moren har været vaccineret, hvalpen er godt 9 uger
smitten kan de få igennem fx jord da virus fra afføring overlever op til 6 måneder
så vaccination er uhyre vigtigt, det kan meget vel ende fatalt for en hvalpe, hvor voksne hunde har bedre chancer
man kan kun behandle symptomerne....
lånt fra netdoktor:
De første tegn på sygdom starter 4-14 dage efter hunden er blevet smittet. De første tegn på sygdom er nedstemthed, appetittab og feber. Efter yderligere et par dage vil man se:
Opkast (ofte voldsom)
Diarré der ofte er blodtilblandet
Feber
Dehydrering, der i værste fald kan fører til chok
Nedsat modstandskraft over for andre sygdomme
håber de hvalpe der var herinden med diarre er raske og at det ikke var parvo
jeg bliver bare selv lidt bange - for har faktisk ikke oplevet/hørt om det så ofte her i dk, og slet ikke i hunde efter tæver der er vaccineret
selvom 8-12 ugers perioden er et lidt usikkert område da nogle hvlalpe her stadig er dækket uden vaccination, og andre begynder at miste forsvaret fra moren, og derfor med fordel kan vaccineres
bare et lille heads op fordi jeg selv er blevet lidt berørt
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
OG jeg siger BARE det ikke er noget jeg nogen sinde ønsker andre folk skal få... selv den dag i dag er jeg sikker på jeg kan lugte parvo lugten hvis en af hundene får tynd mave, det sidder så dybt i mig... og ihhh hvor jegdog også savner lille Diamia..
Det resultatet jo i at de andre hunde skulle være i bur og ikke rigtig kunne gå rundt, fordi det jo smitter som en gal, og nøj hvor var hundene ulykkelige....
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
snow det var egentlig også en mulighed at give ejer, altså det subcutane væske, for vi kan kun have den indlagt i dagtimer under overvårgning, og hvis de så selv kunne supplere lidt uden for åbningstid...
men det er selvfølgelig ikek alle der kan lide at skulle stikke
parvovirus hos hvalpe