{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forklar lige "eye"
  • #1   22. aug 2013 Man kan lidt sige at eye handler om den måde hunden kigger på dyret - eller den intensitet den kigger med. Det stammer fra selve forfølgelsesdelene af jagten - som jo er grundlaget for hyrdningen. HUnde kan have meget eye, lidt eye, klistret eye osv. Men eye hænger ikke nødvendigvis sammen med hvor meget pres en hund har på dyrene. En hund med meget eye kan godt have et svagt pres og omvendt.
    Det er blikket og "eye" der i høj grad flytter og styrer dyrene - i modsætning til mange andre hyrdehundetyper (eks. heelere). BCen er avlet med et stærkt eye ift. mange andre racer og det er også det, der kan give uønsket hyrdning i mange tilfælde.

Kort fortalt: eye er hundens næsten hypnotiserende blik, der fastholdes på dyrene, imens den helt typisk bliver lav i kroppen og sænker hovedet og halen.

• #2   22. aug 2013 Tak for det.

Det, jeg ser hos min hvalp er netop noget i forbindelse med jagt-lege.

Hun tager stand - har en meget lang standfase i forhold til hendes racefæller - og så gør hun netop det der - får et meget intenst blik, sænker hoved og hale, bliver næsten vandret fra hoved til halespids.

Når hun gør det ser det ud til at være en opfordring til bevægelse. Det intense blik får ofte en reaktion i form af en eksplosion af bevægelse hos min anden hund. Eller en ignorering, hvorefter hun slapper af igen.

• #3   22. aug 2013 Hun kan i øvrigt finde på at tage nogle langsomme skridt fremad samtidig. Meget meget stille bevægelser, der kunne minde om snigen smiley

Men "ofret" er ikke i tvivl om, hvor sigtekornet peger smiley

• #4   22. aug 2013 Min coton gør det altså også, når hun gør klar til at "angribe" Spot. Man kan sige at eftersom det stærke eye hos BCen er avlet frem fra forfølgelsesdelen af jagten, så kan der være en smule eye i de fleste hunde med instinkt.

profilbillede
  • #5   22. aug 2013 Det er sjovt når man ser det ved andre racer. De kan jo så ikke på samme måde bruge det på dyr, fordi de ikke kan kontrollere det og bruge det til at flytte med, men grundstammen til adfærden er jo den samme som ved BCen smiley

• #6   22. aug 2013 Det ser jo fantastisk ud!

Ja, det er jo naturligvis oplagt at der hos hyrdehunderacerne, der jo netop bruger jagt- og forfølgelse i deres brugsegenskaber - naturligvis på forskellige måder - findes små fragmenter af oprindelse.

Det er altid hyggeligt at se, når det lidt uventet er fremtrædende. I øvrigt en egenskab, som vi vil kunne finde stor nytte af i IPO.
    Det er en helt specielt stressfri form for spænding og koncentration, som jeg ikke er i tvivl om vil være rigtig god at arbejde med.

• #7   22. aug 2013 Jeg håber en dag at være heldig at fange det på video - jeg tænker at det nok bliver mindre udpræget med alderen. Det gør den slags jo ofte...

• #8   22. aug 2013 Helt klart - det kan være super gavnligt i træning. Dog kan det (med BCer) hurtigt kamme over.
    Du vil måske også kunne se det i forbindelse med leg med genstand på et tidspunkt. Hvor hun trækker sig tilbage, fryser og venter på eks. bold.

• #9   22. aug 2013 Lige præcis den med bolden var faktisk der, vi så det først. Meget tidligt endda, hun havde den med sig da hun kom her.

Den er dog allerede ved at udvandes på bolden, hvor hun jo skal lære at være fremadrettet og vi har siden indlært gø på passiv bold.

Sådan går det - men det har dælme været fedt at se noget så naturligt hos en lille hvalp.

• #10   22. aug 2013 Her kan man tydeligt se det - det sjove er at han ikke hyrder på dyr her. Han kommer hen til mig og venter på at få "okay", som betyder han må springe i søen igen.

profilbillede
  • #12   22. aug 2013 Hvor sjovt, at han laver den i den forbindelse.

Der er den måske mindre instinktiv og mere et spørgsmål om at tilbyde en adfærd, der måske giver pote?

Fedt blik.. Den der intensitet giver kuldegysninger. Man kan godt forstå at fårene rubber røven *GGG*

• #13   22. aug 2013 Og her er det virkelig tydeligt - og sjovt fordi det er brugt i et tricks, der ser super sejt ud!
    http://youtu.be/d1X55b6t-UM

• #14   22. aug 2013 Det er klart instinktivt - men det kommer frem, når han bliver rigtig tændt og fokuseret - som på dyrene. Så jeg kan faktisk godt få det frem, uden der er en genstand eller dyr. Her er det så bare vandet, der er "trækpunktet". Men han er også lidt (læs:meget) neurotisk omkring vand smiley

• #15   22. aug 2013 EEEELsker den vaps *GGG*

• #16   22. aug 2013 Her er det lige mikrosekundet inden hun gør det.

Hun sænker hovedet yderligere, det kommer næsten under skulderhøjde, lukker munden til, og så intensiveres blikket.

profilbillede
  • #17   22. aug 2013 Ja, præcis. Det er nøjagtig sådan de ser ud!

• #18   22. aug 2013 Fedt at der er hund tilbage i hundene smiley

• #19   22. aug 2013 Bine gør det for det meste hver gang hun ser en fremmed hund når vi er ude og gå... Hun stivner fuldstændig, og sænker hoved og hale.
    Nogen gange nærmest kravler hun hen af jorden, for til sidst at ligge sig smiley

• #20   22. aug 2013 Tanja, det ser jeg også hos mine hunde, men der er lidt forskel.

Svært at forklare - der er mere ro og koncentration i det hun gør i sekundet efter billedet end hvis det var i mødet med en anden hund (eller andet hun er nysgerrig efter).

Der er en uhyggelig skarphed i det. Det andet er knap så intens og afløses af en anden type reaktion.

Øv, jeg kan ikke forklare det smiley

• #21   22. aug 2013 Jeg tror jeg ved hvad du mener smiley

• #25   22. aug 2013 Mine må godt gøre det på får, men ellers er det ret forbudt. Hos bordere bliver det hurtigt til uønsket adfærd, så ser jeg det på andre bevægelige objekter, så stopper jeg det.

• #27   22. aug 2013 Ja, det er jo meget forskelligt hvordan man vil have sin flok. Men herhjemme gider jeg ikke at de hyrder på hinanden eller andre bevægelige objekter. Synes de bliver så låste og neurotiske af det. Så det er bare reglen og den indordner de sig efter.

• #29   22. aug 2013 Min beaucerontæve Aya gør det, når hun ser dyr, men der er også temmelig meget hyrde tilbage i dem. Hvalpen gør det også, når de leger og Aya løber hurtigt rundt. Det e ret skægt at observere. smiley

Kommentér på:
Forklar lige "eye"

Annonce