Hund og sygeplejerske studerende.. {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg starter på sygeplejerskestudiet her til september..
Jeg har i lang tid overvejet at få en hund. Jeg ville vente til jeg er et halvt år inde i mit studie, til at finde en. Og ville også først anskaffe mig den op til en ferie, da jeg vil have den som hvalp, og man derfor er nød til i starten at være ved den hele tiden, og langsom vende den til at være alene maks en 5 timer om dagen.. Jeg har samtidig planer om at ville til hvalpe træning, som ville være ca. 9-10 gange og så en mandag aften.
Jeg ved alt om hvordan man skal opdrage og træne en hvalp, da jeg kommer fra et hjem, hvor der er blevet opdrættet hunde.
Mit spørgsmål er nu.. og det går mest til dem som kender til sygeplejerske uddannelse...
Tror i der ville være tid nok til at få en hvalp.. Jeg ved nemlig ikke hvordan det ser ud med frie studiedage osv.????
- det skal lige siges, at jeg ikke går og laver andet.. og har en kæreste som ville kunne gå med den til middag, hvis jeg først var senere hjemme en dag.
Kender kun det fra min søster, som også har gået på UC syd. men i stedet for som pædagog, hvor hun har haft MEGET fritid ved siden af..
Håber NOGLE kan hjælpe.. og håber da evt. på positiv svar.. da jeg brændende gerne vil have en hund. Det at have noget andet at gå op i ud over skolen..
PS. det er en mindre hun jeg ville anskaffe mig..
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.558
Og de dage man har fri, skal man bruge på selvstudie osv. Så det kræver noget disciplin, og gerne nogle bekendte som kan hjælpe, når du skal ud i klinikken (praktik), for der kan dagene være lange, med både dag og aften (og måske endda natte-) - vagter.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Så der kunne man sagtens have hund og sommerferien er så vidt jeg husker også ret lang ...
Det er slet ikke urealistisk. Husk dog at i praktikperioderne ser det anderledes ud :o)
Jeg synes det er en god idé at du lige får det første semester overstået så du kan se hvordan det kommer til at se ud for dig med studiet. Nogle har bedst af at deltage i alt undervisning og/eller at læse på skolen mens andre er bedre til selvstudie (som jeg) og så sporadisk gruppearbejde :o)
Derudover har du også en idé om om du har råd til at have hund på SU. Forsikring etc. er jo dyrt.
Jeg fik dog først selv hund da jeg var færdiguddannet og havde fast job :o)
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 681
Jeg vil klart anbefale dig at få den evt op til jul, eller vente til du er færdig med det første år, og så få den i sommerferien.. Du har 2 måneders sommerferie, hvilket er fint til at lære hunden at være alene hjemme, og at den har god tid til at blive trug ved dig... Hvis dit uddannelsesforløb ser nogenlunde ud som mit, vil der ligge en praktikperioderne lige inden sommerferien (det er derfor eg vil mene du helst skal vente til efter den) og så først igen i februar året efter, så der er et halvt års skole inden hunden skal være alene i de 8-9-10 timer (alt efter vor meget transporttid du skal bruge til og fra praktikstedet)
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Havde du to hunde mens du studerede? fortryder du det nu?
dec 2008
ah okay, synes bare ikke jeg læste, at der var en kæreste inde i billedet, som ville hjælpe når i bor sammen, som du nævner, gør det jo det hele en smule næmmere, især med vekslende arbejdstider i praktikken
Jeg fortryder ikke at have hundene, men jeg fortryder valget af uddannelse. For gik ned med svær depression efter 1½ år. Og lige præcis dér, var jeg især glad for at have hundene.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.397
Rigtig rigtig mange går fra deres kærester når de læser til sygeplejerske. Du vil udvikle dig helt enormt modenhedsmæssigt og ofte er det svært for kæresten at følge med.
Du vil komme i situationer hvor du skal tage stilling til og har ansvar for om en person lever eller dør. Det gør noget ved én men også bare at studere og lære sig selv at kende på en helt uforklarlig måde er typisk for studiet.
Så vær bevidst om dette fra starten da det jo så er noget du kan tage hensyn til hvis der i perioder kommer sværre perioder (som der vel altid gør) ...
Bare lige bonusinfo :o)
dec 2008
aug 2013
Sanne M - Jeg er også mest til selvstudie som dig. Og det med forsikring osv. der er det således at at jeg er tysk og dansk statsborger og sålænge jeg studere for jeg børnepenge fra tyskland, og også SU, og så hjælpe min kæreste også til med det.
Hundenørd - dejligt svar. og har også tænkt mig at anskaffe mig hunden op til en længere ferie
aug 2013
Karina- ja kan godt se det med kæreste og ny by osv.. Ved mig er det således, at jeg studere lige i nærheden af min familie, som bor højst 1/2 time væg:) og de ville kunne passe vovsen hvis det virkelig skulle gå helt galt. Men jeg vil i hvert fald tage det til betragtning.
dec 2008
Man skal jo i hvert fald overveje alle de ting der kan ske. Og om man er villig til at ofre det nødvendige, for at behold hunden, og samtidig kunne tilbyde den det den har brug for
men umiddelbart, som din situation er nu, lyder det slet ikke urealistisk at få en hund fx i starten af næste års sommerferie
aug 2013
Men vil da gerne kunne vente hel til sommerferien.. Er bare så bange for at den kommer ind i familien før, hvis situationen byder sig.. Da jeg lige siden jeg er flyttet hjemme, ville have en, og flyttede hjemmefra med 17, og er nu 20. og det at jeg hjemme hos mine forældre altid har været omgivet at hunde, har gjordt det svært at bo uden.. Og nu da min kæreste også helt vild gerne vil have, så ser jeg endelig muligheden..
Meen vil da prøve at vente hel hen til sommerferien.
dec 2008
En hvalp kræver tid for at falde til, blive renlig og kunne være alene - og der ville sommerferien være supergod. Og så er det også sjovere at renlighedstræne en hvalp om sommeren fremfor i en snestorm i januar
Og et hvalpekøb skal jo være gennemtænkt, og et år er ikke lang tid, slet ikke når du kommer i gang med skolen.
Så synes kalr du skal bestemme dig for at vente minimum 1 år, så du har sommeren, så finde nogle interessante racer, og så besøge nogle kenneler, beslutte dig for den endelige race, og bliv skrevet op til en hvalp fra et kuld efter forældre med gode sundhedsresultater. Det vil være en stor hjælp for dig selv i sidste ende. Sådan sikrer du bedst, at du får en god og sund hvalp, som du kan have i mange år
aug 2013
dec 2008
Det lyder godt Det skal nok blive spændende
aug 2013
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 1.003
Da jeg skiftede karriere, faldt det sammen med at vi mistede vores sted at bo og var nødt til at flytte stort set dags dato da det var vinter og vi f.eks. ikke havde varme. Jeg arbejdede på mit nye job også mange timer for at arbejde mig op til en lovet lederstilling. Jeg boede hos min mor imens. Heldigvis for det, når jeg havde Peanut.
Pludselig kom min kæreste ind i billedet - dukkede op ud af det blå, købte et hus til os og jeg sagde mit stressende job op og skal fremover selvvalgt kun arbejde 25 timer om ugen på grund af stress. Jeg ved ikke hvor jeg havde været med mig selv, hvis ikke jeg havde mødt min kæreste. Og jeg aner ikke hvordan Peanut ville have haft det. Alt det flytten rundt og nye arbejdstider. Nogen hunde kan nemt tilpasse sig. Men jeg har fået en dejlig rolig og tryg hund, efter jeg har fået styr på mit liv så at sige.
Jeg siger ikke, du ikke skal købe en hund, men jeg ville ikke have købt hund og fortryder det, for det har været meget besværligt, dyrt og har kostet meget dårlig samvittighed og afsavn fra min side. Jeg følte i lang tid, at jeg svigtede Peanut, når når jeg havde langt på arbejde, da jeg flyttede, og vi arbejdede mange timer om dagen. Han var ked af det.
Når man er studerende, er der mange ting man er nødt til at prioritere. Og når du er færdiguddannet, kan du blive nødt til at tage et job med mærkelige arbejdstider eller andet. Det erhverv du har er ikke nødvendigvis et 8-16-job.
Jeg skal heller ikke komme og være pessimistisk, jeg fortæller bare min historie, så du virkelig kan tænke over det.
Ønsker dig held og lykke med beslutningen
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 64 Svar: 334
Jeg læser til sygeplejerske og synes det er meget frit - det er kun ganske få timer der er mødepligt til. Jeg har ikke mødt særlig meget op de sidste 6 mdr fordi jeg er gået hjemme med min søn - kun når det har været nødvendigt. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men fungerede fint.
Jeg har 4 hunde, men dog også en mand som også tager sig af dem.
Jeg synes du skal gøre på med dig selv om du vil bruge den tid den kræver, da man jo ikke rigtig kan gøre noget når man kommer hjem fra skole/ praktik, da hunden i forvejen har været alene længe. Så er man nød til at være hjemme eller tage den med.
Man har ikke længere den frihed som man plejer når man har hund og det er ikke muligt bare sådan et tage væk en dag eller to eller være væk en hel dag, alt skal planlægges. Og rengøring vil der også være mere af
Men når det så er sagt, så giver de sig jo en helt masse glæder
Held og lykke med studiestart
Hund og sygeplejerske studerende..