796 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Amalie C
Amalie C
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24

Spise græs = foderallergi?? Spise græs = foderallergi??

(Dette er lidt langt i know) smiley

Jeg har en bekendt med en mindre blandingshund, som for nyligt er blevet passet da ejer har været på ferie.
Hunden er lejlighedshund og møder græs hver dag, men har ikke sin egen have den kan fjolle rundt i.
På pasningsstedet har den have, og det har den udnyttet ved, udover at lege og boltre sig, ædt rå mængder græs. Passer var meget i tvivl om hvorvidt den skulle stoppes i alt det spiseri da hunde jo engang i mellem spiser græs. Derudover spiste den også gerne de lange græsaks med små kornlignende frø på toppen.
Den åd faktisk så meget at dens afføring fik hestepære-lignende karakter.
Selvom den åd virkede den sund, frisk og frejdig.

Hunden får en passende mængde foder, er ellers rask og har en fin fysik. Den har for relativt nyligt skiftet fra foder med korn til foder uden korn(som jeg forstår det er den dog ikke helt "udtrappet" af korn-foderet, men næsten).

Kan man forestille sig at den simpelthen har manglet noget i sin nye kost, og bedre trivedes på den kornholdige og derfor selv erstatter kornet med noget tilsvarende?

Derudover har den nu fået noget der for mig ligner lidt allergi. Det viser sig i små sår omkring læberne, primært i mundvigene - men det er meget småt, maks på størrelse med ½ lillefingernegl på hver side.
Det er jo nærliggende at tro at det er foderet og det dermed er permanent, men kan det være en ikke-permanent reaktion på baggrund af overdosering af græs?
Hunden virker stadig glad, frisk og ikke generet af de små sår..

Min hund spiser kun græs til "husbehov", så jeg ved ikke hvad jeg skal råde hende til - udover selvfølgelig at opsøge dyrelæge

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spise græs = foderallergi??
  • #2   21. jul 2013 Ny og frisk græs smager godt. Og stivelse kan være med til at stabiliserer en mave som måske er lidt i uorden.

Mit bedste bud er at hunden kan lide smagen, har fået muligheden, måske kedet sig lidt, hvis de alm. gåture er afløst af ture i haven og har hygget sig med det...

Jeg ville ikke begynde at søge dyrlæge fordi min hund spiste græs..
    Men jeg ville heller ikke lade den spise rå mængder smiley her kommer det ufordøjet ud igen, og irriterer nogen gange hvis græspøllen ikke vil slippe helt fordi den er lang, let og tynd.

• #3   21. jul 2013 Meget enig med de to andre..
    Og med hensyn til de små sår på læberne/mundvigen.. Dem får min hund også en gang imellem, hvis hun har fundet en dum pind, at tumle rundt med.. Det kan også som krumme siger, være græsset den har "skåret" sig på, så det ville jeg ikke tænke på...

• Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

#4   21. jul 2013 Krumme: Det ligner umiddelbart ikke sår fordi den har skåret sig, men ligner et meget mildt tilfælde af foderallergi - men kan selvfølgelig være det bare er tilfældigt. Ja græs må smage godt, så meget som den åbenbart har ædt smiley

Ginne: Heller ikke selvom den har fået sår omkring mundvigene? Det kan nok sagtens være den kan have snacket fordi den har kedet sig..

C&N: En pind kunne det selvfølgelig også være. Tror bare at jeg siger at hun skal holde øje med det, hvis det ikke vl gå væk eller udvikler sig. Men det kan ikke lade sig gøre at hunden får en allergisk reaktion af 8 dages grovædning af græs smiley ?

• #6   21. jul 2013 Mine spiser en del græs, uanset hvilket foder de får. Særligt i forår/tidlig sommer,hvor der er friske skud -de er søde og smager godt.
    MEN mine voldæder altså stort set alle slags planter(altså såda n i ekstreme mængder) når de får visse fodermærker. Så jeg tror nu på at det godt kan være mangler der får dem til at øge indtaget af græs og andre planter, ligeso jeg osse har indtryk af at det ved Gaia handler om sult når hun får et bestemt fodermærke.

Men allergi synes jeg nu ikke det lyder som om hunden har. Synes ikke rifter/småsår i mundvigene er normalt symptom på foderallergi

• Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

#8   21. jul 2013 Det var da dejligt, at det nok ikke er noget. Nu jeg tænker mig om tror jeg jeg forveksler det med protein allergi, de røde plamager - men ved ikke så meget om allergi da mine aldrig har haft det smiley

Kommentér på:
Spise græs = foderallergi??

Annonce