Patella Lux! ÆV! {{forumTopicSubject}}
Ja, så tog jeg jo pænt til dyrlægen idag, fordi Nanna i den sidste uge var begyndt at trække sit ene ben op under sig i sådan nogle badut spring.
Dyrelægen undersøger hende, og siger så, at hun har løse knæskaller (patella lux) i 1. grad på humpebenet (det højre) og i 2. grad på det venstre.
Det undrer både mig og dyrlægen, at hun ikke viser videre tegn på det dårligste af benene, men nu er hun skrevet op til røngtenundersøgelse i næste uge, så vi kan være sikre på, at der ikke også er noget i ryggen der går ind og roder med hendes ben.
Jeg aner helt ærligt ikke hvad jeg skal foretage mig nu
Jeg har heldigvis en forsikring, som dækker.
Jeg fik i mit chok kun spurgt ind til et overslag ift. den røngtenundersøgelse. Så hvad koster den slags operationer? Kunne se på andre forumemner, at det i 2008 kostede 7000 kr i København. Jeg bruger pt. Ølby dyrehospital, hvor de virker vældig flinke. Hvad kan jeg forvente i fremtiden? Vil hun opnå en normal levetid, og et liv uden irritationer fra hendes knæ?
Er der andre der har fået deres hunde opereret for patella her i 2013? Kom de sig.
Lige nu er jeg bare ret nede. Jeg har allerede ofret en masse penge på hende, fordi hun bl.a. har allergi, og blev opereret for dermoid på øjet som helt lille.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Hun er dog kommet sig og gik til svømning bagefter, som genoptræning.
Hun har efterfølgende gået både agility (det tør jeg dog ikke mere pga hendes alder og gamle patella skader), lydighed og rally uden problemer.
Jeg håber det gav en smule ro i sjælen
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 75 Svar: 588
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Hun snyder mig nogle gange og får mit hjerte til at springe et par slag over. Hvis vi kaster bold (det sker ikke så tit pga hun stresser over det), så spurter hun afsted efter den og når hun så løber tilbage så løber hun på de to forreste ben og hopper på bagbenene så det ser ud som om hun halter. Men hvis hun bare "traver" så er der ingenting, så jeg står tit som en tumpe og stirrer mig blind på det. Om hun altid har gjort sådan, eller om det er vane fra før hun blev opereret og måtte kompensere, det aner jeg ikke.
Men det er det ENESTE der er af tegn på hendes patella.
Der er ikke noget hun ikke kan. Hun svømmer, løber, hopper, springer og går lange ture.
Men kom det til endnu en operation med en besked om at hun resten af sit liv skulle holdes i ro, så ville det nok også se anderledes ud
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Men for en god orden skyld, så tjek lige op med dit forsikringsselskab vedr. om de dækker. De fleste dækker ikke patella ved de små hunde, da de er mere disponible for det.
(Hvis du selvfølgelig ikke allerede har gjort det ;-))
God bedring med hende.
maj 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 6 Emner: 22 Svar: 288
apr 2011
Lyder godt at hundende får det godt igen efter oprerationen!
Det beroliger mig meget ift hendes fremtidsudsigter.
okt 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 511
Men han har det helt fint i dag, og har ingen mén overhovedet! Der er kun det grimme ar tilbage, som minde om operationen;)
apr 2011
okt 2009
okt 2009
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Han har ingen smerter og hiver meget sjældent (det er vel ved at være halvandet år siden sidst) benet op. Det kommer i perioder og var meget værre, da han var yngre.
Jeg ville se tiden an. Ofte så gør det ikke ondt på dem, det er bare irriterende.
Jeg forebygger slidgigt med Hills J/D og ingen trapper, høje spring osv, men ellers lever han et ganske fint hundeliv uden begrænsninger.
Patella Lux! ÆV!