{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.488 visninger | Oprettet:

What's the deal ...; min halvt hårløse chihuahua {{forumTopicSubject}}

Nå.... Skriver egentlig fordi jeg undrer mig lidt... Min chi på 4 år har altid være mere eller mindre (nok mest mere) hårløs på bryst og mave.. Om vinteren er hans hud helt lyserød.. Om sommeren nærmest helt sort, på det meste af kroppen og lyserød på bryst med mørke pletter...

Tænker lidt om det er normalt.. Eller om der et eller andet sted ude i hans gener er en hårløs??

Han er uden tavle, ud af en flok på 4.. Hans søskende var (dengang) normale.. Og også større end ham.. Hans forældre vejede begge over 3 kg og var af racetypisk udseende.. Tæven brun, hanen, hvid.. (Ikke fordi det gør dem racetypiske, tænker mere på deres form (-; )
Pedro er hvid med brun "lortestribe" hen af ryggen.. Delvis nøgen.. Spinkel og vejer kun 2 kg...

Hvor kommer det fra, tænker jeg?? (-:

I øvrigt sorry for billederne - det var det bedste jeg kunne finde hvis der skal være fokus på minus pels (-:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  What's the deal ...; min halvt hårløse chihuahua
  • #1   4. jun 2013 Billede

profilbillede
  • #2   4. jun 2013 Billede*

(*det er ok at lukke øjnene) (-;

profilbillede
  • #3   4. jun 2013 WOW... Nej det er ikke normalt...
    Han må have en eller anden gen defekt...
    Men personlighed har han da smiley

• #4   4. jun 2013 Ja da, han er skøn... Og lider heller ikke under det (bortset fra at han synes vinter er skod og sommer er fedt) (-;

Tænkte bare at nogen måske havde set lign tilfælde?

Dyrlægen har nemlig heller ingen idé om, hvor det lige kommer fra.. (-:

• #6   4. jun 2013 Må melde pas, og gætte på gen defekt.

Men han er da ualmindeligt kær alligevel ^^

• #7   4. jun 2013 Heidi: vi har mødt en del hårløse på vores vej og JA han har nemlig samme farver.. Og pletter... I hvert fald som chinese crested?
    Men det må virkelig være langt ude så, for de er jo en del større end ham - og synes bare det ville være mærkeligt hans forældre og søskende taget i betragtning?

Har forsøgt mig med solcreme (uden den store succes) han slikker det simpelthen af eller også gør min anden hund det for ham (-; Har heldigvis aldrig haft problemer med at blive forbrændt selvom han befinder sig i solen eller alle de solstråler han kan komme i nærheden af (-:

• #8   4. jun 2013 Alexandoria: tak til dig ((-:

Og ja han er nok bare lidt af et misfoster - heldigvis elsker vi ham overalt på jorden selvom han er lidt et skravl (-;

• #9   4. jun 2013 Er hans farve blå ?

farven blå hænger sammen med farverelateret genetisk hårtab.

• #10   4. jun 2013 Jeg ved ikke ret meget om chi's, men nogle racer kan have genfejl på den hvide farve. Måske det er tilfældet hos din hund?

• #11   4. jun 2013 Ib.. Har ærligt ikke styr på det med genetik MEN mm man ikke altid kan se hunden er blå og skal have det testet, så er han ikke blå nej... Som skrevet ovenfor var hans far hvid (som ham selv) og tæven brun.. (-:

Malene: det kunne da godt tænkes? Har dog aldrig hørt om det eller kunne finde noget når jeg har søgt på det?? (-:

• #13   4. jun 2013 Den hund du har sat billeder ind af er da ikke hvid ??
    den har hvide aftegn på brystet, men kroppen er mørkere

• #14   4. jun 2013 Er det huden og ikke pelsen man finder farven på, Ib?
    Har som sagt overhovedet ikke styr på det der... (-:

Haha Heidi... I daglig tale hedder cc også bare "de hårløse" herhjemme, so no worries (-;

• #15   4. jun 2013 Og Heidi... Lige et dumt spørgsmål... Ville du også smøre på, det hvor han har pels (som i mindre pels) altså afgrænsningers op til det hårløse? Tænker ikke på hans ryg hvor den er helt tæt (-:

• #16   4. jun 2013 MM - Og der må jeg jo så melde pas smiley

• #17   4. jun 2013 Så vidt jeg har forstået er det pelsens farve... Men er da ikke sikker.. Men nu skrifter hans hudfarve jo også, alt efter årstiden??

Ehmn... Men genetisk hårtab er det ikke noget der kommer og går og er sådan i perioder? Lidt ala pletvis skaldethed.. ? Pedro har i alle 4 år være nøgen i samme område.. Det er så blevet en smule mere fra hvalp til voksen (hårgrænsen har rykket sig) (-:

• #18   4. jun 2013 Jeg hælder til at der er noget hårløs i ham et eller andet sted fra, eftersom du jo skriver at han ikke er med tavle, så er det jo ikke helt usandsynligt (: køn er han i hvert falde (:
    Kender du hans forældre? For så kunne det måske være at du kunne lave lidt slægtsforskning på ham, for at se om han muligvis har en bedsteforælder der er hårløs (:

• #19   4. jun 2013 Jeg er temmelig sikker på, at det er genetisk relateret pelstab.

Hans farve er efter min bedste overbevisning en meget lys blue fawn med hvide aftegninger.
    Blue fawn, der hvor han bliver mørk i huden, når han bliver solbrændt. Hvid, der hvor huden er lyserød i vintertiden.

Blue fawn er dybest set en meget fortyndet sort, hårstrået får ikke den mørke farve, men huden har evnen til at danne pigment/blive solbrændt.

Når jeg kigger på billederne i hans profil, ser han meget tyndhåret ud på begge sider af hovedet/issen, det er et af de typiske steder hvor genetisk pelstab vise sig.
    Det kommer og går ikke, men er en permanent tilstand, der udvikler sig over årene.

• #20   4. jun 2013 Mia: jeg er desværre 3 ejer på ham.. En ung pige købte ham fra 8 ugers og kunne ikke magte en hund (hun var 16) og så købte jeg ham.. Så har aldrig mødt forældrene eller deres ejere.. Men vi har mailer frem og tilbage og de har sendt billeder julehilsen mm... Men det kunne være ret spændende at forske lidt i det faktisk... For det er da virkelig mærkeligt sådan som han er faldet ud (-:

• #22   4. jun 2013 Har lige søgt lidt på nettet og faldt over dette (:
    http://www.chihuahua-people.com/chihuahua-questions/58763-hairless-chihuahua.html

• #23   4. jun 2013 Kirsten H : nå for søren.. Lider hunden under det, eller er det kun udseendet der gør?

Hårløse hunde, er de så ramt af lidelsen? Altså cc.. Deres hud er jo samme farver og pelsen/hårene ligeså?

• #24   4. jun 2013 Hunden behøver ikke lide under det, nogle får tør skællet hud og øget tendens til hudinfektioner men ikke alle.
    Det vil være en god ide at beskytte de bare områder med solcreme smiley

• #25   4. jun 2013 Det er et andet gen, der giver de hårløse.
    Hudfarven hænger sammen med grundfarven på hunden den meget mørke hud ses på sorte hunde og farver, der er en fortyndning af sort.

Min Ghini er blue fawn og får samme mørke hud.
    Min anden whippet Alfa, der umiddelbart ser ud til at være sort/ hvid er i virkeligheden meget, meget mørk rød + hvid, hun får aldrig den mørke hudfarve.

• #26   4. jun 2013 Kunne godt være han er en ChiChi (Blanding a Chinese Crested og Chihuahua, som den på billedet), er du 100% sikker på han er ren? smiley Men ellers så er han da vildt dejlig smiley

profilbillede
  • #27   4. jun 2013 Jeg er enig med Kirsten, han ligner en meget lys blue fawn

• #28   4. jun 2013 Uden overhovedet at have styr på det, så mener jeg at hårløshed hos cc'en er recessivt nedarvet, og det ville da i sådan et tilfælde være meget usandsynligt at det er fra en cc langt ude i "stamtræets grene" smiley

• #29   4. jun 2013 Jeg er sikker på at han er "blå" og har den "blå hårsygdom"...

Kommentér på:
What's the deal ...; min halvt hårløse chihuahua

Annonce