{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.296 visninger | Oprettet:

Kan man det? - at finde den rigtige race {{forumTopicSubject}}

Kæresten og jeg er i fuld gang med at finde den helt rigtige race for os, til vi skal have hund sammen. Det bliver min kærestes allerførste hund nogensinde, hvorimod jeg selv er vokset op med hund og min familie har haft hunde hele mit liv.

Vi har ikke planer om at skulle have hunden før om min. et års tid, da vi p.t begge studere indtil August måned i år, og vi vil meget gerne have job inden, så vi er økonomisk sikret. Så vi er ude i god tid. Jeg håber også på at nå en del kurser gennem DKK inden - tager basiskursuset her til August.

Vi har været på en enkelt udstilling og kigge samt læst en masse både på nettet og i diverse bøger, og selvom vi har været over mange forskellige racer over de sidste måneder, så har vi nu mere eller mindre sat os fast på at det skal være en af følgende racer:
- Langhåret Collie
- Islandsk Fårehund
- Belgisk Hyrdehund
- Australian Shepherd

Men nu til spørgsmålet... Vi kunne egentlig godt tænke os at komme ud og besøge nogle forskellige opdrættere indenfor disse 4 racer, så vi har mulighed for at få et bedre indtryk af dem i hjemlige omgivelser, da vi indtil nu kun har mødt dem live til udstilling, og samtidig få en masse viden om racerne og diverse krav den enkelte race stiller til sin ejer (os).
Men... Er det for tidligt og virker det useriøst at tage ud og besøge opdrætter af racerne, når vi endnu ikke er helt 100% sikre på hvilken af de fire der passer bedst til os?

På den ene side tænker jeg at det jo er svært for os at danne os et ordentligt billede af racen uden at møde dem ''live'', og der kan jo være stor forskel på hvordan de opfører sig til en udstilling hvor der sker en masse hele tiden, og så hvordan de er når de er hjemme, og samtidig er det jo også lidt nemmere at snakke med opdrættere stille og roligt når der ikke er en tidsplan der skal overholdes smiley

På den anden side er det måske også lidt irreterende for opdrætter hvis de skal sætte en masse tid af, til at snakke med mennesker som ikke er sikre på om det er den rigtige race for dem inden de kommer.

og derudover... Er det for tidligt at tage ud og besøge opdrættere og lign. når vi allerede har besluttet at vi ikke skal have hvalp før om et års tid? - Der er jo også ventelister, og vi skal jo også have lidt tid til at finde ud af hvilken race det skal være, og finde den rigtige opdrætter for os og sådan, så jeg tænker jo at det er udmærket at få styr på noget af det i god tid.

Del meget gerne jeres holdninger til det, råd og jeres erfaringer på området.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man det? - at finde den rigtige race
  • #2   30. maj 2013 Det eneste jeg vil kommentere udover jeres fornuftige indstillinger er at de hunde i har i tankerne, ikke lige just dur til dem der ikke har meget tid i hverdagene og de dovne der hellere vil lægge på sofaen og har masser af andre planer. smiley

De skal både at brugt krop og hjerne, ikke bare én gang om dagen smiley

• #3   30. maj 2013 De fleste opdrættere vil gerne have besøg og fortælle om deres race - så kontakt du bare de opdrættere du muligvis kunne være interesseret i og kom ud og besøg nogle hunde smiley

Dengang vi begyndte at kigge på malinois, skrev jeg en mail til opdrætter hvor jeg fortalte lidt om os, vores ønsker og spurgte om vi måtte komme en dag og hilse på hundene og høre mere om racen.. En ting er hvad man ka læse sig til på nettet, noget andet er at møde hundene og få en snak med opdrætter om racen smiley

Studser lige over at du skriver belgisk hyrdehund - du er klar over at der er tale om 4 forskellige racer, ik?

• #4   30. maj 2013 For det første. Det er en super ide at besøge opdrættere allerede, og lave præcis det gode forarbejde i er igang med smiley skønt at se smiley

Når det er sagt, må jeg så spørge hvad i vil bruge hunden til? Og forventer af den smiley

• #5   30. maj 2013 Tak for jeres hurtige tilbagemeldinger - dejligt smiley

M. P: Dejligt at høre at det ikke er umuligt. Blev egentlig også mest i tvivl fordi min mor ringede rundt til opdrættere for efterhånden noget tid siden da de gerne vil have en lille ny hvalp. De vidste allerede på forhånd at det skulle være en Golden Retriever, da det er den race hun altid har haft, men hun fik at vide ved en af opdrætterne at de lige kunne se en grund til at de skulle komme og besøge dem når nu de ikke havde hvalpe p.t. Så tænkte at det måske ikke var så normalt at tage ud og besøge, men dejligt at høre at det ikke er en fælles holdning blandt opdrætterne smiley

Aiko: Tusind tak for de søde ord. Jeg går rigtig meget op i hunde og drømmer også om at tage hundetræneruddannelsen med efterfølgende adfærdsbehandler, når jeg engang får sparet pengene sammen, og mine hunde har altid haft en central plads i min hverdag. Det vil den kommende hund naturligvis også få. Grunden til at det er de racer vi har set på er faktisk at vi ønsker en hund som er intelligent og venlig, og som jeg kan gå til agility med - og med tiden måske også noget rally - udover den almindelige lydighed, og da vi så var på udstillingen i Svendborg snakkede vi med nogle forskellige og fik indtryk af at det var disse racer vi skulle nærmere på smiley

*Michélle - med mini bull & malinois *: Det lyder godt smiley Ja, ved godt det er 4 racer, men den type vi har kig på er Tervuren smiley

Kaj, Rullepølsen og Jeg: Tak for rosen smiley Selvfølgelig må du spørge, og kan jeg godt forstå du gør når nu det er nogle af hyrderacerne vi er landet på smiley Udover den almindelige lydighed som efter min mening er et must, så skal den gerne bruges til agility på hyggeplan og med tiden måske også noget rally. Vi ønsker os en hund som er meget social med sine mennesker. Den skal være intelligent og rimelig let trænbar da jeg som sagt gerne vil arbejde lidt med agility og måske rally. Da vi har 2 katte skal den gerne kunne med disse, men vi fik at vide af udstillerne i Svendborg, at det ikke ville være et problem hvis de var vant til det fra små smiley

• #6   30. maj 2013 Det er ALTID en god ide at besøge opdrætter INDEN der er hvalpe. Alle hvalpe er jo søde, så man lader sig let friste og stirrer sig blind på hvalpene, istedet for at tage et objekivt (så objektiv som man nu kan være) blik på forældredyrene.
    Yderligere opfører hunde sig jo ofte ikke 100% som normalt, når de har hvalpe.
    Så det bedste indtryk af hunden/racen, får man ved at besøge dem r der ikke er hvalpe

Jeg er endnu ikke rendt på en god opdrætter der ikke gerne vil vise hunde frem og tage en snak om racen, osse selvom det ikke ligger fast at det ER den race man vil have. Det er jo osse i opdrætterens interesse ikke at sælge en hund til en familie hvor den ikke passer ind:)

Så jeg synes da bestemt du skal tage en snak med opdrættere af racerne. Det er nogen ret forskellige racer i har kig på, så i kan sikkert får snævret gevaldigt ind ved at tage på et par opdrætter-besøg:)

Kan se i er fra Fyn -der er en opdrætter ved Gudme (Solargeisli) som jeg i hvert fald kan anbefale. Jeg besøgte dem inden jeg fik Reiki (som så osse er derfra), og de fortæller meget ærligt om racen, både godt og skidt

• #7   31. maj 2013 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !: Ja, jeg synes jo også at det var lidt mærkeligt at det var den udmelding hun fik, men hun valgte så også pågældende opdrætter helt fra, forståeligt nok. Hun har nu fundet en anden opdrætter som hun og resten af familien føler sig trygge ved, og det er jo det vigtigste.

Vi ønsker i hvert fald selv at finde en opdrætter som vi kan føle os trygge ved og som også er interesseret i at dele ud af erfaringer og gode råd skulle vi få brug for det - hvilket vi jo nok gør - i løbet af hundens liv. Er det meget forskellige racer. Når dem vi snakkede med fortalte om deres race, synes jeg umiddelbart de mindede en del om hinanden smiley

Tak for din anbefaling. Det vil vi helt sikkert kigge nærmere på, vi vil jo gerne have det hele med så vi er så godt forberedte på hvad vi kan forvente af de forskellige racer som det er os muligt.

• #8   31. maj 2013 jeg har både islænder og aussie (skulle vejen falde her forbi en dag, er i velkomne til at møde dem), og de er MEGET forskellige.
    Der ER ligheder, men der er langt flere forskelle. Herunder at aussien er særdeles vagtsom, noget reserveret overfor fremmede, udelukkende gøende i forbindelse med vagtsomhed (altså når nogen banker på døren e.l.), stærkt knyttet til EN person (sdstævnte skal man så se i forhold til at jeg bor alene med hundene), meget førerfokuseret, meget opgavefokuseret under træning.
    Islænderen er hilsetosse, elsker alt og alle. Knytter sig naturligvis til mig -jeg er jo alene med dem, men er i det store hele en "familiehund" som er glad og tilpas, når bare nogen vil være sammen med ham, ikke videre vagtsom (ville hjælpe hvem som helst med at røve huset hvis blot de gider klø ham bag øret), mere gøende og gør af andre ting -fugle, andre hunde der gør, eller blot et vov fordi det er SÅ fedt at blive sluppet fri på marken (sidstnævnte er dog lynhurtigt ovre). Han er glad for træning, men ikke førerfokuseret i den forstand og noget nemmere at distrahere fra opgaven.

Begge er trænbare, lærer hurtigt og elsker at lave noget med deres menneske. Men de er MEGET forskellige at arbejde med. Gaia (aussie) er ekstrem nem at motivere og arbejder nærmest for arbejdet i sig selv. Reik (islænder) arbejder gerne for mad (næsten alle islændere er madglade), men der skal altså være en mening med galskaben. Det kunne ikke falde ham ind at arbejde bare fordi jeg beder ham om det smiley

Jeg er ualmindeligt glad for begge mine, og de har begge noge kvaliteter der gør at jeg ikke med sikkerhed kan sige hvilken af de to racer jeg ville vælge hvis jeg skulle have hund i morgen.
    Men de er meget meget forskellige.

• #9   31. maj 2013 Vi har besøg af interesserede i racen tit, både sommer og vinter, både når der er hvalpe eller ej.
    Det er altid bedst at møde de voksne hunde først, da det er dem man skal kunne lide.
    Hvis I møder opdrættere der ikke vil have besøg, så gå uden om dem. De må ikke være ret seriøse.

I bor ikke i lejlighed vel?
    Jeg ville i hvert fald ikke klemme nogen af ovenstående racer ind i en lejlighed, både pga aktivitetsniveauet og lydniveauet.

• #10   31. maj 2013 Jeg stemmer i med de andre svar. I kan sagtens tage på besøg hos forskellige opdrættere selvom det ikke er nu I skal have hund og ikke helt ved hvilken race.
    Jeg har ofte besøg af folk der gerne vil møde nogle border collier. Nogle gange finder de ud af at det lige er racen og nogle gange at det ikke lige er sådan en hund de skal have.
    Jeg synes det er dejligt når folk undersøger racen grundigt inden køb. Nogle gange køber de senere hvalp hos mig og andre gange hjælper jeg med at anbefale et sted der laver gode hvalpe.

• #11   31. maj 2013 Malene - hvad er det mere præcist ved disse racers behov du ik mener man kan opfylde hvis man bor i lejlighed?

Og lydniveauet?? Michelle skriver da ellers at gøen ik er et problem hos aussien - den gør når det fx banker på, men hvilken hund gør ik det?

Jeg ved der er store forskelle mellem mallen og terven, men jeg kan ik forestille mig at den skulle være mere larmende..

• #12   31. maj 2013 Man kan sagtens tage på kennelbesøg.. smiley

Når jeg først har fået terpet mig igennem alt læsestof der er om Bull Terrieren og miniaturen, så står den på kennelbesøg for at finde ud af hvilken af de 2 racer som passer bedst til mig.. smiley

Det skal så lige siges at der er lang tid til at jeg skal have en buller, da jeg først venter med at få en ny race til når min hanhund ikke længere er i blandt os (og der er en del år til endnu)..
    Men hellere være i god tid.. smiley

• #13   31. maj 2013 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !: Tusind tak for den uddybende beskrivelse af dine hunde. De lyder til at være rigtig skønne begge 2. Det er da meget muligt at vi får mulighed for at kigge forbi, da den ene side af min kærestes familie alle bor i Frederikshavn og nærområde, så vi er da med jævne mellemrum i Jylland, så det er rigtig sødt af dig at tilbyde det smiley Ja, det er jo svært med de racer, for de er jo alle skønne på hver deres måde. Vi vil gerne have en hund som siger til når der kommer gæster, men som ud over det ikke har et stort lydniveau, eller som i hvert fald er rimelig let at vænne af med det, for min papmor har en lille Papillion og han gør stort set konstant. Når der leges eller når der kommer mennesker, når han er stresset, når der kører eller går folk forbi på gaden, når han hører en fremmed lyd - you get the picture - og det bliver altså for meget for os. Det er fint at den siger til når der er nogen ved døren, men ud over det må det gerne være mere begrænset.

Vi ønsker os en hund vi kan have med rundt på familiebesøg, på ferier, evt. på arbejde hvis muligt, og i disse tilfælde har lydniveauet jo også lidt at skulle have sagt.

Trænbarhed er en MEGET vigtig faktor for mig, da jeg går meget op i hundetræning, og som sagt gerne vil hygge med agility og lydighed, og tænker at vi kommer til at bruge en del timer på det på daglig basis, så det er vigtigt for os - eller det er jo nok primært mig - at det ikke er en hund som begynder at kede sig efter 10 min smiley

Malene - og huskierne: Ja, det er faktisk det samme jeg har tænkt. At det er vigtigere at kigge på de voksne eksemplarer af racen, for en hvalp kan man jo ikke bedømme så meget ud fra. Studsede bare over bemærkningen fra den opdrætter min mor havde kontakt til, men hun blev så også valgt fra, og det er MEGET vigtigt for os at vi finder en opdrætter som vi er trygge ved og som kan give os den assistance vi behøver, når vi behøver den med hensyn til vores hund. Jeg har godt nok vokset op med hund, og har da også deltage aktivt i alt der hed pasning og pleje, men der er jo stor forskel på at have en hund sammen med familien og så at have sin egen sammen med kæresten, så der kommer nok nogle spørgsmål undervejs som vi gerne skulle kunne bruge opdrætter til at hjælpe med. Det er jo ikke alt man kan læse sig ud af.

Vi bor ikke i lejlighed nej, og vi har også en smule have, men vi er ved at kigge på nyt hus, og leder efter noget lidt ude på landet med stor have, og vi regner med at være flyttet i god tid inden vi får hund smiley

Anette -Byens Bedste Bordere- -: Det lyder rigtig godt, og det lyder bestemt som om du også går meget op i din race og i at hjælpe nye hvalpekøbere - dejligt smiley

* Carina *: Glad for at du mener det. Tror efterhånden også det er den fornemmelse vi har fået efter at have læst svarene her, så vi må igang med at kigge på nogle forskellige opdrættere smiley

• #14   31. maj 2013 Malene -je har så aussie og islænder i lejlighed, så det kan man altså sagtens. Jeg deler så kun opgang med 1 anden (jeg tror i hvert fald Gaia ville være noget gøende hvis jeg boede i en boligblok hvor folk kom og gik hele dagen igennem). Vi har en lille fælles have som jeg dog ikke benytter ret meget. Tilgengæld bor jeg lige overfor kæmpe skov, så særligt her i sommerhalvåret, pakker jeg tit en rygsæk med vand og guf til hundene og en god bog til mig selv, og så traver vi ud i skoven og finder et hyggeligt sted at tilbringe nogen timer.
    Yderligere er de så med i stalden de fleste af ugens dage.
    Så hvis man ellers er villig til selv at tilbringe en god del af dagen udenfor, så kan de altså sagtens trives i lejlighed.

Sabrine -Hvis ikke man vil have en gøende hund, så skal man ike vælge en islænder. Der ER forskel på hvor gøende de er, men som udgangspunkt er det en gøende race. Jeg har med stort held fået lært Reiki at man ikke må gø for meget indenfor, men hvis jeg f.eks. har åbne vinduer her i varmen og nabohunden gør (det gør den ofte og længe) så er han meget svær at få til at tie stille, hvor Gaia derimod ikke siger noget. Hun gør kun for at passe på mig/huset, hvor Reiki nemmere lader sig "trække med" af støj, hundegøen o.l. han kan høre.

Det er osse normen for en islænder at det første den gør når den slippes i haven, er at jage fuglene væk -herefter kan den så tie stille. Jeg har fået lært Reiki at være stille i vores egen lille fælles have, men når han kommer ud hvor der er god plads omkring ham, å gør han altså til fuglene er væk.

Man skal i øvrigt huske at islænderen ER en spidshund -ikke en hyrdehund. Den er absolut i den "nemme ende" hvad angår selvstændighed, trænbarhed osv, hvis man ser i forhold til andre spidser som f.eks. husky, mutte o.l. Men den er IKKE førerfokuseret og pleasende sådan som hyrdehundene ofte er. Den er lærenem, intelligent og vil rigtig gerne arbejde... men ikke så ubetinget som mange af hyrderne, og kun hvis den synes den får noget ud af det (for Reikis vedkommende er MAD øverst på ønskelisten;))

• #15   31. maj 2013 Jeg er faktisk en af dem der har købt hvalp af Anette og jeg tror jeg snakkede med hende om det 1 år inden jeg hentede Icon, men det var super fedt. Jeg havde nogle ting jeg var lidt i tvivl om og det var så rart at have en erfaren opdrætter og vende problemstillingerner med.

Og det endte lykkeligt. Jeg har fået lige den hvalp jeg ønskede og han passer bare så godt til vores gamle hund.

Så bare få snakket med nogle opdrættere, det kan godt betale sig.

• Nicoline T
    Nicoline T Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 8
    #16   3. jun 2013 Det beddste man kan gøre er at besøge kenneler! så det er helt rigtigt! Men de racer i har valgt, kræver min. 2 timers motion og stimulering om daen! Det er ret meget for en familie på to! !

• Fie J
    Fie J Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #17   9. jun 2013 Hvad med en Finsk Lapphund, kender du den race?
    Der er nogle stykker på HG du kan kigge nærmere på smiley

• #18   9. jun 2013 Fie J: Ja, den race kender jeg godt, men vi har allerede fået det ned til 2 racer, så lige nu står valget mellem Langhåret Collie og Tervueren, så det tror jeg vi holder os til i første omgang. Har en veninde der har en Finsk Lapphund smiley

• Fie J
    Fie J Tilmeldt:
    maj 2013

#19   9. jun 2013 Har du?
    Hvor bor hun hvis man må spørge?

• #20   9. jun 2013 Det må du da gerne. Hun bor i Ringe. Hvorfor?

• Fie J
    Fie J Tilmeldt:
    maj 2013

#21   10. jun 2013 Bare fordi der er ikke særlig mange lapphunde, så derfor er det altid sjovt når man hører/møder om nogen smiley

• #22   10. jun 2013 Jeg er ikke opdrætter, men har en langhåret collie.
    Du er velkommen til at komme og møde ham, hvis du har lyst.

Jeg har også haft tervueren, så kan fortælle lidt om det.

• #23   10. jun 2013 *ib*: Det er rigtig sødt af dig. Det vil vi da lige finde ud af tror jeg. Vi har godt nok lige eksamer p.t så vores ''hundebesøg'' er sat lidt i bero måneden ud, så vi lige kan koncentrere os 100% om at bestå de sidste eksamer smiley

Fie J: En jeg gik i folkeskole med har faktisk også en Lapphund for at det ikke skal være løgn. Hun bor så i Gislev, og hende snakker jeg desværre ikke rigtig med mere.

Kommentér på:
Kan man det? - at finde den rigtige race

Annonce