{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.625 visninger | Oprettet:

Aktivering/motion til hvalp/unghund?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg går lidt her og tænker på hvor meget i forskellige aktivere/motionere jeg hvalp unghund?
Jeg selv har en toller på nu knap et halvt år. Hun er jo en meget aktiv hund og derfor skal hun også ud og lave noget om dagen. Siden jeg fik hende har hun været ude det meste af dagen da vi bor på en gård og hun derfor har haft mulighed for dette. Da hun er blevet ældre har vi gået 2 ture med hende dagligt og hun kommer med hver gang vi skal noget og hvis muligheden byder sig tager vi et nyt sted hen og lufter hende så hun kan strække ud og få nye indtryk og dufte. Udover det tumler hun dagligt med andre hunde og vi ses jævnligt med et par jævnaldrende hvalpe.
Fingerreglen omkring gåtur med 1 min pr uge har vi aldrig gået efter.

Har jo læst en masse om HD og at det er genetisk men at man jo selv kan komme til at fremprovokere det. Vi unggår hun går på trapper og hoppe ned fra ting osv så vidt muligt.

Hvornår er meget for meget og især til en aktiv hvalp? Hvordan med jeres egne hvalpe/unghunde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktivering/motion til hvalp/unghund??
  • #1   29. maj 2013 Har samme "problem" - min hvalp er super aktiv, men svært at vurdere, hvornår nok er nok..

  • #2   29. maj 2013 Flere timers motion dagligt er for meget for en hvalp. Tommelfingerreglen med antal minutter som i antal uger er god, fordi den skåner hvalpens led.
    HD er kun 25-33% arveligt. Resten er købers skyld.
    Så hvalpe skal skånes indtil de er udvoksede.

    Motion kan man knap nok kalde aktivering for min races vedkommende, for hundene bliver aldrig trætte nok. Der skal hjernearbejde til. Måske du glemmer den del.
    Halvdelen af aktivering skal være opgaveløsning. Det kan være fx fodersøg, spor, kontaktøvelser, spil, ben med fyld osv.


  • #3   29. maj 2013 De sidste ting du nævner bruger jeg alle ting af.

  • #4   29. maj 2013 Det handler om at lære hunden at kende. Man kan se på den, når den er træt og overkørt og så er det tid til hvil.

    Vi har endnu ikke haft en unghund, der selv har sagt stop, hvis der er mere sjov at tage af, så det må man styre og sætte i rammer...
    Balancen ligger i, at hunden er aktiv og på, når den er vågen, og at den er i stand til at være fuldstændig i ro, når der ikke foregår noget omkring den.


  • #5   29. maj 2013 Malene - det er jeg ikke helt enig i.

    Man antager at en hund ikke udvikler HD medmindre der er en arvelig disposition, men en hund behøver ikke udvikle HD til trods for at den kan være arveligt disponeret.
    Det vil sige, at ca. 30 % får HD udelukkende pga. arvelige faktorer, mens resten er arveligt disponerede, men får HD pga miljøet. Hvis hunden ikke er arveligt disponeret, får den altså ikke hD (medmindre den får en skade).


  • #6   29. maj 2013 Hvad er du uenig i, SR?
    Hvem antager hvad?
    Hunde kan sagtens udvikle HD uden at være arveligt disponerede.
    Jeg kender hunde, hvor forfædrene alle har A-hofte i 8 led ud, men hvor hunden ender med slem HD pga. miljøfaktor eller forkert fodring.


  • #7   29. maj 2013 Det er en generel antagelse, at:
    en hund ikke udvikler HD medmindre der er en arvelig disposition, men en hund behøver ikke udvikle HD til trods for at den kan være arveligt disponeret.

    En antagelse, der er baseret på forskning, men som naturligvis ikke er endegyldig. Derfor en antagelse.

    Jeg er uenig i, at: HD er kun 25-33% arveligt. Resten er købers skyld.

    Det er jeg uenig i, netop fordi jeg mener at en hund i langt de fleste tilfælde skal være disponeret for at udvikle HD. Men en del af de disponerede udvikler ikke HD, fordi der netop bliver taget hensyn til dem i opvæksten. Derfor mener jeg at stort set alle HD-tilfælde er arveligt betingede, men en del af dem kunne sikkert have været undgået (omend hunden så stadig er disponeret, men bare ikke har HD).

    Eller sagt med dette uddrag fra en artikel: Hunde er ikke født med HD, men genetisk disponerede hvalpe kan udvikle sygdommen i forskellig sværhedsgrad

    Artiklen findes her: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-undgar-hunde-hofteledsdysplasi
    Originamateriale findes på forskning.no


  • #8   29. maj 2013 Jeg synes da ikke vi er uenige. Min pointe er jo, at hun skal skåne hvalpens led mens den vokser, for netop ikke at fremprovokere HD.

  • #9   29. maj 2013 Okay. Troede bare du mente at 25-33% af HD-tilfælde er arvelige og resten er udelukkende miljøfremkaldt. Jeg har misforstået det så.

  • #10   29. maj 2013 Det skal lige siges jeg tager meget hensyn til min hvalp især da hun var mindre. Jeg går meget op i hvad hun får at spise osv. Vi træner hver dag, leger, hun får sin foder på græsplænen og får ben med fyld i osv osv. alt hvad der bliver omtalt som godt for hvalpen. Men som hun vokser til stiger hendes krav jo også og intet problem i det. Det er bare hvor meget der er for meget for selvfølgelig gør jeg alt for at skåne hendes led og vil naturligvis unggå problemer med både hofter og albuer. Og flere timers motion får hun dog ikke om dagen. Men står der en jævnaldrende hvalp har jeg det sådan en hund skal havde lov at være hun og de kan tomle så meget de har brug for. Dog har min hund svært ved at sige stop og der træder jeg ind når jeg kan se de små signaler om at hun er træt hun ved det bare ikke selv smiley

Kommentér på:
Aktivering/motion til hvalp/unghund??

Annonce