{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Useriøsitet i avl {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver så træt af, gang på gang at se en masse opslag på facebook, herinde, gul og gratis og lign. omkring hanhunde der udlånes til parring men som ikke er testet for hverken det ene eller det andet. Når man påpeger dette så får man typisk kommentaren ''Jeg har snakket med min dyrlæge og h*n siger at han er sund og rask''.
Det er ski da ikke det samme som at der ikke ligger nogle problemer skjult som dyrlægen ikke kan se med det blotte øje, og som man så risikere at videregive til evt. hvalpe hvorved evt. hvalpekøbere så står med ''lorten'' når hvalpen senere får problemer. Jeg kan virkelig se rødt. Den form for ligegyldighed når det drejer sig om levende dyr, kan jeg bare slet ikke sætte mig ind i. Jeg ved ikke hvem der er mest useriøse, dem der udlåner en utestet han, eller dem som vælger at bruge pågældende han på deres tæve.

Hvad tænker i når i ser sådan nogle opslag?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Useriøsitet i avl
  • #1   26. maj 2013 Jeg tænker at jeg gerne vil have navnet på den dyrlæge som har røntgensyn. Det kunne søreme spare mig mange penge smiley

• #3   26. maj 2013 Jeg bliver dælme så træt... Det er jo for dælen levende væsener det handler om.

• #4   26. maj 2013 Jeg bliver Så ærgerlig over at man ikke må påpege ulempen ved at avle på noget der, måske, ikke egner sig til avl. Jeg bliver Så ked af det på kommende hvalpekøbers vegne. For de ender måske med at blive rigtig kede af det smiley

• #6   26. maj 2013 Og hvis man så påpeger det, så er man pludselig en snobbet nazist. Hvordan det så end kan hænge sammen.

• #8   26. maj 2013 Så længe, der er idioter nok, der køber hvalpe hos sådan en avler, ja så længe vil der være useriøse avlere. Jeg vil nemlig ikke kald disse mennesker for opdrættere.

• #9   26. maj 2013 Jeg bliver SÅ hidsig og ked af det..
    Jeg kender en pige der har fået parret sin Chihuahua med konstateret brok!
    Og den er ikke tjekket for HD eller mest af alt ikke tjekket for PL som er slem i racen..
    FØJ jeg havde ikke noget pænt at sige om hende efter hun stadig påstod at Brok SLET ikke var arveligt efter jeg fandt 5 hjemmesider der sagde at det kunne være arvligt og man bør undgå at avle på dyr med brok om det er hunde, katte eller andre dyr.

Jeg bliver så ked af at det ikke er ulovligt og avle på sådanne dyr..
    Der burde være en lov imod og avle på syge dyr, stamtavle eller ej!

• #10   26. maj 2013 Synes også det er vildt så mange avlsannoncer der dukker op herinde.. Forleden så jeg en der annonceret med at nu fyldte hendes chihuahua snart 1 år, så nu var han klar til at få hvalpe.... Jesus christ altså.

• #11   26. maj 2013 Jeg kan altså ikke lade være med at skrive og påpege det når jeg ser det på eks. facebook. Så må folk blive vrede for ærlig talt så synes jeg bare det er så useriøst som noget overhovedet kan være, og jeg kan blive så vred over at man ikke tænker længere end sin egen næsetip. Det er så egoistisk!

• #12   26. maj 2013 Jeg tog også en KÆMPE diskussion op med en der lånte sin han chihuahua ud med underbid... OG TOG PENGE FOR DET!
    Og hun informerede ikke om underbidet, jeg måtte spørge fordi det lignede det på billedet! Føj altså!

• #13   27. maj 2013 Mennesker er så styret af penge, at det er til at brække sig over!
    Der burde være mange flere regler både for det at have hund som kæledyr, da i hvert fald halvdelen af dem der har hund ikke er egnet, og det er alt for nemt at avle og kalde sig kennel. De mange forskellige foreninger og stambøger der kører deres forskellige krav for avl skulle der strammes op omkring. Men i stedet for at samarbejde for den bedste avl uden sygdomme, så modarbejder de hinanden for at få medlemmer!!!!

• #14   27. maj 2013 Ja det er sku ærgerligt .. Jeg vidste desværre ikke bedre da jeg som 17 årige købte min Shieva , blanding af schæfer og bordercollie. Hun bliver 4år her til august, men lider af allergi, og har lige fået konstateret gigt smiley Men jeg elsker jo min lille trold, så ofrer gerne pengene på hende selvom jeg er studerende ! Men ærgerligt hendes forældre ikke var tjekket . Det var bare et hygge/penge kuld ..

• #15   27. maj 2013 Diana: Ja, problemet er jo desværre bare at det ikke hjælper at klubberne strammer krav når dem som er det største problem ikke engang gider betale pengene for at melde sig ind i en klub og få tavle på deres hvalpe, fordi man skulle jo nødig arbejde for meget for det. Inde for katteverdenen laver man kontrakt på at kattene ikke må avles på ved mindre de er købt af en registreret opdrætter med avl for øje. Her snakkes der selvfølgelig racekatte og ikke diverse huskatte/gårdkatte som man ser rundt omkring alle steder. En gang imellem tænker jeg at det måske ville være en mulighed at gøre noget lignende når man solgte sine hvalpe.

Shieva: Det er jeg ked af på dine og ikke mindst din hunds vegne. Det er præcis sådan noget jeg synes man for alt i verden bør forsøge at undgå og også derfor jeg ikke kan klappe kaje når jeg ser nogen der låner deres hanhund ud, uden at den er testet og uden at have krav til at tæven skal være testet. For desværre risikere det jo så at ende med at hvalpekøberne kommer hjem med en syg hvalp, og det er hverken hvalpen eller dens nye ejer tjent med.

Vi har i min familie selv prøvet at få en hund hjem som måtte aflives da hun blev 4,5 år grundet at hun havde været syg helt fra hvalp. Dette var dog ikke noget som kunne testes inden avl (hun var med DKK stamtavle og forældre var testet for det de nu engang skulle), men pointen er at opdrætter hjalp os med de rent økonomiske aspekter ved røntgen og lign. og derudover gav os en ny hvalp billigt som kompensation. Det tvivler jeg stærkt på er tilfældet hos de mennesker der avler med hovedet under armen.

• #16   27. maj 2013 Hul i hæk hunde og gård salg, vil man nok aldrig kunne gøre noget ved, da de jo ikke er pålagt nogen form for regler.
    Så er det køberne der skal være mere kritiske, så hundene ikke bliver solgt.
    Men dette er også umuligt, da der altid vil være folk som ikke vil ofre mere end max 500 kr. på en hund samt de mennesker der siger "Det er jo bare en hund".

• #17   27. maj 2013 Jeg er helt enig Diana, men det er jo netop det jeg synes der er problemet. Jeg ved godt jeg efterhånden har gjort mig lidt upopulær blandt folk rundt omkring på nettet fordi jeg altid blander mig når de ligger en annonce op med deres hanhunde til avlsbenyttelse, men det er netop fordi jeg ikke synes at det er i orden, og jeg håber på at der måske er nogen som støder på debatten og derefter måske tænker sig om en ekstra gang inden de vælger at købe en hund som ikke er testet.

Jeg har som sådan ikke noget imod folk der avler uden stamtavler, det jeg har noget imod er folk der IKKE TESTER for de ting hundene bør testes for. I min verden kan en opdrætter udenfor en klub/forening godt være seriøs med sin avl, så længe de tager ansvar for hvad de laver og får testet deres hunde inden de bruger dem i avlen.

• #18   27. maj 2013 Helt enig, der er bestemt ingen garanti for, at man får en bedre hund med stamtavle, da der også er alt for mange penge griske mennesker der iblandt. Lovene er simpelthen for slappe omkring hundeavl! Det burde ikke være et problem, at lave lovkrav herom, da der jo er krav om, at alle hunde skal chippes.

Kommentér på:
Useriøsitet i avl

Annonce