Useriøsitet i avl {{forumTopicSubject}}
Jeg bliver så træt af, gang på gang at se en masse opslag på facebook, herinde, gul og gratis og lign. omkring hanhunde der udlånes til parring men som ikke er testet for hverken det ene eller det andet. Når man påpeger dette så får man typisk kommentaren ''Jeg har snakket med min dyrlæge og h*n siger at han er sund og rask''.
Det er ski da ikke det samme som at der ikke ligger nogle problemer skjult som dyrlægen ikke kan se med det blotte øje, og som man så risikere at videregive til evt. hvalpe hvorved evt. hvalpekøbere så står med ''lorten'' når hvalpen senere får problemer. Jeg kan virkelig se rødt. Den form for ligegyldighed når det drejer sig om levende dyr, kan jeg bare slet ikke sætte mig ind i. Jeg ved ikke hvem der er mest useriøse, dem der udlåner en utestet han, eller dem som vælger at bruge pågældende han på deres tæve.
Hvad tænker i når i ser sådan nogle opslag?
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.856
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.985
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.985
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
jul 2011
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 60 Svar: 663
Jeg kender en pige der har fået parret sin Chihuahua med konstateret brok!
Og den er ikke tjekket for HD eller mest af alt ikke tjekket for PL som er slem i racen..
FØJ jeg havde ikke noget pænt at sige om hende efter hun stadig påstod at Brok SLET ikke var arveligt efter jeg fandt 5 hjemmesider der sagde at det kunne være arvligt og man bør undgå at avle på dyr med brok om det er hunde, katte eller andre dyr.
Jeg bliver så ked af at det ikke er ulovligt og avle på sådanne dyr..
Der burde være en lov imod og avle på syge dyr, stamtavle eller ej!
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 453
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
jul 2011
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 60 Svar: 663
Og hun informerede ikke om underbidet, jeg måtte spørge fordi det lignede det på billedet! Føj altså!
sep 2007
Følger: 19 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 523
Der burde være mange flere regler både for det at have hund som kæledyr, da i hvert fald halvdelen af dem der har hund ikke er egnet, og det er alt for nemt at avle og kalde sig kennel. De mange forskellige foreninger og stambøger der kører deres forskellige krav for avl skulle der strammes op omkring. Men i stedet for at samarbejde for den bedste avl uden sygdomme, så modarbejder de hinanden for at få medlemmer!!!!
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 380
dec 2012
Shieva: Det er jeg ked af på dine og ikke mindst din hunds vegne. Det er præcis sådan noget jeg synes man for alt i verden bør forsøge at undgå og også derfor jeg ikke kan klappe kaje når jeg ser nogen der låner deres hanhund ud, uden at den er testet og uden at have krav til at tæven skal være testet. For desværre risikere det jo så at ende med at hvalpekøberne kommer hjem med en syg hvalp, og det er hverken hvalpen eller dens nye ejer tjent med.
Vi har i min familie selv prøvet at få en hund hjem som måtte aflives da hun blev 4,5 år grundet at hun havde været syg helt fra hvalp. Dette var dog ikke noget som kunne testes inden avl (hun var med DKK stamtavle og forældre var testet for det de nu engang skulle), men pointen er at opdrætter hjalp os med de rent økonomiske aspekter ved røntgen og lign. og derudover gav os en ny hvalp billigt som kompensation. Det tvivler jeg stærkt på er tilfældet hos de mennesker der avler med hovedet under armen.
sep 2007
Så er det køberne der skal være mere kritiske, så hundene ikke bliver solgt.
Men dette er også umuligt, da der altid vil være folk som ikke vil ofre mere end max 500 kr. på en hund samt de mennesker der siger "Det er jo bare en hund".
dec 2012
Jeg har som sådan ikke noget imod folk der avler uden stamtavler, det jeg har noget imod er folk der IKKE TESTER for de ting hundene bør testes for. I min verden kan en opdrætter udenfor en klub/forening godt være seriøs med sin avl, så længe de tager ansvar for hvad de laver og får testet deres hunde inden de bruger dem i avlen.
sep 2007
Useriøsitet i avl