1.311 visninger
|
Oprettet:
Flåter -- inkubationstid hvis der er sygdom ?? {{forumTopicSubject}}
Har en kollega hvis hund sidste år fik et flåtbid, den blev møgsyg og endte med at måtte aflives ...
I sidste weekend var vi i samme område og gå tur, og jeg fandt efterfølgende 2 flåter på Nova .... I går gik jeg så tur i vores eget skovområde og der fandt jeg en mega stor en på Ipsen ...
Hvis nogle af disse flåter er sygdomsbærere, hvorlænge går der så inden ens hund bliver syg ??? Og hvilke symptomer skal jeg se efter være obs på ??
Både hvad angår Borrelia og TBE .....
De var ikke pipette behandlede, det er de begge blevet i dag ...
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
De første symptomer var ændret adfærd, kaninhop og sammenfald i bagparten.
Hun var tilfældigvis parret nogle uger inden, så alle dyrlægerne troede det var pga drægtigheden - bækkenløsning sagde de. Om hun havde feber ved jeg ikke, men i fluenzasymptomer er normale. Vi var slet ikke klar over at det kunne være en flåtsygdom, så der blev intet undersøgt i den retning.
Først et år efter, hvor hun stadig ikke var bedre, fandt vi årsagen. Og da var nerveskaden permanent.
Der skal reageres med en speciel antibiotika tidligt, hvis man skal redde hunden.
I mange tilfælde ser man ikke symptomer efter flåtbid, men blodprøver viser at hunden har haft sygdommene. Deres immunforsvar har selv kunnet håndtere det.
Det kunne Luas ikke, da hun var drægtig.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.524
De behandlede den længe (for længe) med , noget jeg ikke kan huske hvad hed, men det endte med at nedbryde hundens immunforsvar så den ragede alt muligt til sig ....
Men ved du hvorlænge der gik fra bidet og til de første symptomer ??
Skal have dem med på ferie i juli, og nu er jeg jo møg bekymret for om en af den kunne risikere at blive syg til den tid ....
feb 2011
Men efter hvad jeg hører efterhånden kan man få styr på borreliaen, men TBE og Anaplasmose (flåtfeber) er de virkelige kritiske sygdomme
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Den hedder Trilyme, skal gives 2 gange med 3 ugers mellemrum og revaccineres igen efter 1 år
feb 2011
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
Der ud over er det vigtigt man ikke presser på den når man fjerner den da man kan tvinge den væske ud.
Vi har sådan et "koben" til det og det er yderst effektivt da det kun tager fat om flåtens "næb".
Der ud over mener jeg at have læst/hørt noget med man heller ikke skal smøre dem ind i margerine eller lignede for at kvæle dem og tvinge dem til at slippe da det kan få dem til at spytte den væske ud, og det samme gælder med at brænde dem.
feb 2011
Vi har også pipette/tang som vi tager dem fint af med ... så teknikken demonstreret forleden på den nye tv kanal FRI ... vi har tidligere bare sat den ned over flåten og så har vi rykket den af ..... de viste at man skal sætte den ned over, dreje rundt nogle gange og så kommer den af så let som ingenting, og uden at gå itu ... de 3 vi har fjernet på den måde i denne uge var hele og aldeles levende alle 3 .... bvadrrrrrrr
Er egentlig ikke såååå bekymret for Borreliaen, som for TBE og Anaplasmosen ....
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Havde lige sat hende ind i bilen efter en tur i hundeskov og en tur på en eng, da jeg så kravlede noget, tænkte det var en loppe, men da jeg fik pillet pelsen til side, fik jeg den ud, da hun kun kravlede endnu og ikke bidt sig fast, men det var en ok stor en alligevel..adr et bæst.
De er så klamme, og tro r at katten har en eller 2 men hendes pels er så kort og fluffy, så det er ikke til at se om det er flåt eller sår.
Håber ikke nogle af dem blir syge af dem.
Husker da jeg var barn, og vi kom hjem efter et orienteringsløb i skolen... Jeg havde 12 flåter på mig !!!! Øv det var klamt.
feb 2011
feb 2011
Flåter -- inkubationstid hvis der er sygdom ??