Raceforskelle (ejer) på udstillinger {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg været ringpersonale på weekendens udstilling i Svendborg. Så er det at jeg undrer mig lidt over den store raceforskel på udstillerne.
Søndag er jeg i 2 forskellige ringe.
Første ring kommer der lige et nik fra ejerne når jeg beder næste klasse holde sig klar.
Anden ring mener ejerne næsten ikke det er nødvendigt at tage hunden ud af buret før der ER blevet kaldt. Alligevel skal de lige nå at børste inden de kommer ind.
Det tager jo en evighed at komme gennem bedømmelserne på den måde.
Mandag har jeg så fornøjelsen af golden og springer spaniel.
Der er absolut ingen grund til at bede folk holde sig klar. De ER det bare.
Så af ren nysgerrighed.
Hvordan er det i din race?
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 44 Svar: 684
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.540
Den anden ring kan det være lige meget. Jeg synes ikke der er grund til at hænge nogen ud, når de ikke selv har mulighed for at svare. Men dommeren var også irriteret over deres sløvhed.
okt 2006
jan 2008
Vi plejer så bare at få en tilfældig til at stå klar med næste hund. De skal trods alt ikke gøre andet end holde i snoren og tage imod den første.
Hvis ikke det kan lade sig gøre, så er det da helt i orden at sige det og så kan der selvfølgelig ventes det øjeblik
okt 2006
Vi er helt enige om hundene bør være børstet færdige
jan 2008
Må jeg ikke undre mig over der er SÅ stor forskel på ejerne af to store racer?
Hvilken race det er kan da være lige meget
jan 2008
Her var der tale om hunde som sagtens kunne børstes op inden de gik ind med første hund og så stadig være klar til at gå ind bagefter.
Men ja, en pelshund er man selvfølgelig nødt til lige at rette til inden man går ind.
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 251
jan 2008
Mener du så også det er nødvendigt at gå ud af ringen mellem kvalitetsbedømmelse og pladsering i klassen?
Og så være lige så sløv til at komme ind igen
Kan da tilføje at både dommer og sekretær var lige så irriteret over det
jan 2008
Så lader vi den bare stå som en STOR ROS til goldenejerne og de få springere vi havde bagefter
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.334
Sådan er det da også i de fleste sportsgrene.
Så er jeg nok egentlig lidt ligeglad med undskyldningerne med mindre det er noget snyde uheldigt og uforudsigeligt...
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.092
jan 2008
Selv om jeg har været afsted med op til 4 hunde har jeg stadig været klar til at gå ind når der er blevet kaldt. Pelshunde kan også godt tåle at stå stille i 5 min uden at de skal have den helt store gennembørstning igen.
Og den "sløve" race var ikke engang pelshund.
jan 2008
Ja, så kan man jo ikke gøre for at man er lidt sent på den. Jeg har oplevet en hel udstilling blive udsat en time fordi Storebæltsfærgen ikke kunne komme i land.
Ved bassetracerne skulle der også kun ventes på en enkelt fordi hun var alene og skulle have hunde ind i to klasser lige efter hinanden. Men hun sagde det inden så vidste hvorfor hun ikke kunne stå klar
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.811
jan 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 46
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 478
Selvfølgelig skal man kunne skifte hund, men gør man blot opmærksom på det, giver det ingen problemer. Jeg tror ikke, det er hundeskift og uforudsete hændelser TS irriteres over, men almindelig sløvhed.
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.076
Kun hvis de skal skifte hund kan der være lidt ventetid, men så har de normalt sagt det til ring personalet...
Jeg tager selv mine ud af buret når de er ved at være igennem den klasse der er før mine..
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 393
Dog oplevede jeg på udstillingen i Roskilde, en dommer der virkelig fik mit pis i kog.
Ring-personalet bad om, at alle hundene (alle racer) var klar, når det var deres tur, der var mange racer & mange hunde - fair nok!
Dommeren lagde ud med, at irettesætte en handler for påklædning. Denne handler (som aldrig havde prøvet det før) stillede op i baby-klasse, iført en pæn jakke med en knæ-lang nederdel. Dommeren syntes nederdelen var for kort...??? Næppe en skæg oplevelse for handleren.
Lige inden Berta skulle i ringen, skulle dommeren ryge... Så 10 min pause. Her vil jeg mene, at hun på forhånd kunne have sagt - efter bedste han, tager vi 10 min pause - men nej. Stewarden, skyndte herefter på dommeren, hvortil hun fik følgende svar... - hvis du har travlt, kan du bare skride, så klarer jeg det selv!! Det medførte ikke den bedste stemning!
Da vi næsten var færdige - manglede kun opdrætter- eller avlsklasse - forlod dommeren ringen. Til stor forvirring for os alle. Stewarden fandt dog ud af, at dommeren skulle på toilettet. - Så vi tog 15 min pause!
Efter min mening var dommeren arrogant, respektløs og ubehøvlet - hun burde være blevet hjemme denne dag!!
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
Jeg udstillede 2 af mine i Svendborg - var inde med den første før ringsekretæren havde kaldt mig og byttede hund uden at det gave ventetid for dommer og sekretær..
Synes det er træls når udstillerne grundet deres sløvhed er med til at forsinke udstilligen så viandre får unødig lang ventetid...
jan 2008
Kig du bare ringlister alt det du vil. Jeg står nemlig kun på ved Basset og Golden
jan 2010
aug 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 10 Emner: 15 Svar: 296
Når der er nogen der er forsinket er det som regl udlændinge (ikke nordiske udstiller) der pga. sproget ikke er klar over at det er deres tur (mange er dog gode til at holde øje med numrene eller nybegynder.
Kicki B.
Føj for en træls oplevelse!
jan 2010
jan 2008
Du har fuldstændig ret. Det er den almindelige sløvhed der irriterer mig.
Hundeskift og evt problem med manglende handler ved flere hunde inde samtidig. Det kan man jo ikke gøre for.
Men som udgangspunkt kan man sørge for at holde sin hund klar, så hele ringen kan nå at være færdig inden store ring starter.
Hvis ikke jeg var gået til ring nr 2 og været steward er det ikke sikkert de ville have nået store ring. Så ville de jo nok have brokket sig over det.
jan 2008
Jeg håber I har gjort DKK opmærksom på dommerens opførsel.
Ellers vil jeg da håbe at ringpersonalet har gjort det
jan 2013
Jeg har personligt ikke gjort noget ved det, jeg er forholdsvis ny indenfor dette (er stadig i junior-klasse med Berta). Jeg har fået fortalt, at det koster 500,- at indgive en klage, og at den skal falde på dagen, og syntes jeg havde brugt penge nok den weekend, med udstilling begge dage. Men har efterfølgende tænkt om, jeg skulle sende DKK en mail, hvori jeg orientere dem.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 376
Hvis man bare sender DKK en mail omkring en oplevelse med en dommer og en bemærkning om, at man bestemt ikke har tænkt sig at komme igen, hvis denne dommer kommer igen, så kan DKK jo gøre, hvad de vil med den oplysning.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
Skift af hunde o.s.v synes jeg også foregår rigtig godt og hurtigt, ofte har folk en ekstra person med, som gør hund nr.2 klar så de kan bytte ved ringsiden med det samme
jan 2010
Jeg er rigtig ked af, at jeg skulle på arbejde her i pinsen så jeg ikke kunne komme til Svendborg. Annette Bystrup dømte Rhodesian Ridgeback, og hun er bare den dejligste dommer. Sød mod hundene (som elsker hende) og ualmindelig venlig mod alle i ringen. Det er noget der giver gode oplevelser
På billedet bedømmer Annette Bystrup Humusha i babyklasse sidste år i januar. Bedste tæve og bedste baby
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
..
Kan ikke forstå at man som ringpersonale ikke råber til udstillerne at vi starter NU og hvis folk ikke er klar er det bare ærgerligt.. Det har vi oplevet på en kæmpe stor specialudstilling, hvor nogle handlere havde flere hunde i div klasser, så det gav lidt ekstra arbejde for dem
jan 2010
jan 2013
- Der står ikke noget herom på Bazooms brugerbetingelser.
Der har været en negativ oplevelse med en dommer, hvilket bliver nævnt. Dommeren bliver ikke nævnt ved navn.
Som Susanne skriver, så har dommerne påtaget sig et hverv, om må derfor være opmærksomme på, hvilket signaler de udsender, både for deres egen skyld, men da de ligeledes repræsentere DKK, så også for deres skyld!
apr 2010
Der er jo ikke talt negativt om nogen med navns nævnelse!
apr 2010
mar 2007
mar 2007
jan 2013
apr 2010
De kan jo ikke forhindre folk der ikke er under DKK i at omtale dommerne..!
apr 2010
Kan godt se det er et problem hvis folk snik snakker om småting der ikke er noget reel i, men jeg mener omvendt at det bliver noget nær umuligt at undgå der bliver talt lidt om dommerne...
jan 2013
- Men en dommer, hvis opførelse jeg fandt yderst beklagelig!
Dommerne må efterfølgende også være klar over, at deres fremtrædende er noget der vil blive omtalt, om den har været heldig eller mindre heldig.
jeg har betalt for en ydelse, derfor forventer jeg også god service for denne ydelse.
jan 2013
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
Raceforskelle (ejer) på udstillinger