Hjælp til aktivering af hund {{forumTopicSubject}}
Jeg søger lidt gode råd til aktivering af min labrador.
Han har hoftedysplasi så jeg kan ikke bare gå en god laang tur med ham.
Vi går 20 min om morgenen hvor han løber fri og er træt når vi kommer hjem. Så går vi igen om eftermiddagen 15-20min ved 14-15 tiden, alt efter hvor jeg regner med at gå med ham om aftenen.
Nogle dage tager vi i skoven ved 17 tiden i 20 min.
Så igen om aftenen 20-30 min.
Nogle dage og hver weekend tager vi i skoven hvor han virkelig er færdig når vi kommer hjem. Problemet ligger jo bare i at når der er gået ca to timer efter vi er kommet hjem og han har sovet, så er han klar igen, men selvom hans ben nok også godt kan der, skal jeg stadig tage hensyn til at han også gerne skulle kunne køres "træt" inden vi går i seng.
Derudover bliver han lukket ud i haven når han ber om det.
Han har godbid udfordringer, også træner vi måske lidt sit, dæk, plads og hér i ny og næ. Så leger vi selvfølgelig også. Men jeg mangler nogle fif til hvordan jeg kan få "brugt" hans hoved.
Problemet er faktisk opstået efter jeg er flyttet hjem til min mor. Før boede vi hvor der var en kæmpe have han blev lukket ud i når han ville, og der kunne han sagtens rende rundt i 30 min af gangen. Min mor har en fin lille have, men der er kun fliser, ingen græs (til at ræse rundt i)
Billedet der er vedlagt er af blikket "jeg keder mig!"
Nogle der kan hjælpe?
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 208
En masse søge øvelser man kan lave hjemme, familie hygge øvelser og meget andet.
Du kunne jo evt også lære ham aport, og få ham til at hjælpe med en masse ting af dagens gøre mål.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Desuden er der jo et hav af samarbejdsøvelser osv. som man kan træne med hunden. Jeg bruger klikker og i den forbindelse bruger jeg meget frishaping - det kræver at hunden tænker meget selv så måske I kunne bruge det også. Jeg bruger det til alle mine hunde ög afpasser frishaping og guided shaping efter hver enkelt hund
maj 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 17
CMP: hvad er det sidste du omtaler? det har jeg ikke hørt om før?
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 491
kan ikke huske forfatteren men det er en relativt lille bog, med rødt omslag og en beagel på forsiden.
Der er en masse "opgaver" som kræver hjerne arbejde. vi bruger den lystigt her hjemme og der er bare super.
Kan hører jeg også skal et smut i fakta i morgen.
maj 2008
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 2.385
jun 2010
maj 2008
mar 2011
okt 2012
Og har fået det forklaret således at når du ser en adfærd fra hunden. Som du ikke har bedt om via komando, håndtegn eller andet. (Klikker og) belønner du.
eksempel: vi vil gerne have at Goofy vælger af sig selv at lægge sig og slappe af. når han uden opfording gør det belønner vi med en godbid og siger dygtig "for at lægge dig". nu har vi udvidet til at han skal lægge sig i sin seng. frem for tilfældigt på gulvet. når han vælger det, kommer vi hen til ham før han rejser sig belønner med opmærksomhed og en lækker guf.
Hunde der selv regner ud hvad der kan betale sig, er bedre disponeret for at huske det. Alle hunde kan følge en guf der viftes foran dem, men husker langsommere hvad øvelsern går ud på fordi der er fokus på guffen og ikke øvelsen selv.
man kan sagtens ønske flere ting af sin hund, blot man husker at belønne for dem hver eneste gang, til at begynde med.
Vi har følgende frishapings øvelser vi er opmærksomme på indenfor: lægge dig på sin seng. Ikke gø af fremmede lyde, ikke gå i køkkenet når der laves mad, ikke lege med sin foderbold i kontoret men i stuen. sidde roligt når der gives snor på. rolig entre når man kommer hjem fra tur.
Alle disse ting er vi opmærksomme på men beder ikke om det.
jun 2010
mar 2011
okt 2012
Ja, når han går i sin seng går jeg lidt efter over og tilbyder en lækker guf, han får et lille nus og så går jeg roligt igen. For han at tilbudt en adfærd jeg gerne vil se indenfor.
okt 2012
Vi arbejder på at gøre ham mere selvstændig og ikke så skyggehund som han er.
mar 2011
Okay, det tror jeg bestemt vi skal igang med herhjemme. Hun har det med at hoppe op af folk når de kommer på besøg og være ret vild. Kan få hende med kommando til at gå over og ligge sig i sin seng. Men kan jeg på en måde, selvfølgelig når hun har forstået budskabet med frishaping, bruge det når der kommer gæster? Har i nogen fif til det?
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 122
Jeg tager min labbe jævnligt i svømmehallen og hun elsker det! Det er skånsomt og giver en meget træt hund!
Ellers giver jeg hende mad i haven, smidt rundt så hun selv skal finde det.
En Kong med frossen fyld fx leverpostej er også en god ting.
okt 2012
husk det kan tage lang tid, da gærster, er virkelig spændende!
jeg ville måsle indfører at hvergang "nogen" kommer ind af døren er det hvad der forventes. så er det nemlig også lettere at træne for jer.
Den da jeres hund vælger at sætte sig/lægge sig frem for at springe op masse roser i og belønner med 10-20 guffer. dette vil markere en seriøs fordel ved at tage det roligt frem for at være "fjolle-glad-hund" der springer op
okt 2012
mar 2011
Hjælp til aktivering af hund