Hvalpespørgsmål {{forumTopicSubject}}
Vi har jo Teddy på 9½ uge, og jeg har en del spørgsmål, da jeg ikke før har stået med en lille hvalp på egen hånd..
> Han piver utroligt meget! Af alt og ingenting. Når han klør sig, når han ligger sig til rette, når han vil have opmærksomhed (klart nok..), når han leger, også når han bare går rundt i huset m.m. Vi "belønner" ikke hans piveri, men ignorerer det, som vi har fået at vide af vores træner. Jeg er dog i tvivl om det er normalt at en hvalp piver så meget? Jeg har spurgt vores træner og hun siger at nogle hun bare snakker mere end andre. Jeg synes jo bare det er ærgerligt, da et eventuelt "jeg skal tisse"-piv nemt bliver overset.. Han er ikke en pjevset hvalp, men er tvært imod meget undersøgende og nysgerrig.
> Renlighed... Jeg forventer absolut ikke at han skal være renlig nu, så er det slået fast!!
Jeg synes dog at han tisser utroligt ofte, og mistænker lidt at det muligvis kan være en blærebetændelse. I morges tissede han 4 gange inden for 20 minutter, mens andre gange kan han holde sig i flere timer. Jeg har en aftale med dyrlægen imorgen for test af en urinprøve, men det kunne være spændende at høre fra andre som har haft en hvalp med blærebetændelse. Han er ude hver gang han har spist, sovet og leget, og derudover en gang i timen, som de fleste anbefaler. Kan en blærebetændelse evt. være skyld i hans piveri?
> Jeg er gået igang med at øve lidt alene-hjemme. Vi har børnegitre, så hundene kun er i stuen, fordi der er gulvtæppe i resten af huset. Da jeg jo render frem og tilbage over børnegitrene i løbet af dagen, sker der jo allerede en adskillelse der. 9/10 gange reagerer han slet ikke på at jeg går, men nogle få gange går han rundt i rummet og piver, når jeg er væk. Og jeg er jo i tvivl om det "bare" er det almindelige piveri, eller om det er fordi jeg er gået.. Nogle gode forslag/ideer/tanker??
Ja det var vist det
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 103 Hunde: 4 Emner: 966 Svar: 18.394
Hun havde blærebetændelse 3 gange på 4 mdr, og ja de kan da pive fordi det rent faktisk er forbundet med smerte, så synes det er meget relevant at du får det checket ... vær obs på at har han det og får behandling så skal det virke indenfor 3-4 døgn ellers kan det være der skal skiftes præparat, det måtte vi den første gang....
I kan jo kun have haft ham i ca 1½ uge så at han piver når han ikke kan se jer synes jeg er naturligt, I er jo hans nye flok... når han bliver helt tryg ved jer, og lærer at fordi I er lige i et andet rum så er det ikke lig med at I er helt væk, så kommer det helt af sig selv....
I skal selvfølgelig ikke belønne piveri, men det er en balance gang at I omvendt også skal være lydhøre og tage jer af at gøre ham tryg... så af og til skal I også gå og småsnakke til ham rundt i hjemmet, også selvom det er efter et piv...
Hvalpespørgsmål