Spørgsmål omkring mavedrejning {{forumTopicSubject}}
Kæresten og jeg har snakket lidt om at måske få en GD, når vi igen skal have hund. Der er ikke noget der er fastlagt endnu, da vi gerne vil møde nogle forskellige racer live, inden vi tager den endelige beslutning.
MEN. I forbindelse med at have en GD i kikkerten har vi jo læst en del om racen, og nogle af de sygdomme som denne race er særlig udsat for, og her må jeg indrømme at en af dem som skræmmer mig er mavedrejning. Jeg kan forstå at alle hunde er i risiko for at få en mavedrejning, men at det dog er hunde med en mere dyb brystkasse som er særligt i farezonen - heriblandt GD.
Jeg har også læst mig frem til at der er nogle forholdsregler man kan tage sig for at mindske risikoen som eks. at fodre af flere omgange i stedet for et stort måltid og at vente med motion til efter et par timer før og efter hunden har spist.
Men selvom man tager disse forholdsregler kan det jo stadig ske at uheldet er ude. Jeg har læst hvordan dyrlægen behandler dette, og at det er meget vigtigt at man tager kontakt til dyrlægen med det samme.
Så nu til mit spørgsmål, og det som jeg ikke følte at jeg rigtig kunne finde information omkring nogen steder.
Ved man noget om hvor stor risikoen er for at hunden får en mavedrejning? Er det et meget udbredt problem?
Er det arveligt betinget?
Hvis uheldet nu er ude er der så noget man kan gøre akut for at hjælpe hunden indtil man kommer ud til dyrlægen? Her tænker jeg mere at hvis man eks. har en halv time til en hel time ud til dyrlægen, så er det jo meget lang tid for hunden at ligge i sådanne smerter. Især hvis den skal ud og køre bil.
Jeg håber at nogle som måske har stået i situationen eller som ved noget om emnet vil komme på banen og hjælpe mig lidt med at få ro i sindet.
Jeg håber ikke at mit indlæg er alt for forvirrende.
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Jeg har faktisk også tænkt lidt på det der med fodringen... Om det kan have en indflydelse på risikoen, om man fodre med tørfoder, vådfoder eller råt evt. en blanding for så vidt jeg kunne læse mig til sker en mavedrejning når der kommer en luftudspiling af mavesækken, og jeg tænker måske at indholdet af foderet kan have noget at sige, ligesom man får meget luft i maven når man spiser eks. kål. Men det er selvfølgelig bare en hypotese.
Med hensyn til rådene, så vil vi selvfølgelig følge dem, for om ikke andet at gøre hvad vi har mulighed for, for at nedsætte risikoen.
dec 2012
Det med maden er vi også fast besluttet på - altså at give lidt men over flere gange. Derudover har jeg kunne læse mig til at det er en god ide at have skålene stående på gulvet, så hundene ikke har så nemt ved at sluge maden i sig, og dermed nedsætte spise-hastigheden.
Jeg er stadig meget usikker på om det er arveligt betinget? Og samtidig hvor stort problemet egentlig er? altså er det et problem man ville betegne som værende meget stort eller hører det egentlig mere til sjældenhederne? Eller måske et sted midt imellem de to?
mar 2013
Følger: 1 Svar: 35
-Medmindre du forventer at telefonen ringer og det er præsidenten der har brug for din hunds hjælp, så bare opdel din fodring til et par gange dagligt og lad være med at lade den hjerne rundt når den lige har spist. Du skal bekymre dig om alt muligt andet, hvis du gør dette. Alle de mavevendinger jeg har hørt om fra folk jeg kender(4,5 stykker), har ligget meeeget langt nede på listen i forhold til at de andre sygdomme det er lykkedes folk at avle på. Jeg kender ligeså mange dødsfald/aflivninger pga. trafik.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Jeg gør bare det at de bliver holdt i ro før og efter mad.
dec 2012
Nu som medløber...: Lyder godt. Har vi selvfølgelig også tænkt os at gøre
Birgitta L: Det kan der selvfølgelig være noget om. Tror nu alligevel vi vil søge efter en hvalp fra linjer hvor der ikke har været tilfælde af mavedrejning om muligt. Dette er noget af det vi vil tage med opdrætterne når vi er kommet dertil, hvor vi skal finde en opdrætter vi føler os trygge ved at få en hund fra
Jeg forstår godt hvad du mener, men jeg kunne nu stadig godt tænke mig at vide om det er et sjældent problem eller det er noget der er forholdsvis mange forekomster af.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
mar 2013
Følger: 1 Svar: 35
Spørgsmål omkring mavedrejning