Hanhund - meget afhængig af sin ejer {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg har to små Yorkshire terrierer, en tæve og en hanhund. Hanhunden kom til familien da han var 3 måneder (er 6 år nu) og tæven 2 år. Har haft dem begge siden de blev taget fra deres mor.
Hanhunden er DYBT afhængig af mig og det er så slemt at jeg tager mig selv i at få dårlig samvittighed hele dagen lang.
- Han følger mig rundt i hele huset; han ligger altid ovenpå mig eller helt op ad mig og hvis jeg rejser mig for at gå på badeværelset, en tur i køkkenet eller rejser for for noget helt tredje så følger han troligt med som var han min skygge. Hvis jeg sidder og ser tv og fryser og går ovenpå efter en trøje, følger han med op og ned, men begynder at ryste over hele kroppen nærmest i frygt for at jeg tager hjemmefra.
Hvis jeg tager et bad ligger han foran brusekabinen, pivende og rystende. - Generelt slapper han aldrig af idet han er SÅ opmærksom på hvad jeg foretager mig.
Selv om natten hvis jeg skal op hurtigt, (hundene ligger i sengen =) ) så følger han med op. Han putter altid op af mig ved mine skuldre eller ligger ved min arm eller ben og holder begge forpoter om mig, som om han holder fast i mig.
Han er aldrig alene, han har altid tæven at være sammen med og de er meget sjældent alene hjemme. De er dog begge flinke når de så er alene hjemme, ødelægger aldrig noget. Dog hyler og skriger han fra jeg smutter til jeg kommer hjem igen. Hvis min kæreste er hjemme hyler og skriger han dog ikke, men ligger og ryster ved døren eller i min side af sengen indtil jeg er hjemme igen.
Hvis jeg tager på ferie er det altid min mor der passer hundene og hanhunden spiser ikke før jeg kommer hjem igen. Sidst jeg tog på ferie i en uge, var han så afkræftet da jeg kom hjem så han måtte en tur til dyrlægen og have væske. - Min mor prøver med alt muligt lækkert mad, men han laver ikke andet end at ligge ved døren og pive.
Og så er det jeg tænker om der er nogen af jer der oplever noget lignende? - Og hvad gør I for at afhjælpe hunden og få den til at slappe af? Eller skal jeg bare være glad for at jeg får alt hans kærlighed og opmærksomhed? Jeg har den vildest dårlige samvittighed bare jeg skal ned og handle eller hvis jeg skal noget i forbindelse med mit studie. Han slapper aldrig af og det må stresse ham helt vildt.
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 165 Svar: 1.057
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 209
Mine hunde er ikke så pjattede med fremmede mennesker, - de ser dem lidt an. Tror det er fordi de er så små. Mennesker der bevæger sig hurtigt skynder de sig væk fra. - Måske i frygt for at blive trådt på. =)
Måske jeg skal begynde at være lidt "sur" overfor ham...? =) Og måske han ikke skal have lov til at sove i sengen mere, ligesom din. Det bliver noget af en kamp tror jeg, men måske det skal afprøves.
jun 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 60 Svar: 273
Det er min skyld fik jeg afvide for når han piver og ryster kæler jeg jo med ham så på den måde for han opmærksomhed.
Når vi går ture må jeg ikke holde ham, for at han skal lære at knytte sig til andre.
Jeg ville også se om han kunne sove i hans kurv men fik afvide at det måtte jeg ikke for det havde han gjort altid, så han ville kun blive mere utryg ved det
Jeg var på ferie i 14 for 1 år siden og der var han indlagt den sidste uge fordi han ikke ville spise.
Nu har jeg lige været afsted, og det er bare gået så godt han har spist og leget.
Han er bare en dejlig hund, og slet ikke så træls som han var før
jan 2008
Det med at gå tur må jeg prøve. =)
Dejligt at du har været på ferie og at det har fungeret denne gang. - Det er jo tegn på at det virker. =)
Pernille: Ja det er rigtigt. - Men herhjemme er det forskelligt hvem der fodre hundene. Dog vil hanhunden ikke spise hvis jeg ikke er hjemme. . Men god tanke ellers. =)
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 491
Goofy har seperations angst, så jeg ved hvor belastende det er at have og arbejde med en hund der "lider" af det. Vejen er lang og trættende, men der er belønning for enden.
Min adfærdsvejleder har givet følgende råd til mig, som har hjulpet mig videre med Goofy.
Stop med at have jeres hunde i sengen, men i en kurv ved siden af (til at starte med). Hver uge flytter i kurven lidt længere væk fra jeres seng. Når hunden vælger, af sig selv, at gå op i kurven (lige gyldigt hvilket tidspunkt af dagen masse belønner du og roser hunden til skyerne og videre). Kurven skal være et "fedt" sted at være og det skal betale sig at vælge den frem for at være din skygge.
Når i er hjemme, ville jeg anbefale jer at ,træne seperation i hjemmet.
Ikke at give jeres hund opmærksomhed når den ønsker det, men når i ønsker det.
Hvis du vil have de tricks jeg benytter, så smid mig en privat besked, deler dem gerne. Hos os havde vi mange stadier, så træningen ikke blev angst-provokerende for hunden.
Kan fortælle at Goofy nu sover i et helt andet rum om natten, får dog lov til at komme op i sengen og sige go´morgen, men natten bruger han i sin egen seng.
Han kan nu sendes i sin seng, lige meget hvor i lejligheden jeg er og hvem der er sammen med mig. Vores alene-hjemme træning går også meget bedre efter at han er blevet mere selvstændig i hjemmet. Desuden kan jeg endelig gå på toilettet/i bad eller lave noget i et andet rum uden at have en lille "skygge" med mig.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
jan 2008
Hanhund - meget afhængig af sin ejer