{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.209 visninger | Oprettet:

HD-fotografering {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo Albert, hvid schweizisk hyrdehund, på nu 10 måneder, og han skal jo have taget røntgen af hofter og albuer på et tidspunkt,

Men hvornår HD-fotograferer i jeres hunde?
Nogle siger 12 måneder, nogle siger 18 måneder.
Hvad er jeres erfaring?

OG er der nogle steder i foretrækker? Jeg ved at der er dyrlæger der er mere specialicerede i HD-fotografering, hvor man kan være mere sikker på at få gode billeder hvor hunden har ligget i den helt rigtige stilling når billedet bliver taget. Så hvem er jeres favoritter?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD-fotografering
  • #1   25. mar 2013 Jeg bruger min alm. dyrlæge og har fået fotograferet mine hunde, når de er ca. 18 mdr.

• #2   25. mar 2013 Jeg ved godt at 12 måneder er det tidligste, spørgsmålet er hvor tæt på 12 måneder man skal tage dem. Så tæt på som muligt, eller hellere vente til hunden er helt færdigudviklet? Altså nærmere 18 måneder.

• #3   25. mar 2013 Og jeg har aldrig hørt om klubber der tager billeder???
    Billederne bliver taget hos en dyrlæge og indsendt til DKK til vurdering.

• #5   25. mar 2013 Jeg fotograferer mine hunde når de er mellem 15 og 18 måneder og får det gjort hos min almene dyrlæge når de bliver pennhippet foregår det på Faxe hos Ken Lindeblad.

Jeg plejer at få foretaget begge dele og pennhipper først så jeg har en idé om hvordan det ser ud med hundens hofter. Når så hunden er gammel nok bestiller jeg rekvisitioner hos DKK og tid hos min egen dyrlæge så resultatet bliver registreret på hundeweb. Jeg synes nemli det er umådeligt vigtigt at resultaterne bliver registreret til gavn for hele racen og til brug for andre opdrættere så vi kan hjælpe racen på lang sigt med sunde hunde.

• #6   25. mar 2013 Jah, nu viser sindet sig jo ikke på røntgen smiley
    Jeg ville aldrig bruge en hund i avl før den var min 2 år uanset køn smiley

Krumme, Takker Det kan jeg bruge. Så omkring 16-18 måneder vil nok være at foretrække.

Polski, takker, kan se Faxe må være et godt bud..
    Der er jo et helt kuld der skal gennem maskinen og have taget billeder smiley

• #7   25. mar 2013 Jo, der er dyrlæger der er bedre til at sørge for at hunden ligger korrekt når billedet bliver taget, ligger den skævt giver det et forkert resultat, så jeg ville ikke tage en hvilken som helst dyrlæge til at få taget billeder hos smiley

• #8   25. mar 2013 Floyd fik taget som 14 eller 15 måneder

• #9   25. mar 2013 Hov jeg fik gjort det hos buddinge dyreklinik, min normale dyrlæge

• #11   25. mar 2013 Alexandra det er ikke længere DKK der vurderer HD billederne med det foregår på KU life. ALLE dyrlæger kan tage HD fotos.

http://www.dkk.dk/files/pdf/HD_bedmmelser_til_LIFE.pdf

http://www.dkk.dk/files/pdf/NyProcedureHD.pdf

• #12   25. mar 2013 Krumme, jeg har også hørt godt om Årslev. Spørgsmålet kan bare være hvor mange hvalpeejere man kan lokke med over broen for at få taget billeder, som ejerne tit er mindre interesserede i, for det er vel mest et redskab til opdrætteren vil de fleste nok mene (jeg er så ikke enig smiley )
    Men folk der har købt en familiehund vil nok tit have svært ved at se hvorfor man skal bruge så meget tid og penge på "sådan noget pjat".
    Men jeg er da personligt klar til at tage turen til Fyn, hvis det er der jeg får det mest korrekte resultat.

• #14   25. mar 2013 Rolig nu Alexandra, det var gas!! Deraf den lille smiley..
    Pointen i hvornår billedet skal tages ligger lige så meget i at opdrætteren skal bruge resultatet til at se hvad der kommer ud af det kuld hun har lavet! Er det en tæve der er værd at avle videre på osv.
    Og ja, jeg har god tid til at finde den rigtige, det er jo derfor jeg begynder nu, derfor jeg spørger her i håb om at der er nogle der kan svare. Jeg er heller ikke selv opdrætter, men vil bare gerne have at billederne af min hund bliver så korrekte som muligt. Og at alle dyrlæger KAN tage dem betyder jo ikke at man får lige gode billeder. Og da jeg ved det spørger jeg så hvor folk har gode erfaringer.
    Og ja, man kan da ikke bruge billeder taget før hunden er 12 måneder til noget som helst, det har heller ikke nogensinde været min plan. Men nok om det.

MIT spørgsmål uddyber jeg gerne:

Ved hvilken alder får man det mest korrekte resultat ved en HD/AD-fotografering, og hvilke dyrlæger har de erfarne de bedste erfaringer med?

(og nu skal jeg ud af døren og på arbejde, så hvis jeg ikke svarer i tråden er det ikke uhøflighed smiley )
    Håber at der ligger flere svar når jeg igen har mulighed for at kigge herind smiley

• #15   25. mar 2013 Belinda hvis i skal have undersøgt hele kuldet skal i sikre jer at ingen af tæverne er ved at komme / er i løbetid da det har indflydelse på HD resultatet.

God arbejdslyst!

• #16   25. mar 2013 Tak Trine, det vidste jeg faktisk ikke!

• #17   25. mar 2013 Nu har jeg en gigantrace, så jeg fik først fotografereret Bertha, da hun var 22 måneder her for en måned siden imellem hendes løbetider.

Jeg brugte Næstvedegnens Dyrehospital og to erfarne ortopæddyrlæger tog billederne. Jeg var med under hele processen og de gjorde det godt.

Jeg gav 2100 kr for HD/AD-billederne for en hund på 76 kg.

• #19   25. mar 2013 Jeg får fotograferet mine når de er ca. 18 mdr. Og jeg bruger såmænd min faste dyrlæge på St. Heddinge Dyrehospital. Ulla er branddygtig, hundene elsker hende og priserne er altid mere end rimelige.

• #20   25. mar 2013 Lykke det handler vel ikke kun om at få det bedste resultat men det rigtige smiley

• #21   25. mar 2013 Jeg er jo også vældig tilfreds med Ulla på St. Heddinge Dyrehospital , men syntes det er en meget spændene tråd om både erfaringer med tidspunktet og valg af Dyrlæge og betydningen af disse valg.
    Pris og steder er ikke det vigtigste for valget, selvom jeg selvfølgelig desvære ikke er millionær

• #22   25. mar 2013 Indenfor min race tror jeg de fleste på Sjælland tager til dyrlægen i Stenlille - han er rigtig dygtig. Og det ER nemlig meget vigtigt, at dyrlægen får hunden lejret ordentligt inden bileldet tages. Mange hunde er f.eks lidt skæve i bækkenet, så de skal rettes ordentligt ud.

Jeg har fotograferet når hundene er ca 1½ år +/- og ja tæver i løb skal man vente med, løbetiden kan give løsere led. Jeg kender dog også tæver der er fotograferet i den periode og har fået A, men der er efter min mening ingen grund til at løbe risikoen.

• #23   25. mar 2013 Takker for mange gode svar smiley

• #25   25. mar 2013 For mig er det vigtigste at stedet har erfaring, og at det er en ortopæduddannet dyrlæge, der tager billederne. Det behøver hverken være Claus Sloth eller Faxe Dyrehospital, der er de eneste kompetente til at tage billederne, som mange jo sværger til smiley

• #26   25. mar 2013 de hvide har jeg altid fotograferet når de var 12-15 mdr. husk at få testet for MDR1 og DM også (Multi drug restiance og degenrativ myelopahthi.) inden du bruger ham i avl:)

• #27   25. mar 2013 Helt sikkert , Sarah der AD og HD er blot en del af det der skal til inden Albert indgår i evt avl smiley
    Alberts mor er testet MDR1 og DM også (Multi drug restiance og degenrativ myelopahthi.) og er fri for begge dele , vi håber pt at vi kan få testet hanhunden som er far til de 11 hvalpe så kan vi jo håbe han er fri også , så hvalpene også er fri via forældre.

Mentalbeskrivelse i DKK er også en af planerne

• #28   25. mar 2013 årh fantastisk:) Elsker når folk gør noget rigtig for vores race:) smiley

• #29   25. mar 2013 Ja, som Britt skriver, så ryger Albert ikke i avl før der er styr på tingene smiley
    Ville være fantastisk hvis hans far også blev testet for MDR og DM, men ellers bliver Albert det da bare. Og ja, HD, AD og mentalbeskrivelse er et must.
    Og ja, så skal han jo også helt enkelt have et sind der gør at han er værd at avle på. Men som tingene er lige nu, så er sindet helt som det skal være.
    Men før han er 2 år har vi ikke noget rigtigt billede af hvordan han er "faldet ud".
    Men jeg har hvert fald gjort hvad jeg kan for at hofter og albuer MEGET gerne skulle være tip-top, men lad os nu se hvad billederne viser når vi kommer så langt smiley

• #30   25. mar 2013 Der er mange ting der skal være på plads smiley

Husk også instinkt test på får , , som Albert jo også skal til i næste måned smiley

• #31   25. mar 2013 Britt: ej hvor spændende! Jeg troede jeg var den eneste der hyrdede med dem. Har aldrig mødt andre.
    hvor prøver i det ? Det er -som jeg har oplevet-ganske få der vil lægge får til.

• #32   25. mar 2013 ja, det bliver super og se om deres talenter , vi er 10 Hvide der skal på et kursus på Fyn.

• #33   25. mar 2013 ej ej ej.. kan du ikke huske på mig næste gang i holder sådan et? Hvem afholder det?

• #34   25. mar 2013 Jo da skal huske dig på det , og det er special klubben KHKG og det er for gruppen af de hvide der havde fortrinsret smiley

• #35   25. mar 2013 i hvor fantastisk!! Husk at tage masser af billeder:)

• #36   26. mar 2013 Oh ja, vi skal ud og hyrde!

Kommentér på:
HD-fotografering

Annonce