Første hvalp {{forumTopicSubject}}
Hej HG
med risiko for at blive slagtet spørger jeg her, jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med mit spørgsmål.
Jeg har endelig fået mig en dejlig lille tæve hvalp. Jeg fik hende i går.
Dagen i går gik fantastisk det samme gjorde natten, hun sov det meste af dagen væk og sov fra 23 - 7 uden af klynke eller noget.
I dag, dagen efter, har hun totalt ændret adfærd. Hun vil følge mig over alt, vil ikke ligge i hendes kurv hvor hun ellers lå hele dagen i går selv om den står lige ved siden af hvor jeg sidder i lænetol. Jeg er nødt til at tage hende op på skødet. Ligesom når jeg løfter hende for at komme ud at tisse så klynker hun.
Et andet "problem" er at når jeg vil tage hende op, så løber hun hendes vej, jeg kan ikke se om det er fordi det er sjovt eller fordi hun er bange.
Alt i alt så virker det som om hun er blevet meget tryghedssøgende eller meget bange her i formiddags.
Næste spørgsmål, hvordan skal man introducere bilen og køretur til sådan et lille kræ?
Håber på nogle seriøse svar og tak for hjælpen
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
mange hunde er utryg ved løft.
de bryder sig ikke om det
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 43
Det jeg mener med hun skal være i hendes kurv er så hun kan finde tryghed i kurven, hun vi bare op til mig for at sove. Men i mellemtiden har vi leget og lige nu ligger hun i en solstråle på gulvet.
Men vil det være ok at hun skal op og sove på skødet har de første par dage?
feb 2007
jan 2013
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 272
Som de andre siger så leg med hende på gulvet, lav øvelser med godbidder, lær hende at komme når du kalder osv. Bare husk at når hun går hen for at sove så lad hende være.
P.S. Hvalpe plejer at skulle tisse 1 sekund efter leg, søvn og mad
jan 2013
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.128
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.053
jan 2013
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
alle de der ting som gør mor og søskende ikke er i fokus - fordi du er SÅ sej!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.053
jan 2013
Det gode eller dårlige? er at når hun sover så kan jeg sagtens tage i lokalbrugsen og handle og lave andre gøremål. Men hvis hun er vågen og ikke har noget at tygge (godbid) i så stresser hun. Alene hjemme træning er mit største problem, jeg er jo skal starte på job her den 10 apr evt. 16 april hvis jeg kan få 3 dages ferie mere, og så skal hun jo gerne kunne være hjemme i min 7 timer.
Der er også andre som bare siger "the hard way" at hun skal lære det, så tag afsted fx hente take away og lad hende hyle og så derefter ignorere hende når man kommer hjem og tage kontakt til hende når hun er faldet til ro, er der andre som har fået det af vide.
Tager meget gerne i mod råd og vejledning, vil jo kun det bedste, men som single med hus, bil og have så skal der jo tjenes penge igen :o)
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
jeg siger ikke at det bliver sådan, men da KAN ske...
maj 2007
Begynder hun at hyle, så har du været væk for længe, og du må gå nogle skridt tilbage.
Det vigtigste er at sørge for at komme tilbage INDEN hun bliver usikker og bange.
jan 2013
Er hun usikker og bange hvis hun går fra kurv hen til døren og tilbage eller hvis hun står og kigger ind i stuen gennem en glas dør? Hun er vel først usikker og bange hvis hun begynder og hyle og andet?
Hvis hun ligger og sover så kan jeg være væk i laaang tid, jeg har ikke taget tid på det men har da været i bad og ude at handle og det er vel sammenlagt en halv time hvis ikke mere.
maj 2007
Siger hun ingenting, så er du helt sikkert på rette spor
Men pas på ikke at gå for hurtigt frem
jan 2013
Vil alle hvalpe ikke altid pive når de skal være alene hjemme i starten? jeg syntes at have læst et sted at det er "kun" de 30-45 første minutter hunden vil pive, bide, tisse og ødelægge ting?
maj 2007
Stå op ved 6-tiden
Gå en tur ved 6:15 tiden
Tilbage igen ca. 6:30/6:40
Så fik hun mad enten i haven eller i en flaske (Tog ca. 10 min)
Derefter gjorde jeg mig færdig (Bad, madpakke, børste tænder osv), og imens jeg gjorde det faldt hun stille og roligt i søvn, og var klar til at sove 8-9 timer igen mens hun var alene
Hverken en hvalp eller voksen hund skal pive når den er alene... Det er tydelige tegn på at den ikke er tryg ved det.
jan 2013
jeg møder normalt kl 7.30 og har ca. en 20 min kørsel på job, så som jeg læser det. op ved 6 tiden ud og gå med hvalpen, give hende mad i bold eller ligende, lufte hvalp igen og så gå? Man kan vel ikke undgå at hvalpen piver lidt i starten?
min hvalp er jo "kun" 11 uger idag, og jeg vil prøve at få tre dage mere fri så jeg i alt har 3 ugers ferie
feb 2007
feb 2007
jan 2013
Det lyder også sådan som jeg ville gøre det om morgenen dog har hun svært ved spise sin mad eller rettere hun gider det ikke rigtig med mindre jeg "tvangsfodrer" hende.
Det der med thundershirten, det lyder næsten for godt til at være sandt? Er der andre som har prøvet den med lige så gode resultater? Man kunne jo prøve at købe den for jeg læser så er der 45 dages returret på den.
Nu skal det ikke lyde som om jeg ikke vil stå tidligere op, jeg har ikke noget imod at stå op, jeg vil bare være sikker på at det er det rigtige jeg gør
feb 2007
jan 2013
okt 2009
jan 2013
okt 2009
jan 2013
jan 2013
jan 2013
jan 2013
jan 2013
Jeg har siden i tirsdag, hvor jeg følte hunden var blevet tryg i huset øvet alene hjemme træning. Jeg og hunden er stået op hver dag kl 06.30, været ude at tisse/besørge (max 10 min pga. kulden), derefter ind og hunden får mad spredt ud over gulvet, hun spiser det ikke, hun gider ikke søge efter det hun får noget af det i sin skål med vand. Vi leger lidt ca. 20 min, jeg børster tænder og trækker i tøjet/skifter tøj. Jeg sætter mig på gulvet med hunden efter jeg har børstet tænder og gjort mig klar til job, og vi leger lidt mere ikke noget vild ca 10 min. Så går vi en lille tur og slutter i haven igen. 10 min. vi går indenfor, jeg sætter hende i kurven og sætter mig ved siden af og laver dæmpende signaler, sukker, gaber og smasker, hvor efter jeg rejser mig stille og går. Hun har her fået et "hudben" en gulerod og sin pivdyr/bold.
som regel kan jeg køre og jeg kan se på webcam hun er lidt urolig og nogle gange hyler hun, andre gange går hun helt amok, bider i dørkarmene, spæner rundt og hyler som en stukken gris når det er værst kan de vare 20 - 30 min; men det tror jeg måske er fordi hun ikke er aktiveret nok inden jeg går. Men jeg mangler øvelser til aktivering som ikek er for voldsomme.
Når hun så er faldet i søvn til ro så kan jeg sagtens være væk i 2 timer måske 3, når hun så vågner og det gør hun jo så tager fanden fat i hende igen, hyler og raserer karme og hvad har vi, men det er jo klart nok sovet = frisk
Måske skulle jeg bare gøre som nogle siger, learn it the hard way og lade hende være hjemme og se om jeg kan komme hjem efter 6 timer.
Er jeg på rette vej eller er bare en "tumpe"
Kontruktive kommentarer modtages gerne
feb 2007
jan 2013
jan 2013
Tog hjemme fra kl 8, hvor hunden fik hudtyggeben, en godbid og sine bamser. Hun faldt i søvn ca 30 min efter uden at hyle eller noget. hun sov så ca 1.5 time hvorefter hun vågnede, og begyndte at lege med bamser igen, lagde sig i kurven igen efter 30 min og bed i tyggeben tror jeg og så kom jeg hjem.
Den eneste forskel som jeg kan se kommer i tanke om er at jeg denne gang havde radioen tændt på DR P1 fra jeg stod op til jeg kom hjem igen.
Imorgen prøver jeg det samme og bliver lidt længere tid væk og ser om hun vil falde i søvn igen efter hun er vågnet første gang.
Gode råd modtages stadig
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 400
Hvor er det dejligt, at du bruger Hundegalleriet. Du skal ikke være bange for at spørge, som nybegynder
Jeg har selv lært rigtig meget fra hundegalleriet - og et tip er også at læse gamle tråde og søge på ord.
jan 2013
Så bliver det spændende hvad der sker på onsdag hvor jeg skal starte på job. Det gode er at jeg har fået lov til at tage hjem kl 12 onsdag, kl 13 torsdag og kl 14 fredag og møder 7.30 så jeg håber og krydser alt for at det kan lykkedes for hende at være selv så længe.
Tak for hjælp og råd allesammen, og skriv gerne hvis I har flere råd
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
jan 2013
maj 2007
Og du må hellere end gerne gå ind til hende når hun sover.... For så lærer hun, at hun roligt kan lægge sig til at sove, for du skal nok komme igen - Også selvom hun sover
Første hvalp