Chihuahua - hjælp {{forumTopicSubject}}
Hejza alle derude..
Jeg er helt ny herinde, og har aldrig før haft en chihuahua men kun labrador og en blandingshund..
Jeg hentede min lille hvalp i tirsdag, hun er 8 uger, så har selvfølgelig ikke haft hende så længe, men jeg er jo af den opfattelse at hun skal trænes fra starten og har derfor brug for nogle gode råd eller links fra andre som selv har haft en chihuahua hvalp.. Nogle af mine spørgsmål er allerede beskrevet flere steder men det er svært at finde rundt i rigtigt og forkert..
1) Hvordan lærer jeg hende at være alene (jeg har ikke døre der kan lukkes så har sat nogle plader op, så de stadig kommer lys ind, men problemet er at hun piver helt vildt når jeg går ud et minut, når jeg så kommer ind står hun ikk foran døren jeg er gået ud af men pladen indtil stuen) ?!
2) Jeg går med hende ca. 8 min. af gangen da hun er 8 uger, hun logrer med halen når vi går samtidig med hun piver ?!
3) Hun sover i sin egen kurv nu uden problemer, men om dagen prøver hun at hoppe i sofaen, og kan ikke få hende til at lade være, resultatet er at hun nu har slået hovedet to gange på sofabordet, hvad gør jeg ?!
4) Hun sover rigtig meget, nogle steder står der at det er meget normalt andre steder står der at de ikke må sove så meget, hvad er rigtigt og hvad er forkert ?!
5) Hun har selvfølgelig nogle uheld inde, men hun har besørget udenfor og der roser jeg hende, hver gang hun gør noget rigtigt når vi går tur får hun ros, men ligeså snart vi træder uden for døren vil hun ingen godbidder ha' så kan ikke lokke med det når hun piver eller stopper op ?!
6) Hun spiser stort set ikke noget så er begyndt at bruge noget a hendes ration foder til godbidder så hun ikke skal have alt muligt andet lækkert, er det okay at gøre sådan, for hun har tabt 100 gram på 4 dage ?!
Håber der er nogle der kan hjælpe mig
Stine
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
2) Hun er ivrig vil jeg umiddelbart tro, måske en smule usikker.
3) Flyt bordet indtil hun har lært hun ikke må være i sofaen (der skal ikke altid så meget til de små kommer til skade) Når hun hopper op må du konsekvent sætte hende ned, vise hende hvor hun må være..
4) Jeg ville ikke være bekymret for hun sover meget, men det skal haves i mente at hunden skal være frisk og aktiv når den er vågen.
5)Hvis hun ikke gider godbidder så brug ros og leg. Og hun er så lille, så det skal foregå i hendes tempo hvis hun har brug for at sidde og kigge på noget. Du kan også med fordel prøve forskellige slag godbider, ellers lidt rigtigt kød.
6) Der er mange dage hvor mine hunde får alt deres foder som "godbidder". Jeg ser ikke noget problem i at de skal arbejde for deres foder.
Du skal holde øje med hendes vægt, men det er ikke unormalt at hunde går lidt fra foderet når de bliver flyttet. Hvor meget vejer hun?
aug 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 59 Svar: 383
Min chihuahua er nu omkring 4 måneder, og er vænnet af med en del af tingene.
Jeg vil sørge og svare på dine spørgsmål om hvad jeg selv gjorde dengang, han var sådan:
1: Jeg er så, så heldig at jeg har en pomeranian også, så han har rigtig meget tryghed i ham, og siger ikke noget til at være alene hjemme, når bare han er ved ham. Men tager jeg Louis (pomeranian) med ud, så skriger han indenfor. Så det er selvfølgelig noget jeg skal af vænnet ham af med, så han også kan være alene.
Har hun masser af legetøj, tyggeben, evt en trøje fra dig? så hun kan føle sig tryg.
2: Min chihuahua (Kenai) pev også meget i starten da vi var ude og gå, men vi var stædig og lod være med at tage ham op, og belønnede ham med godbidder istedet for. Og den dag idag, går han lige så fint i snor, og elsker mere og mere at være ude. Jeg tror det er et spørgsmål om tilvændig, og at hunden ikke skal have sin vilje, hvilket en hund som en chihuahua rigtig gerne vil have!
5: Jeg tog ham med ud i starten, fordi han ville bare ikke selv gå ud, uanset hvad vi lokkede med. Men efter som han fandt ud af at han fik ros hver gang han gjorde det ude, så løber han nu ud hver gang vi åbner døren, og skynder sig ud at tisse. Det kunne du evt. prøve? For jeg er sikker på hun nok skal lære det.
Jeg havde det meget som dig i starten vi havde ham, da han bare var langt mere umulig end min pomeranian da han var hvalp. Men vi har bare trænet, trænet og trænet. Og nu går det simpelthen bare så godt med ham! Jeg er sikker på det nok skal gå samme vej for dig og hende, det er bare træning igen og igen.
Håber du kunne bruge nogen af de svar her, selvom det ikke var alle jeg kunne svare på..
jul 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 41 Svar: 480
Men ja ellers de samme svar som ovenover
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 384
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Hvis du ikke får/finder svar på dine spørgsmål herinde i dag, må du sige til.
Jeg skal ned til de gamle i Svendborg i morgen, og kan da godt lige kigge forbi dig og se om jeg kan hjælpe lidt
Du kan bare sende en besked på FB hvis det er
dec 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 237
Der gik et halvt år tror jeg, før hun var så afslappet, at hun med glæde tog imod en godbid..dog skyndte hun sig hurtigt videre i teksten..
Men nu bliver hun ellevild, når hun ser jeg tager posen ned i lommen, før vi går ud af døren og er HELT med på, når vi laver søg udenfor eller lign.
Og er 100% koncentreret om det og ikke om, hvad der ellers lige er at snuse til i nærheden.
Så det kan sagtens være fordi, verden lige nu er "stor og farlig" for sådan en bette en som din
Det skal nok komme, når hun har fået lidt mere tillid til at verden udenfor er ok
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
Det samme md sofa bordet det har de begge ramt på vejen op et par gange, og der er ikke sket noget (7, 9, 13.. knock on wood.. salt over skulderen).
Hvis det er fordi du ikke vile have hun skal op i sofaen, så er det træning - med konsekvent at fjerne og et nej : )
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
Og ALLE der går forbi mig siger det er synd at tage hende ud fordi hun fryser (hun ryster) men dyrlægen sagde at mange chihuahua ryster uanset hvad de laver, men r hun så piver samtidig pg ikk logrer med halen har folk straks travlt !! Hun vil heller ikk gå ved siden af mig men kun bagved mig..
Og et spørgsmål mere:
Hvorn lærer man hunden sit, dæk og plads kommando ?!
jul 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 41 Svar: 480
*Sit
*Fri
*Dut
*Stå
*Bliv
*Søge
*Kravle
*Tunnel
*Zigzag
*Twister
*Fremad
*Værsgo
*Giv pote
*Det' min
*High five
*Igennem
*Rundt om
*Indkaldelse
*Anden pote
*"Felt" (beg.)
*Elefant (beg.)
*Læg dig/dæk
*Rul rundt/trille
*"Apport" (beg.)
*Slalomindgang (beg.)
*Følge ved retnings skift
*Balance på liggende bum
maj 2010
maj 2010
Du har ikke svaret på om hun har dækken eller trøje på, det ville nok være en idé at gøre.. Også for at hun kan vende sig til det, da det sikkert bliver nødvendigt til næste vinter..
mar 2013
Jeg spurgte dyrlægen med hensyn til rysten og det er der rigtig mange af dem der gør, hun kan oz godt gøre det når hun sover
mar 2013
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
mar 2013
Chihuahua - hjælp