{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
863 visninger | Oprettet:

Bedste tandrensnings/børstnings 'middel' ? {{forumTopicSubject}}

Lady var til sit årlige sundhedstjek i går, og omsider er hun nået så langt i sit forløb at dyrlægen rent faktisk kan få lov at kigge på hendes tænder - hvis jeg vel og mærke holder og hun bare kigger.

Hun har så sådan en sort lille streg øverst på sine 'hugtænder', og det skal altså væk med mindre hun skal lægges i narkose og have en tandrensning.
Fordi Lady er så hamrende angst for sin dyrlæge, (tidligere fik hun feber..) så vil jeg naturligvis gerne undgå det.

Nu har jeg så købt tandbørster og en tandpasta med leversmag. Men hun HADER det - min kæreste er nød til at holde og så børster jeg meget forsigtigt. Og det er altså lidt af et overgreb på hende, hvilket jeg helst vil undgå.

Hvad er den mest effektive løsning? Jeg har set alm. tandbørster, fingerbørster, microfiber finger 'handske' osv. men hvad virker bedst og hvad tror i er det nemmeste at vænne hende til?

Og har i nogle gode råd til at træne det, så vi undgår det her overgreb? Jeg tror ikke det er muligt at lege det ind i hende, hun er ikke særlig nem at geare op til leg i forvejen og når tandbørsten kommer frem, så smutter hun under bordet og gemmer sig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste tandrensnings/børstnings 'middel' ?
  • #2   6. mar 2013 Jeg vil anbefale dig at starte med en fingertut i microfiber. Start uden tandpaste og når du har fået lov til at røre en tand med Tutten giver du en godbid og stopper for den dag. Dagen efter kan du tage to tænder osv. Opstarten er langvarig men det betaler sig at gå stille og roligt til værks. Du skal ikke gnide på tænderne før hun er nogenlunde afslappet ved at du rører dem. Det vil nok tage et par måneder. Herefter kan du prøve at købe en lille tandbørste, men det det er faktisk ikke nødvendigt. Jeg børster selv uden tandpasta, da Sally kører rundt med tungen for at på fat i det og det gør det ret svært at børste

  • #3   6. mar 2013 Problemet med ben er at du jo ikke kan bede hunden om at gnave ensartet, så begge sider bliver renset:-)

  • #4   6. mar 2013 Jeg ville også sige ben ... Og ben:)
    Nelly har super flotte tænder, og jeg har aldrig rørt hendes tænder med alle de der forskellige tandbørste ting du selv nævner. Men blot givet hende ben et par gange om ugen.


  • #5   6. mar 2013 Tandskraber - men det kræver tilvænning og en sikker hånd
    Til gengæld kan belægninger af tandsten fjernes i løbet af ingen tid.

    Mine whipper får ikke ben, jo lidt ko ører og lignende.
    Rigtige ben gider de først når de har ligget nedgravet nogle måneder og det er en anelse klamt, selv om jeg ikke er sart smiley
    De har ikke skyggen af tandsten.

    Vores lille gravhund får rå ben flere gange om ugen, men danner alligevel tandsten i stride strømme.


  • #6   6. mar 2013 Vores dyrelægen sagde det krævede et par ugers tilvænning for brug af tandbørste. Start ud med fx at putte leverdreng på at lade hende spise det osv, således hun bliver tryg ved den. Så kan man laaaaangsomt starte op med at børste...

    Vi har dog besluttet os for ikke at børste Malik's tænder, han får kraftige ben og Plaqueoff ( hvilket hjælper rigtig meget, 60g holder godt og vel 6 måneder).


  • #7   6. mar 2013 Mange små hunderacer er arveligt disponerede for tandsten ben eller ej, så i vores hverdag er tandpleje et fokuspunkt. Min er en papillonblanding.

  • #8   6. mar 2013 Kirsten h
    Kan du ikke give en ganskekort vejledning i hvordan du gør det med tandskraberen og hvor de kan købes.vil rigtig gerne prøve det.


  • #9   6. mar 2013 Hvad er en tandskraber?

    Sofus får børstet tænder hver morgen uden tandpasta, for det bryder han sig ikke om


  • #10   6. mar 2013 Et ben er ikke nogen løsning, hun spiser ikke noget der er hårdt. Hun har både et ben, sådan et tygge halløj med yoghurt inden i, og et griseøre. Ingen af delene er interessante. Benet har hun haft i 2-3 måneder nu, og ikke spist noget af det. Tilgengæld får hun en dental stick dagligt, men det fik jeg af vide af min dyrehandler overhovedet ikke virker, fordi de spiser dem alt for hurtigt.

    Jeg tror jeg prøver den der microfiber finger dims, den tror jeg at hun lettere vil acceptere, for den gør som sådan ikke ondt. Hvor i mod en tandbørste hurtigt kan gøre ondt.
    Jeg fik også først anbefalet sådan en tandskraber, men jeg tør simpelthen ikke bruge den. Slet ikke når hun kæmper sådan imod - den så ret skarp ud.

    Lady er forresten papillon.


  • #11   6. mar 2013 End tandskraber er sådan en her:

    http://www.tholo.dk/index.php?product_id=358

    Jeg holder på den på samme måde som på en blyant.

    Krænger læberne væk med venstre hånd og holder skraber i højre.
    Der skrabes fra tandkødsranden mod spidsen af tanden med et let tryk, så ryger tandstenen af i første skrab.

    Forsigtighed er påkrævet helt oppe ved tandkødet, da skraberen er skarp.


  • #12   6. mar 2013 Er det metal? For det sagde min dyrlæge jeg for Guds skyld ikke måtte bruge det ville ødelægge et eller andet

Kommentér på:
Bedste tandrensnings/børstnings 'middel' ?

Annonce