{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.065 visninger | Oprettet:

En Amstaff/Pitbull har bidt en anden hund. {{forumTopicSubject}}

Først og fremmest: Dette er ikke en diskussion om at denne race hunde skal være/ er forbudt i Danmark.
Det ved vi jo alle smiley

Dette er en tråd, hvori jeg spørger om råd, da min fætters blandingshund ( Labrador/Kleiner Münsterlænder) er blevet overfaldet og bidt af den ovennæævnte hund.

Min fætter og hans kone gik forleden aften deres sædvanlige tur, da der pludselig kommer denne hund "flyvende" ud fra den have/grund og ryger i flæsket på Rollo ( fætters hund)
Rollo skriger naturligvis af forskrækkelse og angst, da den anden hund så åbenbart får fat i det ene inderlår.
Min fætter reagerer ved at rive den anden hund væk og smide sig ned over den for at pacificere den. Det lykkes til dels, men min fætter får et "lille nap" - ikke noget vildt - af hunden.
Derefter tager han meget hrdt fat i halsbåndet på hunden og vrider den rundt, så tungen hænger ud af halsen på hunden.
Han hiver den over vejen og smider den tilbage i dens have.

Ejeren er ingen steder at se. Haven er ikke indhegnet og det er 2. gang på 1 år at denne hund har overfaldet en anden hund.

Det, jeg gerne vil vide, er hvad skal min fætter gøre?
Sagen er naturligvis meldt til politiet, men hvad sker der derefter og hvad kan min fætter gøre?
Fætter er lidt betænkelig ved at gå den vej igen, når de lufter Rollo og selvsamme aften - nogle timer senere - valgte fætter at gå en tur med hunden for selv at få angsten for overfald ud af kroppen.
De mødte flere andre hunde - både hunde, de ikke kendte og nogle naboers hunde. Rollo var rolig og afslappet, satte sig ned og ventede på fars tilladelse til noget som helst. Min fætter fortalte hver gang, de mødte en hund, at den lige var blevet overfaldet nogle timer forinden og samtlige ejere, de mødte, takkede for info om at lade være at gå den vej, hvor den anden hund bor.
Jeg snakkede med min fætter i aftes, han var stadig rystet.
Jeg prøvede at rådgive ham og sige, at de skulle tage kontakt til dyrlæge i dag for at få undersøgt om det "lille" bid på inderlåret er alvorligt og om det måske kan kategoriseres som skambid.
Det fortalte jeg fætter, at det skulle han ikke regne med, men at han skulle tage til dyrlæge alligevel.
Dernæst skulle han - igen - kontakte politiet med dyrlægens info og nævne sin bekymring/angst for denne hund.

Ejeren af denne hund er fuldstændig ligeglad med alt og alle, han gør hvad der passer ham.

Så kort sagt, hvad kan/skal jeg rådgive min fætter til?

Og husk, at det er IKKE en diskussion om hvorvidt racen er ulovlig eller ej - det er en diskussion om hvad min fætter skal/kan gøre i den nuværende situation.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En Amstaff/Pitbull har bidt en anden hund.
  • #1   26. feb 2013 Puha sikke en oplevelse. Men dejligt at hunden ikke panikker da den møde de andre hunde bagefter smiley
    Tror ikke man kan gøre så meget andet end han har gjort smiley

• #2   26. feb 2013 jeg ville jo nok kunne finde på at rende politiet på dørene, sådan for at følge op på hvad der sker i sagen - både din fætter og hunds skyld, men osse for andre i naboloaget.
    Jeg ville nok heller ikke være bleg for at smide et læserbrev i lokalavisen

• #3   26. feb 2013 Jeg er ligeglade med ulovlige racer, så føler godt jeg kan udtale mig smiley

En så agressiv hund, der (så vidt du beskriver) ikke bliver tirret eller angrebet først, har problemer og der skal helt sikkert gøres noget ved ejeren!

Det er helt sikkert ham der har fremprovokeret denne adfær eller har været ligeglad med hundes opdragelse (hvilket jeg også kunne forstå)

Nu ved jeg ikke hvor gammel hunden er, men hvis den bare er i nogenlunde alder, så er den nok ikke til at redde og så skal den MINDST have mundkurv på, så den ikke kan skade andre. (Og det er ligemeget HVILKEN race den er!)

Vil nok sige jeg har ondt af hunden (og selvfølgelig alle de stakler den gør unødig skade på!) og den har det tydeligvis ikke godt, så få den fjernet eller aflivet, så den kan komme i hundehimlen...

Jeg ville blive ved med at presse politiet til at gøre noget ved denne hund og ejer eller snakke med ejeren og se hvad hans forklaring er (vis billeder af såret på din fætter og din fætters hund, det hjælper nogengange med forståelsen).

Held og lykke med det hele !

• #4   26. feb 2013 Hvis det er meldt til politiet, så tager de den vel pga mistanke om ulovlig race, og så behøver din fætter ikke gøre mere.

• #5   26. feb 2013 McFluff
    Det var osse det, jeg tænkte, men jeg ved det jo ikke med sikkerhed.
    For min fætter - han er ikke hævngerrig - han er bare nervøs for om det kommer til at gå ud over andre hunde - eller evt børn, der lufter deres hunde.

Og ja, det er meldt til politiet - han har journalnummer og kan bare ringe og forhøre sig, så det vil jeg fortælle ham at han skal gøre.
    Men han kan da ikke gøre krav på at den hund skal sendes til himmels???

• #7   26. feb 2013 Hvis vi i første omgang ser bort fra aflivning.

han kan som minimum gøre krav på at der er styr på hunden (uanset hvilken race det så end er).
    Næste er så om angrebet har været voldsomt nok til at der kan kræves mundkurv og fast line, når hunden er væk fra egen grund.

• #8   26. feb 2013 Ups, det fik jeg vist ikke nævnt.
    Det var ikke min fætters hund, der blev bidt første gang. Det var en anden beboer i byen og min fætter ved ikke om det blev meldt dengang.
    Sorry, at jeg ikke lige fik den info med smiley

Og det skal siges, at det er ikke gisninger om hvilken race,det er. Min fætter kender manden, der ejer forældrene til den hund.
    Og det er Amstaff og Pitbull. Så den er 100% sikker.

• #9   26. feb 2013 Er der stamtavle på den ene halvdel af det der skal være amstaff.

Har i talt med ejeren

• #10   26. feb 2013 Jeg ved ikke om der er tavle eller ej.
    Jeg har ikke haft noget med det at gøre - refererer fra min fætter.
    Hans kæreste er på vej til dyrlægen pt.

• #11   26. feb 2013 Billeder af skade/mærke på fætters hånd.
    Dyrlæge som documentation på skadens omfang, OG så vovse kan få forebyggende behandling så evt bylder undgås.
    Evt kopi af regning til angribene hunds ejer. Anmeld skaden til forsikring

Husk at understrege overfor politiet at fætter også blev bidt.
    Husk at fortælle politiet at racen er kendt og det ER Pit og Amstaff som er i den angribene hund

• #12   26. feb 2013 Jeg ville nok fortsætte med at gå den aftentur, men at det så er din fætters kone som går med deres hund. For kommer den anden hund ud af haven igen, går din fætters kone væk/hjem med hunden, din fætter (som bare var skide god til at klare hunden) holder så hunden i halsbåndet, ringer til politiet, siger at han har fundet en hund uden ejer. måske en god ide at ha godbider med. Så tager politiet hunden med og ejeren får en bøde smiley :) de mennesker som er ligeglade med at deres hunde bider, er somregel ikke ligeglad når man rører ved deres pengepung

• #14   26. feb 2013 Hvis hunden er erhvervet før 17-3-2010 er den lovlig at eje, med mindre politiet kan bevise at det er en pitbull eller tosa blanding.
    Man kan ikke forlange at en hund bliver aflivet. Det er helt op til politiet at afgøre udfra de beviser de finder.
    Det samme med hegn og snor påbud.

• #15   26. feb 2013 Nej Housebuster - det er netop IKKE politiet der skal bevise at den er ulovlig. Med den "nye" hundelov blev det ændret, sådan at det er ejeren der står med bevisbyrden. EJER skal altså kunne bevise at hunden er lovlig

• #16   26. feb 2013 Berner Den omvendte bevisbyrde gælder kun for hunde erhvervet efter 17-3-2010..
    Når der er tale om ældre hunde, skal politiet løfte bevisbyrden.

• #17   26. feb 2013 Birgitta L
    Jeg kan godt se hvad du siger.
    Men om fætter er venner med den pit ejer, det ved jeg ikke.
    Men er der tale om skambidning "bare" ved et enkelt hul?

Min fætter HAR været til dyrlæge, der har taget hunden under behandling, skrevet noter, der så afleveres til politiet under journal nummeret, så jeg tror bare, at min fætter afventer politiets udspil og ser om hunden hentes eller ej.

Marianne T
    Det har jeg så osse foreslået ham, men som HAN sagde, Han gik ingen steder uden sit baseballbat - i tilfælde af at den kom igen.
    Det er så hans holdning, som jeg på ingen måde deler, hvilket jeg osse fortalte ham i stærke vendinger. ( sgu, fanden, kraftidiot osv smiley )

Min fætter ved ikke hvor gammel den hund er, men den er sikkert fra FØR forbuddet.
    Men han er 99,99% sikker på at det er Amstaff/Pitt blanding.
    På den anden side, er der så egentlig udseende og genmæssigt forskel på pitbull og amstaff???
    For i det tilfælde, så kan fætter jo "bare" sige, at han kender ejeren, der har forældrene til hunden - Amstaff´er - og så har han vel ryggen fri.

Men jeg har linket min fætter tråden her, så han kan se Jeres meninger, råd osv.
    Så foreløbig tak smiley

• #18   26. feb 2013 H.H. - kratluskeren.. APBT og amstaff ligner hinanden så meget, at ingen kan se forskel på en pitbull blanding og en amstaff blanding.
    Hvis der er tale om rene APBT og amstaff er der nogle farve gener, der findes i APBT, som ikke er i amstaff.

• #19   26. feb 2013 H.H Ja skambid er blot et enkelt hul og opefter

• #20   26. feb 2013 Skambidning:

"Ved skambidning forstås ”at skade slemt ved bid”. Skade skal forstås i overensstemmelse med brugen af ordet i straffelovens § 245, stk. 2, dog således at skaden kan påføres både mennesker og hunde. Som skade anses bl.a. sår eller flænger, der kræver syning. Skader på et menneske vil almindeligvis have nødvendiggjort lægehjælp eller længere tids sygeleje eller uarbejdsdygtighed, og skader på andre hunde vil almindeligvis have nødvendiggjort dyrlægehjælp. Hvis det er nødvendigt at aflive den angrebne hund på grund af dens skader, eller hunden dør i forbindelse med angrebet, vil der ligeledes være tale om skambidning."

• #21   26. feb 2013 Housebuster
    Ja, jeg mente nok, at jeg ikke kan se forskel på lige de to racer. Har dog kun set pitbull i Cesat Milan programmer eller det der program, hvor der er en farm, der udelukkende redder pitbulls.
    Amstaff har jeg så set IRL for nogle år siden og ellers på billeder - og jeg kan ikke se forskel, så tror næppe politiet kan heller.

• #23   26. feb 2013 Birgitta: Det passer altså ikke det du siger at en amstaff har længere ben og er slankere end en pitbull og at en pitbull er bull-dog agtig - det nytter altså ikke at smide tilfældige billeder op fra google som dokumentation

• #24   26. feb 2013 Nej det har du ret i Lars. Hvis man læser standarderne er de to stort set ens

• Kida
    Kida Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 20
    #25   27. feb 2013 Kommer helt an på hvad linier de er efter også, de pits jeg har set her i landet har været slankere end dem man f.eks googler.

• #26   27. feb 2013 Om det er en APBT eller AST kan være flintrende ligegyldigt, når der ikke er stamtavle på, også hvornår den er født. For politiet kan ved mistanke forlange, at ejer fremlægger beviser på, at hunden ikke er ulovlig. Er det en listehund skal den mindst være iført godkendt mundkurv. Det var den ikke, og det er nok til at politiet kan idømme bøde og evt forlange hunden aflivet. Ejers livoligtige ansvarsforsikring skal selvfølgelig betale dyrlæge og andre skader.

Håber din fætters hund kommer sig fint.

• #27   27. feb 2013 P.S. i USA regnes APBT og AST som værende samme race, afhængigt af, hvilken klub de er registreret i, og Animal Planet kalder konsekvent den type hunde for Pitbull, også div. ubestemmelige blandinger smiley

• #28   27. feb 2013 Jeg gentager for Prins Knud og Miemiv,
    Den omvendte bevisbyrde gælder kun for hunde erhvervet efter 17-3-2010.
    Er hunden erhvervet før den dato skal politiet bevise at den er ulovlig, hvilket stort set er umuligt, med mindre ejeren har registreret den som en ulovlig race.

Kommentér på:
En Amstaff/Pitbull har bidt en anden hund.

Annonce