Hold hanhunden væk! {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen! Min hund og jeg elsker at komme i hundeskoven, men efter hun kom i løbetid anden gang så lugter hun åbenbart så godt hele tiden at alle hanhunde er helt vilde med hende. Og hun bliver to år til maj og har været i løbetid tredje gang. Men selvom det er lang tid siden hun har været i løb så bliver hun overfaldet, og der er bare ikke ret mange hundeejere der forstår og korrigere deres hanhunde. Jeg har givet hende klorofyl i lang tid i håb om det ville hjælpe. Er der andet jeg kan gøre, for hun vil bare gerne lege i hundeskoven og ikke voldtages.
Det er en af de eneste steder hun kan lege med andre hunde, og når der kun er hunhunde og evt kastreret hanhunde så går det bare så fint.
Håber i kan hjælpe, kunne være smart hvis man kunne smøre noget fx på halen som lugtede så grimt at hanhunde ville løbe videre
feb 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 72
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.865
Jeg har hørt, at hanhunde kan forveksle den lugt med løbetidslugt.
feb 2012
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.865
Efter den blev behandlet, stoppede lugten og hanhundene var ikke interesserede mere.
Min veninde kunne knap komme ud af døren med hunden, før der kom en hanhunde løbende og prøvede at parre sig med den, og de sad og ventede foran hoveddøren.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.908
jan 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Svar: 12
Enkelte hanhunde forstår dog ikke budskabet og humper alt, der har en puls. En dag legede hun med en anden (kastreret) hanhund, mens en tredje forsøgte at humpe hende. Sjovt nok sagde ejeren først noget, da jeg forsøgte at fjerne hans hund.
...men altså, efter at hun blev snittet, vækker hun ikke ret tit den slags interesse - og så er hun i tillæg blevet møgsippet.
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
Selv ville jeg da tage min hanhund i snor og gå med ham, hvis ikke en høflig henstilling til at tage den lidt med ro var nok - damerne skal jo også kunne være i hundeskoven.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 966 Svar: 18.291
Derudover synes jeg selvfølge hun skal undersøges, men der er bare tæver der dufter for godt hele tiden, det gjorde min forrige også...
Jeg synes det hanhunde ejere skulle ta´og få styr på deres hunde, når mine tæve er i løb kommer jeg ikke i hundeskoven i 1½-2 mdr for ikke at genere hannerne, så kan de sørme godt tage deres del også... min elsker nemlig også at lege med andre hunde når hun ikke er løbetids påvirket, så hvorfor søren skulle de berøves dette fordi andre ikke kan styre deres hunde... det er ikke fair...
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 977
Det stresser hende og det stresser hanhundene. Det er kun en dårlig oplevelse for alle parter..
Selvfølgelig skal hanhundeejere tage hensyn og kommandere hanhundene ned af tæverne, men det er ikke nemt, når tæven lugter som var hun i løbetid.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.108
Vi brugte sprayen og klorofyl inden Saga blev steriliseret, og det havde en ok effekt, så vores hanhund kun skulle sendes på ferie under højløb. Jeg købte sprayen på nettet.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.108
feb 2012
Men på den anden side, skal hun straffes fordi mange ikke kan styre deres hanhunde, for dem vi kender der har styr på deres hunde der er der intet problem.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Min mors tæve havde samme problem. Hun lugtede åbenbart godt 365 dage om året, og kunne ikke få fred for hanhunde. Selv min hanhund som ellers ikke engang interesserer sig synderligt for en tæve der ER i løb, medmindre den er højløbsk, forsøgte sig med at springe på hende, og rendte hende i r*ven altid.
Hun fejlede intet (blev undersøgt af dyrlægen for tort set alt der kunne tænkes at give den slags problemer). Hun blev sterilliseret og så var problemet løst.
Så skal der ikke avles på hende, og såfremt undersøgelserne ikke giver svar på hvad det kan skyldes, ville jeg d overveje at sterillisere. Det må være belastende for tæven altid at være plaget af hanhunde
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.731
Jeg har altid steriliseret mine tæver og umiddelbart virker det som et stort indgreb, men de har været klar til spas og ballade dagen efter og det værste har altid været at holde dem lidt i ro i to ugers tid
Rent mentalt synes jeg ikke at jeg har mærket nogen forskel på før og efter. Udover den ene der var totalt depressiv i lang tid inden sine løbetider, under løbetiden og lang tid efter: Det forsvandt fuldstændigt og hun var en glad hund resten af livet. Så hvis ikke man skal avle på sin tæve, så foretrækker jeg at få den steriliseret.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 966 Svar: 18.291
Udover at det kan løse problemet med hanhundene, så vinder man 2 ting, du kan gå i hundeskoven året rundt, og der er sundhedsmæssige gevinster hver indgrebet...
De hunde jeg gennem tiden har fået steriliseret, er måske nok blevet mentalt påvirkede men kun til den POSITIVE side, er blevet mere glade, pjattede og ikke mindst humørmæssigt stabile...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
oh DET kan være svært at vænne dem af med, når der ikke er tale om en hund der er "på arbejde" og under kommando.
Min hanhund humper absolut ikke andre hunde. Det har han ikke gjort siden jeg fik ham som 10-mdr's. Alligevel humpede han altså min mors tæve -han troede rydeligvis hun var i løb, og der var faktisk tale om reelle parringsforsøg, ikke bare at han humpede løs.
Hold hanhunden væk!