{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pitt bull/am. staffordshire terrier?
  • #1   2. aug 2006 Vil anbfale dig at prøve at søge på google smiley
    Tror vist at der er blevet spurgt om det ca. 200 gange herinde, og det ender altid i en meget hed debat smiley
    Bare for husfredens skyld ;o)

• #2   2. aug 2006 Jesper: Oki har ikk set det før, men tror gerne at der kunne opstå nogle uenigheder om dette emne... Og tror oz gerne at det er blevet stillet et par gange eller flere før:o)

• #3   2. aug 2006 www....: Så lærte jeg oz lige noget nyt idag - he he

• #4   2. aug 2006 Daniel: Øv jeg kan ikke se det... Min computer vil ikk lukke dem op...

• #5   2. aug 2006 Man siger så vidt jeg ved at Pitbull terrieren er brugshunden og Amstaffen er udstillings hunden..
    Tror nu ikke at de har ændret navnet for at få dem ind i landet smiley
    Mener de har været 2 forskellige racer i 30-40 år....eller længere...

• #6   3. aug 2006 Tak for hjælpen Daniel :o)
    Er ikke helt klog på de racer andet end hvad jeg har læst de forskellige steder på nettet..
    Ja og så kender en del Amstaff opdrættere, har jo selv SBT'er, som jo minder lidt om hinanden smiley

• #7   3. aug 2006 Ville ønske folk gad at lade være med at udtale sig om noget de ikke har en dyt forstand på.....suk.

<b>Racens historie</b>

De første Staffordshire terriers kom til Amerika så tidligt som 1870 fra England, og det er derfra at vores nuværende Amerikanske Staffordshire terrier stammer.
    Oprindeligt blev disse hunde hovedsageligt brugt som farmhunde, hvor de skulle beskytte børn og jorden omkring hjemmet. De viste hurtigt at være robuste og alsidige, samt ekstremt menneskekærlige hunde, som Amerikas pionerer havde hos sig.

Staffordshire og Staffordshire Bull terrierne var oprindeligt den samme race; men målbevidst avl har gjort de to racer temmeligt forskellige.
    I de tidlige tider blev hundene kaldt flere forskellige navne; blandt andet Staffordshire terrier og Yankee terrier. Da racens entusiaster fik racen anerkendt af den amerikanske kennelklub, AKC, i 1936, fik den navnet Staffordshire terrier. Siden da er racen avlet efter moderne tiders ønske om en god familiehund. I 1972 fik den ændret navnet til American Staffordshire terrier. Der arbejdes dog stadigvæk efter den oprindelige racestandard fra 1936.
    Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og ejer en American Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.

Saxet fra www-amstaffnetwork.dk læs gerne mere der.

• #8   3. aug 2006 Jeniki: Det Daniel har lagt ind er saxet fra AKC og UKC - som jo er de 2 anerkendte stambogsførende kennelklubberi USA og de 2 klubber som netop anerkendte racen, som de første - så tror nu nok, han ved hvad det var han skrev - jeg undre mig hver gang, jeg ser det du lige har skrevet, saxet fra Amstaff-network. Da jeg mener, den officielle historie må være den, de 2 kennelklubber oplyser.

• #9   3. aug 2006 Undre mig, er måske så stærkt et ord - men jeg mener, at det Amstaff-network skriver, kun er en del af sandheden, og netop deres måde, at lægge endnu mere afstand til Pit'en på - og de ikke vil anerkende at det er en og samme hund, men bare optaget i forskellige kennelklub, under forskellig navn.

• #10   3. aug 2006 (link fjernet)

http://www.akc.org/breeds/american_staffordshire_terrier/history.cfm

Her kan du læse historien, om hvordan Pit Bull Terrieren kom til at ændre navn til Amerikansk Staffordshire Terrier.

• #11   3. aug 2006 Jeg har skam læst historien - og jeg ligger det ind ind fordi det er det samme som jeg læst mig til i de to bøger jeg har.
    Jeg ved forklaringerne er mange - og jeg ved også godt at Pitbull´en og Amstaffen er beslægtet, det prøver jeg slet ikke at komme udenom smiley
    Men jeg er nu heller ikke helt sikker på at Amstaffgruppen prøver at benægte slægtsskabet - men nogen vil gøre det tætterer end andre, og måske det er der skoen trykker.

Og det jeg har skrevet er ikke "til" Daniel.
    Jeg har også efterfølgende læst de link Daniel har lagt ind, og ærlig talt så vælger jeg at tro på det som jeg har læst flest steder, for ellers så er det sgu svært at finde hoved og hale i noget som helst.

• #12   3. aug 2006 Men uanset hvordan historien er Ulla - så er det vigitige stadig for mig at vise min race frem som en god og ordentlig hund, fortid eller ikke fortid.

• #13   3. aug 2006 Jeniki: det er vi enige, at det er vigtigt at vise racen som en god og ordentlig hund, for det er de, også Pit'en i de rigtige hænder.
    Og hvis det ikke var til Daniel, beklager jeg - men han var, sådan som jeg læser det, den eneste som svarede på spørgsmålet, derfor mente jeg din kommentar var møntet på Daniel.
    At der er rigtig mange forskellige historier om hvordan racer er opstået, ja - det er da rigtig nok, men man må ligesom formå at de kennelklubber, som var de første til at anerkende racen, samt sætte racestandarden, er dem som ligger inde med den "rigtige" sandhed.

• #14   3. aug 2006 Ja Ulla - AKC burde jo kende historien, men der er stadig så meget tvivl, for sidder jeg så og læser i den ene af mine bøger, der står nogenlunde det samme som det Amstaffgruppen har skrevet, og det er underskrevet med navn, og derefter står der AKC.
    Og det stemmer ikke helt overens med det på dit link.
    Men det der står på dit link har jeg nu efter 1 times god gennemgang af alt der hedder historie fundet op til flere steder også.
    Så suk - bare de kunne blive enige om racens oprindelse, det ville være dejligt.
    Men efter alt det læsning, så hælder jeg nu også mest til dit link Ulla.

Kommentér på:
Pitt bull/am. staffordshire terrier?

Annonce