717 visninger
|
Oprettet:
Pitt bull/am. staffordshire terrier? {{forumTopicSubject}}
Hvad er forskellen egentlig på de to racer??? Jeg spørger bare af ren nysgerrighed...
jan 2005
Følger: 47 Følgere: 51 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 296
Tror vist at der er blevet spurgt om det ca. 200 gange herinde, og det ender altid i en meget hed debat
Bare for husfredens skyld ;o)
aug 2005
Følger: 67 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 3.235
aug 2005
aug 2005
jan 2005
Tror nu ikke at de har ændret navnet for at få dem ind i landet
Mener de har været 2 forskellige racer i 30-40 år....eller længere...
jan 2005
Er ikke helt klog på de racer andet end hvad jeg har læst de forskellige steder på nettet..
Ja og så kender en del Amstaff opdrættere, har jo selv SBT'er, som jo minder lidt om hinanden
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
<b>Racens historie</b>
De første Staffordshire terriers kom til Amerika så tidligt som 1870 fra England, og det er derfra at vores nuværende Amerikanske Staffordshire terrier stammer.
Oprindeligt blev disse hunde hovedsageligt brugt som farmhunde, hvor de skulle beskytte børn og jorden omkring hjemmet. De viste hurtigt at være robuste og alsidige, samt ekstremt menneskekærlige hunde, som Amerikas pionerer havde hos sig.
Staffordshire og Staffordshire Bull terrierne var oprindeligt den samme race; men målbevidst avl har gjort de to racer temmeligt forskellige.
I de tidlige tider blev hundene kaldt flere forskellige navne; blandt andet Staffordshire terrier og Yankee terrier. Da racens entusiaster fik racen anerkendt af den amerikanske kennelklub, AKC, i 1936, fik den navnet Staffordshire terrier. Siden da er racen avlet efter moderne tiders ønske om en god familiehund. I 1972 fik den ændret navnet til American Staffordshire terrier. Der arbejdes dog stadigvæk efter den oprindelige racestandard fra 1936.
Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og ejer en American Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.
Saxet fra www-amstaffnetwork.dk læs gerne mere der.
maj 2005
Følger: 77 Følgere: 77 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 1.634
maj 2005
maj 2005
http://www.akc.org/breeds/american_staffordshire_terrier/history.cfm
Her kan du læse historien, om hvordan Pit Bull Terrieren kom til at ændre navn til Amerikansk Staffordshire Terrier.
sep 2005
Jeg ved forklaringerne er mange - og jeg ved også godt at Pitbull´en og Amstaffen er beslægtet, det prøver jeg slet ikke at komme udenom
Men jeg er nu heller ikke helt sikker på at Amstaffgruppen prøver at benægte slægtsskabet - men nogen vil gøre det tætterer end andre, og måske det er der skoen trykker.
Og det jeg har skrevet er ikke "til" Daniel.
Jeg har også efterfølgende læst de link Daniel har lagt ind, og ærlig talt så vælger jeg at tro på det som jeg har læst flest steder, for ellers så er det sgu svært at finde hoved og hale i noget som helst.
sep 2005
maj 2005
Og hvis det ikke var til Daniel, beklager jeg - men han var, sådan som jeg læser det, den eneste som svarede på spørgsmålet, derfor mente jeg din kommentar var møntet på Daniel.
At der er rigtig mange forskellige historier om hvordan racer er opstået, ja - det er da rigtig nok, men man må ligesom formå at de kennelklubber, som var de første til at anerkende racen, samt sætte racestandarden, er dem som ligger inde med den "rigtige" sandhed.
sep 2005
Og det stemmer ikke helt overens med det på dit link.
Men det der står på dit link har jeg nu efter 1 times god gennemgang af alt der hedder historie fundet op til flere steder også.
Så suk - bare de kunne blive enige om racens oprindelse, det ville være dejligt.
Men efter alt det læsning, så hælder jeg nu også mest til dit link Ulla.
Pitt bull/am. staffordshire terrier?