Import af blandingshund efter hundeloven {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg vil lige starte med at sige at jeg er ny her på HundeGalleri, og jeg har ikke kunne gennemskue om denne debat har været taget op før. Hvis den har, så send mig gerne et link til tråden, så behøver vi ikke tage diskussionen igen
Min situation er den, at jeg bor i USA og er igang med at finde min kommende hund. Jeg vil meget gerne adoptere en hund fra et lokalt internat, som jeg er faldet komplet for! Det drejer sig om en lille buttet Boston terrier/Staffie/tilfældige andre racer-blanding. Så vidt jeg kan se omkring hundeloven i Danmark er Amerikansk Staffordshire Bull Terrier ulovlig at importere, mens det der bliver beskrevet som en Staffordshire Terrier ikke er (men skal til revision i år).
Mit spørgsmål er så: Når man importerer en hund ( for jeg flytter jo nok hjem engang om nogle år) hvordan skal man så kunne bevise hvilken race ens blandingshund er?
Herovre kan man få en såkaldt DNA test, der viser hvilke racer hunden er. Men der er en del kritik af dem fordi de vist er ret upræcise ved blandingshunde med mange forskellige racer i sig. Er der nogen her der ved om disse DNA-tests er godkendt i Danmark?
De papirer jeg får fra internatet vil skrive "Staffordshire Mix" og er derfor ret upræcise.
Jeg ved godt at det mest åbenlyse er at finde en anden hund at adoptere, så jeg er sikker på den kan komme med mig tilbage til DK engang. Jeg vil bare gerne være sikker på, at der ikke er bare det mindste håb, før jeg siger nej til den sødeste og dejligste hund!
Håber der er nogen der er mere inde i lovgivningen end mig derude!
På forhånd mange tak!
-Camilla
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
Hvis du vil have hund nu, så er mit bedste råd at du holder dig væk fra liste og OB's hunde!
Held og lykke med din kommende hund
feb 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Ved du hvor man kan læse om reglerne henne?
Jeg har prøvet at Google det, men jeg kan kun finde en liste over forbudte hunde, og det hjælper jo ikke så meget.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132416
Og en blanding med udseende som en af racerne, vil politiet kunne kræve dokumentation for at den er lovlig.
Da den hund du har kik på ikke racebestemmes risikerer du at den vil blive krævet aflivet
Import af blandingshund efter hundeloven