{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

hvalpen..del 2 {{forumTopicSubject}}

åh ja..så er der dækket op på sofabordet med chips dip og slik..disney sjov er slut, og den knægten vil ned på sit værelse og se tegnefilm.
Jeg går med ham ned..

Da jeg kommer op tænker jeg det er underligt hunden ik går mig imøde ved trappen..hvorefter jeg ser at den ligger under sofabordet og lige har tømt dip skålen!!!

Øv der fik hun sku lige skæld ud, for hun har været helt oppe på bordet og stjæle skålen og ædt det... gooooodt det er en låne hund lige nu HMM!!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvalpen..del 2
  • #1   1. feb 2013 og hvad kan man så lære af det...... ? smiley

• #2   1. feb 2013 at hun skal trænes i at holde snuden fra bordet smiley

Jeg skal ikke fjerne alt i mit hjem for at en hund ik kan nå det/tage det.
    Hun skal lære at visse ting holder man snuden fra, og snuden skal holdes væk fra bordet.. smiley
    Men ØV jeg eeeelsker dip og chips, så nu står mine chips bare der på bordet, og er kedelige hehe

• #3   1. feb 2013 Synes egentlig ikke det er okay at skælde hunden ud, for noget du ikke har lært den...

• #4   1. feb 2013 nu passer jeg den blot lige, så beklager at jeg som passer ikke har nået at lære den noget særligt.
    Og går den på bordet igen om 5 min ville jeg skælde den ud igen (altså skælde ud som i" Nej!, fyha, det må man ikke" og tage tingen væk.

• #5   1. feb 2013 Jeg er glad for at det ikke er min hund du passer, at skælde en hund ud for noget den ikke har lært den ikke må er afgjort ikke ok!

• #6   1. feb 2013 Ja, jeg kan kun tale for mig selv, men jeg ville bestemt ikke bryde mig om, at en hundepasser skælder min hund ud for at være opportunist og gøre hvad der kan betale sig, hvis det ikke er noget hunden har lært.

Har man fremmede hunde i hjemmet, så fjern de ting, der ikke må blive rørt, gå i stykker etc.

Hvis det er et problem, så indlær et nej i stedet for at lade hunden forstærke sig selv ved at opnå noget ved det.

• #7   1. feb 2013 Lader man sådan noget stå fremme med en hund der ikke har lært det / ikke ved det er forkert - jamen så er man ski selv uden om det smiley

Zoe har ikke lært at hun ikke må tage fra bordet - og jeg ved ikke hvordan jeg skal lære hende det - så jeg fjerner alt eller tager hende med mig når jeg går ud af stuen - nemt for alle parter for jeg undgår at mine chips forsvinder og hun undgår at få skæld ud over noget hun ikke rigtig kan gøre for...

• #8   1. feb 2013 Man ligger lækkerier rundt på bordkanten, og sætter sig klar til at forhindre hunden i at tage noget fra bordet. Når hunden viser interesse siger man nej, og afleder med en godbid væk fra bordet.

En forstærkende ting man kan gøre er aldrig at give hunden noget fra bordet, så den aldrig lærer hvad det smager af det som er på bordet smiley

• #9   1. feb 2013 I min verden er det ok at fortælle hunden at den ikke må tage fra bordene, og det kan man kun ved at skælde ud Når man er der vel og mærke!

At du kommer efter lidt tid og ser at hunden ligger under bordet efter at have spist fra bordet, kan du ikke skælde ud for, hunden husker kun i 3 sekunder har jeg lært

• #10   1. feb 2013 Det du kan lære af det, ha altid ekstra dip hjemme :):)

• #11   1. feb 2013 Klaus: Tak dit indlæg kunne jeg bruge til noget smiley

Haha ja det er rigtig marianne. Men skal kun passe den et par dage mere smiley

• #12   1. feb 2013 Husk ikke at skælde hunden ud for noget den HAR gjort... - du eller hunden får ikke noget ud af det, andet end en forvirret hund. smiley

• #13   1. feb 2013 Det gør vores også engang i mellem når vi glemmer at fjerne ting fra bordet, der kan blive så underligt stille når vi lige er væk i 2 min.. Haha, men ja.. Kan egentlig ikke rigtig sige noget til det, det er vores egen skyld, hun ved jo ikke bedre:-) Dog siger vi nej til hende, hvis vi sidder ved sofabordet med noget lækkert og vores tallerkner står på bordet, og hendes tunge tilfældigvis lige rammer en af tallerknerne, men det er nu ikke så tit hun gør det mere når vi er der.. Det er værre når vi er væk, så går der spilopper i hende;-)
    Men ja.. Det er mega nedern at komme ind til noget på bordet man virkelig havde glædet sig til at spise, og hunden har parteret det hele;-)

• #14   1. feb 2013 Klaus's metode fordrer, at hunden har fået indlært en stopkommando og fordrer, at hunden er så tilpas førerfikseret, at den ikke er bedøvende ligeglad med, hvad ejer siger, så snart vedkommende vender ryggen til smiley

Min ene whippet er forsøgt indlært hen ad det, som Klaus beskriver, hun stjæler som en ravn.
    Den anden er stopfodret ved bordet som hvalp, hun stjæler aldrig, hun ved det kan betale sig at holde snuden væk.
    I dag får hun blot en bid eller to, når vi andre spiser.

• #16   1. feb 2013 Nu ved jeg ikke, hvor meget, du har lyst til at gøre ud af træning/opdragelse, når der kun er tale om en hund, du passer? Men hvis du gerne vil have den til at reagere på et "nej" eller et "stop", findes der en rigtig god øvelse i 4 trin, som du kan prøve:

1) Du lægger en godbid i hånden, lukker hånden, siger "stop" (eller nej) og venter, til hunden holder op med at interesserer sig for din hånd/godbidden og kigger væk, gerne på dig. Så roser du, siger værsgo og lader hunden få godbidden. Når denne del af øvelsen "sidder i skabet", kan du gå videre til trin 2.

2) Læg en godbid på en åben håndflade og siger stop/nej. Hvis hunden vil tage godbidden, lukker du hånden, så den ikke kan, men du må ikke flytte hånden. Når hunden vender interessen bare lidt væk fra godbidden, åbner du hånden. Først når hunden giver dig interesse/vender opmærksomheden fra godbidden på den åbne håndflade, så du ikke længere behøver at lukke hånden, roser du, siger værsgo og lader hunden få godbidden.

3) Kører efter samme princip som trin 1 og 2; her lægger du blot godbidden på gulvet, siger stop/nej og så skal du være hurtig til at dække den med foden, hvis hunden forsøger at tage den. Når godbidden kan blive liggende frit, og hunden giver dig interesse eller i hvert fald vender interessen væk fra godbidden og behersker lysten til at tage den, roser du, siger værsgo og lader hunden få godbidden.

4) Igen samme koncept; hunden skal respektere stop/nej, og denne øvelse må først laves, når de øvrige 3 trin sidder helt og aldeles i skabet og lykkes HVER gang. På dette trin kaster du godbidden væk fra dig, siger stop/nej, og når hunden reagerer på dit stop/nej ved at lade være med at løbe efter godbidden, roser du og giver hunden en anden godbid. Herefter går du hen og samler den første godbid op. Den får hunden ikke. Den har jo fået en anden godbid for at lade den første ligge.

Formålet med ovenstående øvelse er at lære hunden, at når man siger stop eller nej, så skal den stoppe med det, den er i gang med eller skal til at gøre omgående. Det kan tage lidt tid, men øvelsen er super god, efter min mening, og den VIRKER, når først den er indlært.

Når det så er sagt, tror jeg, det vil være optimistisk at tro, at man nogensinde vil kunne lade noget lækkert stå ubevogtet et sted, hvor hunden kan komme til det, og gå sin vej. Det vil alt for let kunne blive for stor en fristelse for en svag hundesjæl, uanset hvor godt hunden er opdraget. Hunde har jo en tendens til holdningen "det mor ikke ser, har hun ikke ondt af". smiley

Sidst, men ikke mindst, er jeg enig med de, som allerede har skrevet, at det ikke nytter noget at skælde hunden ud, EFTER den har lavet ulykker. Hvis man ikke kan skælde ud eller sige nej lige i momentet, hunden gør det, den ikke må, er man nødt til bare at tage en dyb indånding, trække på skuldrene og håbe på bedre held til at fange skurken på fersk gerning næste gang... hvis altså man ikke bare vælger den nemmeste løsning og lader være med at stille ting frem ubevogtet, hvor hunden kan nå dem. smiley

Kommentér på:
hvalpen..del 2

Annonce