{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

kopierer hvalpe voksne hunde? {{forumTopicSubject}}

For 2 uger siden fik vi en schæferhvalp Zenta. Det var ikke meningen vi skulle have en hund mere og det kom meget pludseligt. Den korte historie er, vores nabo havde købt hende og haft hende i 1 døgn da de indså hvordan det er at have en hvalp og de lænkede hende i carporten. Efter 3 dage i carporten, hvor hun var inde om natten, gik jeg over og brokkede mig. Så fik jeg hunden med hjem, de ville ikke have hende fordi hun besørgede på gulvet. Nu to uger efter er hun så renlig, som en hvalp på 13 uger kan være, omend ikke mere. Et par uheld inde om dagen, det er alt, når hun sover hos os om natten, ja så sover hun og holder sig tør, det første jeg gør om morgenen er at bære hende udenfor (hun skal ikke gå selv for så når hun at tisse på vejen) og så gør hun sig ren ude. Nu er der gået et døgn uden en eneste tisser inde og hun gør det så pænt ude. Så siger naboen, at det er da klart det går så let for os for vi har jo en voksen hund som hvalpen bare kopierer. Jeg vil give ret til en hvis grænse at hvalpen bliver præget af den voksne hund, men at hvalpen bliver hurtigt renlig kan ikke udelukkende skyldes det. Jeg har før haft hvalpe sammen med voksen hund, af små hunderacer og de har været svære at renlighedstræne, ja selv min voksne hund Luna var 1½ år inden hun var HELT renlig. Dette er første gang jeg arbejder med en stor hunderace og det at hun er schæfer gør det bestemt ikke ringere. Hold op hvor er hun samarbejdsvillig og utrolig lærenem, det er helt nyt for mig som er vandt til skødehunde. Og aldrig har en renlighedstræning gået så let.
Men hvor meget af det skyldes at hun bare kopierer den voksne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kopierer hvalpe voksne hunde?
  • #1   30. jan 2013 Min første hvalp (alene hund) var renlig som 11 ugers - min nummer 2 var først sådan helt "jeg stoler på, at hun ALTID går ud", da hun var omkring de 16-17 uger....

    Når det er sagt, så var ALT ANDET 100 gange nemmere med hund nr 2. Den voksne hund stod for praktisk talt opdragelse og vi oplevede aldrig de de "hu hej, jeg er så overkørt træt at jeg må løbe rundt som en vanivttig og bide i alt" - ture... for når den store lagde sig ned og sagde "nu skal vi slappe af" - så kopierede den lille jo sit store idol....


  • #2   30. jan 2013 Zenta er ikke enig med Luna når de skal sove. Når Luna sys det er putte/slappe af tid, så sys Zenta absolut det er legetid og bliver ved med at bide og rykke i Luna, og selvom Luna markerer så er Zenta ligeglad så jeg må ofte skride ind og afbryde det fordi Zenta bliver ved og ignorerer at Luna prøver at trække en grænse.

  • #3   30. jan 2013 Min erfaring er at hvalpe er rimelig forsigtige med at sætte sig til at tisse ude i den store fagre verden, og de hellere vil gøre det hjemme hvor de føler sig trygge, derfor er det en god idé med ét besørge sted til at starte med hvor man tager hvalpen til det samme sted. Og så ellers lære at læse dens signaler, begynder den at luske rundt og snuse og går meget over i hjørnerne, så er det ud med det samme. Når jeg renlighedstræner en hvalp så har jeg KONSTANT øjnene på den, og skal jeg lave andet så har min mand øjnene på den,så den kan blive taget inden den når at gøre det på gulvet, lynhurtigt komme ud på det samme sted og få en masse succesoplevelser og ros når den gør sig ren ude. Tager vi den på fersk gerning inde så siger vi bestemt nej! løfter den op og bærer den ud, og ofte har de stadig tisset imens vi har båret udenfor. Uheld som ER sket, tørrer vi bare op uden kommentarer. Zenta er begyndt at pive når hun skal skide, og nogle gange har hun været gået ud til døren. Jeg har altid brugt samme metode, men det er første gang det virker så effektivt. Hvalpe af små racer har for mig altid haft sværere ved at lære renlighed.

  • #4   30. jan 2013 Jeg tænker, at hvalpe af store racer er mere robuste end hvalpe af små selskabshunde, og derfor kommer mere og tidligere ud hos opdrætteren.

    Det er i høj grad hos opdrætteren renlighedstræningen begynder, og da store racers hvalpe jo sviner meget meget mere end små, er man nok som opdrætter mere ops på at få dem renlighedstrænet så hurtigt som muligt.

    Der er naturligvis en vis generalisering i det jeg skriver her, selvfølgelig er der opdrættere af små hunde, der gør en stor indsats for renlighedstræning, men jeg synes ret ofte man hører, at hvalpe fra små racer i hvert fald om vinteren ikke kommer udenfor hos opdrætteren.


  • #5   30. jan 2013 Zenta er hentet hos en mand i Nordjylland, hvor hundene gik i deres eget skidt plus andre dyrs skidt. Han havde 200kaniner i stuen og det hele var så klamt og usselt. Zenta var underernæret og hendes pels var pletvis ætset væk pga. at ligge i urin, hun lugtede og var ulækker at røre ved. Hendes pels er meget bedre nu,og pletterne er blevet mindre især dem på albuerne. Hendes albuer var helt nøgne før.
    Men ikke just renlighedstræning denne "opdrætter" havde gjort i.
    Og jeg må skynde mig at tilføje at jeg ikke har købt hund sådan et sted, men min nabo, som undskyld jeg siger det, heller ikke selv er for klog omkring hunde.


  • #6   30. jan 2013 Nej, det var dog fælt.

    Man tager sig til hovedet over, at nogen køber hund sådan et sted.


  • #7   30. jan 2013 Ja, havde jeg selv kommet til sådan et sted var jeg kørt igen, også selv om jeg kom fra den anden ende af landet. Men naboen er i min verden ikke et hak bedre, når de dagen efter hvalpen er ankommet, giver op og lænker den i carporten og vil ikke have den ind.

  • #8   30. jan 2013 Kia lærte at gå til døren når hun skulle tisse af en rottweiler og han gjorde hende dermed renlig og han lærte hende også alt andet som en lille hvalp kunne ønske sig at lære.

    Det var såå sjovt at se Kia forsøge at kopiere ham i alt :o)


Kommentér på:
kopierer hvalpe voksne hunde?

Annonce