Tema: Gammel hund {{forumTopicSubject}}
Sagen er den at vi har en 10½ år gammel border collie blanding.....som bestem ikke virker gammel på nogen måde.
Men så er der alligevel sket en masse mærkelig ting de sidste uger......
Den ene dag, skulle han være alene hjemme ( dog med vores 2 andre hunde også ) mens vi bare var nede og handle.
Da vi kommer hjem ligger der en stor sø af tis.
De kommer altid ud i haven lige inden vi kører.
Og det er den eneste gang han har gjort det.
Han plejer at holde sig fint når vi er på arbejde....og har gjort det altid...og også efter denne dag.
Så igår......havde han pludselig kastet meget op.......
ikke andet end savl og lidt af sine madrester.
Bagefter så står han og spiser af et stykke gulvtæppe vi har liggende foran hoveddøren.
Hvilket har ligget der lang tid.....og han ALRDIG har gjort før.
Er der noget med at gamle hunde kan finde på at gøre nogle mærkelige ting ????
Syntes det er meget mystisk.....når han aldrig har været sådan før.
Min gamle tæve som blev 13½ blev aldrig mærkelig;-)
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 66
Omkring ældning, så sker der jo også en ældning af hjernen, der kan medføre mentale "forstyrrelser" lige som ved mennesker.. Min tæve er f.eks. blevet meget sensitiv omkring bestemte lyde.. Det er normalt de får nogle "fixpunkter" som kommer til udtryk ved angst eller urenlighed...
Held og lykke med vovsen
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Det at den kaster op, og derefter begynder at spise et gulvtæppe, kan tyde på at der er noget der irriterer ham i svælget/halsen.
Jeg ville helt klart få fat i dyrlægen så den gamle hund kan få et tjek.
At den tisser kan enten være fordi den bare er gammel og glemmer at holde på det eller en urinvejsbetændelse
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 4 Emner: 50 Svar: 253
Han kommer selvfølgelig til dyrlæge men de har først tid i morgen.
Jeg tænkte nemlig også på om hunde kunne blive demente.....
så de gør nogle mærkelige ting.
Nej han har ikke prøvet at spise græs.....
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Han er en lille smule smådøv- men kun lidt og kun når han koncentrerer sig om andre ting (fek. tævetis i sneen). Og så har han grå stær som så mange af de ældre hunde får. Ikke noget der virker til at gener ham.
Det er jo meget forskelligt hvordan hundene bliver som ældre.
Ind i mellem ser min mand (jep, han ER dyrlæge) ældre hunde der har forandret sig på meget kort tid. Hunde der går ind i væggen eller sidder og stirre tomt ud i luften (eller ind i en væg). Hunde der tisser og laver bummelum indendørs osv.
Andre gange bliver hundene bare ældre og ældre uden de store udsving
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
ja det lyder temmelig skørt.
til sidst kunne han fare vild, selv i haven, så måtte vi ud og hente ham. Når vi så var helt tæt på ham og sagde hans navn, så blev han så glad for at se os.
døv var han også til sidst
min Jowina er snart 12 og Galia snart 10, de er begge døtre af Ricko, så jeg vil da lige skrive mig bag øret at man kan få demenspiller til hunde også.
selvom ingen af pigerne har tegn på det endnu
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 526
Kune du måske få en til at komme og lufte den, en gang midt på dagen? Selvfølgelig bør den måske også lige undersøges for lidelser i urinorganerne. Men ja, det kan godt være en helt ny måde man skal forholde sig på, til sin ældre hund. De vil behøve mere omsorg. Men det indstiller man sig jo gerne på da man jo elsker sin go'e hundeven :o)
feb 2006
vores kommer på gåtur om morgenen, lige inden den sidste af os går, kommer de i haven, så de kan få tisset af.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.421
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 4 Emner: 50 Svar: 253
han havde været på tur.....
Men vores hunde kommer altid i haven inden vi skal ud af døren.....
Og der har intet været efter!!
Dyrlægen kan intet finde.
jun 2009
Selvfølgelig Kender jeg da også det der med at man har været tidligt ude med pølsehundene og så synes man liiige de kan have glæde af at liiige nå en enkelt lille tissetår i haven, inden man går fra dem i mange timer. Det er jo helt fint.
Men jeg ved og kender personligt flere der på ingen måde mener at der er noget forkert i at "bare" lade en "havetissetur", være nok, indtil man kommer hjem senere på dagen, hvor de måske får en længere gå-tur (forhåbentlig). Denne havetur om morgenen, er efter min mening slet ikke tilstrækkeligt til at den er rustet til at kunne have det behageligt hele den lange dag, indtil der kommer nogen hjem til den igen. Man har måske heller ikke mulighed for at se om den har fået lavet bummelum, hvad der næsten er et "must". Og det er der altså mange hunde der skal ud og gå lidt, før de "leverer".
Og ha ha Tine B, herligt billede af din Cocio. Mine to små pølsehunde (Chihuahuas), er bestemt ikke mindre end din, nogle store syvsover-B-hunde. De ELSKER at ligge under hver sin lune dyne, efter at "Far og Mor" har forladt sengen. Men da jeg til dagligt skal op kl. 04.30, må jeg nødvendigvis hive dem begge ud fra dynerne kl. 05.45, for at gå tur herude bagved langs kulsorte markstier med en stor lommelygte som eneste lyskilde. Og her hvor der kan være ned til 10 graders frost, skal de hver have en tyk sweather og et dækken udover, for at holde varmen (nogenlunde brrr). Så får de gjort hvad de skal. For vi vender nødigt hjem, før der er "leveret" ;o) Men så har man det også godt med at de har fået muligheden for at komme af med dit og dat, samt at de også får rørt sig lidt og får snuset til diverse spændende ting og sager. Joh, vist er det et stort ansvar at have kæledyr....og besværligt af og til. Men vi elsker dem jo og der er kun os til at sørge for dem :o) I får lige et foto af vores syvsovere.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.421
feb 2006
Fanny pøller for det meste i haven, det er fordi hun gør det som det første om morgenen, når hundene bliver lukket ud, når vi står op - så skal hun ud og gøre morgengymnastik og pølle.
det er ikke engang sikkert hun tisser på en gåtur.
Galia pøller til gengæld hver gang vi går tur - uanset om det er to eller 4 gange gåtur.
men der skal altså være græs for at mine hunde kan besørge - vi gik for nogle år siden tur med dem inde i en by og tænkte ikke nærmere over det - indtil Galia styrede målbevidst hen mod en mælkebøtte, der var brudt igennem asfalten og tissede en kæmpetår - åhhh det lettede
jun 2009
Tema: Gammel hund