{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.866 visninger | Oprettet:

Berit R
Berit R
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Mille halter efter lang gåtur - hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Min Golden Retriever Mille på 5½ år, er begyndt her inden for det sidste ½ år at halte, når vi har gået en dejlig lang tur (over 5 km)
Hun går næsten aldrig i snor - hun trækker helt vildt og så bor vi så langt væk fra storbyen, at hun sagtens kan gå uden...
Så selv om vi måske går 7 km, så får hun jo gået noget mere, da hun jo render frem og tilbage på marker osv.
Nå men anyway - jeg har først lagt rigtig mærke til det her inden for den sidste måned, hvor jeg selv har fået taget mig sammen til at få gået med hende. Når vi begynder at nærme os de 5-6 km, begynder hun at halte på højre bagben.
Jeg frygter lidt at det er gigt. Når vi kommer hjem, lægger hun sig i kurven, og hvis hun skal op derfra igen, er det med stor besvær. Det gør jo nok ondt på hende. Og hun halter sig hen til der hvor hun nu har lyst til at ligge! Med besvær får hun lagt sig igen og blir helst liggende!
Hvad gør jeg? Skal jeg få ringet til dyrlægen med det samme? Imorgen er der jo ingenting med hende, og hun er klar til endnu en lang gåtur...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mille halter efter lang gåtur - hvad gør man?
  • #1   6. jan 2013 En hund halter ikke for "sjov", så jeg ville klart få undersøgt, hvad der skyldes hendes halten

• #2   6. jan 2013 Det kunne det godt lyde som om. Prøv med kortere ture, uden for meget op og ned - og se om det gør en forskel.

• #3   6. jan 2013 Er enig med René, få hende undersøgt, indtil I ved hvad det er skån hende for lange ture. Pøj pøj med det :o)

• #6   6. jan 2013 Er du bare ud af det blå begyndt med de lange ture? Hvis hun ikke er vantil så lange ture, så skal du jo træne hende op stille og roligt og så ikke så lange ture dagligt;)

• #7   6. jan 2013 Racen lider rigtig meget af HD, desværre, så det er nok relevant at få det undersøgt så hurtigt som muligt.

• #8   6. jan 2013 Det lyder som HD. Tag hende til dyrelægen, der bliver hun formentlig røngtenfotograferet.
    Hvis hun er vant til "at lufte sig selv" og i pludselig begynder på de meget lange ture, kan det godt være at du skal skrue lidt ned for kilometer-antallet smiley

• Berit R
    Berit R Tilmeldt:
    jan 2013

#9   6. jan 2013 Lille My - vi har i en lang periode ikke haft mulighed for at lufte hende de lange ture, men har sagtens kunne gå ture op til 5 km. Men efter jeg er begyndt at gå hjemme, går jeg lange ture med hende - både for mit helbreds skyld og for at give Mille frisk luft!

• #10   6. jan 2013 Jeg ville klart få hende HD fotograferet!!

• Berit R
    Berit R Tilmeldt:
    jan 2013

#11   7. jan 2013 Så er der bestilt tid hos dyrlægen til Mille. På onsdag kl. 11, og hun skal helst have gået en lang tur inden, så hun har ondt! Stakkels lille hund... Men det er jo for hendes eget bedste!

• Berit R
    Berit R Tilmeldt:
    jan 2013

#12   11. jan 2013 Så har vi været ved dyrlægen, og Mille blev undersøgt. Hun har begyndende slidgigt i begge hofter - dog værst i højre side. Den side hun halter på! Hun blev røntgenfotograferet og har fået smertestillende. Hun var meget påvirket igår og ænsede intet. Idag har hun også fået smertestillende metacam 1,5 mg og hun ser efter omstændighederne ud til at have det godt. Hun elsker vores brændeovn - den må også smertelindre...
    Vi har kun været ude at gå 2 km idag - hun skal skånes den næste uge, og så skal vi snakke med dyrlægen igen om videre forløb!
    Jeg er rigtig ked af, at hun ikke må komme med på de lange ture mere - jeg elsker at have hende med og hun elsker at grave i markkanterne efter mus og muldvarper...
    Nå men det var lige det seneste nyt herfra

profilbillede
  • #13   11. jan 2013 Godt i fik det undersøgt.

På længere sigt, må hun vel godt komme ud på de lidt længere ture, men måske ikke hver dag, men så hver anden, når der er gigt indeover, så handler det lidt om at vurdere hvor lange turene kan være, uden hun er helt smadret næste dag.

Alternativt giver man lidt smertestillende de dage det er slemt, så hunden stadig kan få lov at rende rundt og hygge på turene, for hun skal jo også stadig have et "hundeliv"

• #14   11. jan 2013 Ja, det anede mig smiley De forbandede hofter smiley

Men ellers er jeg, ikke uventet, enig med Renè smiley

• #15   11. jan 2013 Først og fremmest - øv for Jer, Berit, det er rigtig surt med en hund, der skal skånes. Jeg håber I finder en balance, der passer Jer begge.

Og så noget andet - det slår mig, at man fastholder ordet gigt. Der er ikke så mange der er opmærksomme på hvor hårdt plaget racen er af HD - er det mon fordi, man vælger at kalde det gigt i hofterne i stedet for HD?

• #16   11. jan 2013 MIT bud er at hunden har HD.

• #17   11. jan 2013 Mette - netop - for HD er jo netop årsagen til at der udvikles gigtforandringer. Men det undrer mig - for var det min race, så ville man ikke have sagt gigt, men HD. Og hos goldens siger man ikke HD, men gigt.

• #18   11. jan 2013 Ah, det kommer an på ejer og dyrlæge ;-). Min dyrlæge (da jeg havde goldens) ville have sagt HD. Men jeg tror at mange dyrlæger kvier sig lidt, for rigtig mange mennesker tror at HD= aflivning. Men heldigvis kan mange hunde leve med HD og nogle restriktioner.

• Berit R
    Berit R Tilmeldt:
    jan 2013

#19   15. jan 2013 Om det hedder HD eller gigt har ingen betydning for mig. Vi har givet hende smertestillende hele ugen, jeg synes ikke det har den store effekt på hende. Jeg har 1 gang gået 3 km med hende, og der begyndte hun at halte etfer 2,3 km. Dyrlægen sagde at vi skulle overveje hvad vi vil gøre fremadrettet, og vi har snakket om Glucosamin til hende. Men har absolut ingen erfaring med sådan noget. Er der nogen af jer der har det? Kan jeg bare købe det til "mennesker" og give hende det eller skal jeg købe det pissedyre noget som er lavet til hunde?

Håber der er nogen der kan give mig lidt input om det - jeg har en formodning om at det er billigt i Tyskland (vi bor lige ved grænsen)

• #20   15. jan 2013 Mht. smertestillende, så reagere hunde forskelligt og du skulle meget gerne se effekten af smertestillende meget hurtigt.

Min gamle tøs, reagerede ikke på metacam, men previcox, var derimod super og hos andre er det omvendt

• Berit R
    Berit R Tilmeldt:
    jan 2013

#21   15. jan 2013 Til René - Mille får MetaCam...
    Og nej jeg kan ikke se nogen effekt når vi går længere end 2 km

• #22   17. jan 2013 Hvis du ikke ser effekt så kontakt din dyrelæge, måske kan i få noget andet som giver den ønskede effekt?

• #23   17. jan 2013 Metacam, hos nogle hunde virker det bare ikke.

Et godt middel kunne være Trocoxil, et smertestillende middel netop til ledsygdomme.

Og så ville jeg behandle med Glucosamin, MSM og Chondroitin - du kan sagtens købe de almindelige præparater beregnet til mennesker, og måske er de væsentlig billigere i Tyskland, det er jo set før.

God bedring med hende.

• Berit R
    Berit R Tilmeldt:
    jan 2013

#24   17. feb 2013 Til alle jer der har svaret med gode råd, kan jeg fortælle at Mille har sprunget sit korsbånd og er blevet opereret i mandags i Århus!
    Hun har det rigtig godt nu - halter ikke så meget mere. Vi er stille og roligt igang med genoptræning. Lige pt kommer hun ud og besørger i snor (hvilket hun hader), men fordi hun ikke må løbe omkring blir vi nødt til at holde hende i snor. Imorgen er det en uge siden, og så må hun komme ud og gå i 5 minutter i snor i roligt tempo! Jeg er ret sikker på at hun blir glad for det - men hun kan sikkert ikke forstå hvorfor hun ikke må løbe frit igen. Vi må se hvordan det kommer til at gå - derudover er vi begyndt hos en hunde-fysioterapeut som skal hjælpe Mille til at bruge sit højre bagben igen!

• #25   17. feb 2013 Dejligt at du fik hende undersøgt smiley Ønsker hende god genoptræning og bedring smiley

Kommentér på:
Mille halter efter lang gåtur - hvad gør man?

Annonce