Det der med at finde den rigtige race {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Det er snart ved at være tid til at jeg flytter i lejlighed. Sagen er, at når jeg er faldet på plads og har fået 100% styr på økonimien skal jeg selvfølgelig eje en hund.
Jeg har læst millioner af bøger, passet hunde, arbejdet i hundesalon samt været i praktik i nogle uger i en genoptræningsafdeling for hunde. Ville selv mene at jeg har godt styr på pasning, pleje, opdragelse mm.
Spørgsmålet er så bare hvilken race jeg bør vælge. Udseende betyder intet for mig. Jeg spørger jer til råds, fordi jeg gerne vil gøre det rigtige for både hund og ejer
Og mange af jer virker til at have godt styr på det
Jeg ved selvfølgelig godt at I ikke kan fortælle mig præcis hvilken race jeg skal vælge, men håber lidt på at blive guidet i retning af den rigtige race for mig
Hunden skal bo i lejlighed (omkring 3 værelses)
Den kommer til at være udendørs det meste af dagen, da jeg selv ikke trives særlig godt med at være indendørs det meste af dagen.
Den skal være glad for børn og evt. katte
Den skal have et roligt temperament
Og selvfølgelig skal den være "førstegangs-hundeejer-venlig"
Gerne en hund, der ikke er alt alt for lille
Håber at nogen kan hjælpe mig lidt på vej.
MVH Tine
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 332
Umiddelbart vil jeg anbefale dig en cavalier.. Lyder til at den passer på alle dine kriterier + det er en rigtig god første-gangs-hund
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
Hvad har du tænkt dig med træning o.l?
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
sep 2012
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 332
sep 2012
jun 2008
Følger: 139 Følgere: 125 Hunde: 9 Emner: 388 Svar: 2.443
Den lyder til at kunne passe på dine kriterier.
Det er en dejlig og lærenem hund, som er rigtig god til førstegangsejere.
Derudover, er det min erfaring at de er nogle af de hunde med et af de sundeste helbred, jeg har endnu ikke hørt om arvelige sygdomme der tillægger racen, og har ej heller haft problemer med mine.
Det eneste der har været med Chico, er at han har haft en gang blærebetændelse, efter at han gled i en sø i januar sidste år (Han smuttede pludselig efter noget papir der fløj rundt, og nåede ikke at stoppe)
Og så har han været så uheldig at han er blevet sparket af en hest, da han pludselig smuttede ind i boksen til den, der skete intet, andet end at han skulle have dryppet øjne i 7 dage, og han har ingen mén af det overhovedet.
Så efter min erfaring og mening, er det en hårdfør lille race.
sep 2012
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
Men en DSG skal aktiveres relativt meget, både fysisk og mentalt.
Ender du med at ville have en DSG, så kan jeg kun anbefale at du køber med tavle. Dels fordi at langt de fleste DSG´er uden tavle er blandinger og dels for at støtte den slags opdræt der er med til at opbygge racen.
jun 2008
Følger: 139 Følgere: 125 Hunde: 9 Emner: 388 Svar: 2.443
Mine kan sagtens sammen med katte, de render og leger sammen hver dag, og er sikker på at de nyder hinandens selskab.
Hvis du vælger en DSG kan jeg varmt anbefale en hvalp fra denne bruger:
http://www.hundegalleri.dk/bruger/14918-jackie__billie_
Samt at hun også kan fortælle en masse om denne dejlige race.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Jeg brugte ikke dækken til min cavalier, fordi vi stod ikke meget stille, når vi var ude og han frøs ikke, når han var i bevægelse. Men en cavalier ville fryse, hvis den skulle forholde sig i ro udendørs i frostvejr. Det samme gælder i øvrigt min korthårede collie.
Cavalieren er et godt bud. Du skal dog være meget Obs på sundheden i denne race.
Dansk svensk passer ikke helt til dit krav om en rolig hund. Mange af dem er relativt aktive også indendørs. Men du kan få hjælp af opdrætter til at vælge en mere rolig hvalp i kuldet.
Collie, Labrador og Golden kan også være gode begynderhunde. Der skal man være Obs på hvilke linjer man får fra, så det kommer til at passe med ens træningsambitionsniveau
Jeg synes også, du burde overveje pudlen. Dejligt alsidig hund, meget tilpasningsdygtig og alsidig.
Jeg kan også godt lide cockeren, men jeg plejer ikke at tænke på at anbefale den, da jeg desværre har mødt en del eksemplarer med dårligt temperament. På den anden side er det synd, at det ofte er de samme racer, der bliver anbefalet igen og igen
Held og lykke med at finde den helt rigtige hund
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
og så synes jeg ikke Labradoren er SÅ nem en hund igen, men nu er jeg så slet ikke heller til please'erne
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.759
En Lagotto Romagnolo kan med alle
Og hvis du ikke er bange for en børste og en saks, så er det "hunden".
sep 2012
Det der med at finde den rigtige race