{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.373 visninger | Oprettet:

Steriliseres {{forumTopicSubject}}

Min lille pige er lige blevet steriliseret. Han sagde så de kun fjernede æggestokke. Har efterfølgende været inde og læse lidt og mange steder står der der både fjernes æggestokke og livmoder. Hvor mon de kun fjerner æggestokkene der?
Er der nogen der ved hvorfor der er forskel på hvilke klinikker der fjerner hvad?

Med venlig hilsen

Atlas

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Steriliseres
  • #2   18. dec 2012 Jeg har lige fået Luna steriliseret. Min dyrlæge sagde, at hun valgte at fjerne både æggestokke og livmoder begrundet i hendes alder - hun bliver 5 år til marts.

• #4   18. dec 2012 Birgitta: Risikoen er minimal, fordi livmoderen ikke længere udsættes for hormonpåvirkninger, når æggestokkene er fjernede.

Selv om Luna fik den "gammeldags" operation, var hun faktisk overhovedet ikke hverken hæmmet eller smertepåvirket.

• #6   18. dec 2012 Livmoderen skrumper ind når hormonerne fjernes, så man lader den sidde hvis den er rask. Det er rimeligt nyt og for at undgå store ar og andre bivirkninger ved operation.

• #9   18. dec 2012 Jeg ville være lidt muggen, hvis jeg havde betalt for det, og så livmoderen ikke blev fjernet :o) For netop som Birgitta siger, metoden er for ny til man ved nok om hvor meget det vil nedsætte risikoen...

• #12   18. dec 2012 ved operationen hvor man kun fjerner æggestokker er der på en labradorstr hund kun et ar på ca 4 cm, hvorimod der hvis man fjerner det hele vil være et ar på ca 11-15 cm. det hudsår der skal hele og de suture der sidder er den helt store gene for hunden efter operationen, og den mindskes altså betydeligt.

hvis det er en sund og rask livmoder så vil den sygne helt ind til næsten ingenting så snart hormonpåvirkningen forsvinder.

og ja, det er altså brugt i flere år på universitetshospitalet (de demovideoer vi har set før vi selv skulle operere er ikke helt nye ;))

At de ikke har informeret om hvilken operation der foretages må jo hønge sammen med at der heller ikke er blevet spurgt om det?

jeg ville blive omvendt forundret hvis jeg fik stereliseret mit dyr og der VAR fjernet det hele så hun kom hjem med et stort ar, så jeg ville gå ud fra at det kun er æggestokkene

dvs. at være sur fordi man ikke har fået det man har betalt for, det synes jeg kun man kan være hvis man havde fået at vide at operationen var et, men der blev lavet noget andet.....

alle nyuddannede dyrlæger lærer KUN at foretage den operation hvor kun æggestokke fjernes (teoretisk lærer vi også om den anden, men ikke praktisk)

• #16   18. dec 2012 Til Trues indlæg kan jeg fortælle, at Luna blev syet med indvendige sting og så blev det alleryderste hudlag limet, så ingen sting skulle fjernes efterfølgende. Og det generede hende ikke det fjerneste. Hun sov meget det første døgn efter narkosen, men var bevidst, når hun var vågen og absolut ingen bivirkninger. Vi blev ringet op, da hun var ved at vågne, og da vi nåede derop (2 km.), gik hun os glad i møde.

• #18   18. dec 2012 True: Det har jeg også prøvet med en hund - det var rædselsfuldt, så det var en stor lettelse, at der intet var overhovedet med Luna, for hvor jeg dog nervøs for det.

• #20   18. dec 2012 True: Ja, noget så enormt meget smiley Jeg var endda så ked af det, at jeg faktisk helt fortrød, at jeg havde trukket hende igennem det. Hun fik fjernet en dievorte pga cancer. Heldigvis varede min fortrydelse kun et døgn, og jeg fik lov at beholde min hund i en del år mere smiley

• #22   18. dec 2012 True: Ja, helt bestemt. Men nøj, det sad dybt i mig, da jeg skulle have Luna opereret. Heldigvis var min frygt så totalt ubegrundet.

• #23   18. dec 2012 Begge mine er opereret med "kikkert".
    Min dyrlæge forklarede, at de undersøgte livmoderen (med kikkerten).
    Hvis den så sund ud, blev den siddende og de skar kun æggelederne over og "resten ville skrumpe ind og "forsvinde".

• #24   18. dec 2012 http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/67179-frejas_sterilisation
    Dette er Freja et par dage efter operationen.

• #26   18. dec 2012 True - Det er godt nok flot smiley

• #28   18. dec 2012 Jeg mindes en gammel tråd, hvor brugere havde lagt billeder ind af deres hunde.
    Nogle var "klipsede" og der var virkelig nogle grumme fotos i mellem.
    Men jeg kan desværre ikke finde den smiley

• #29   18. dec 2012 Det ser rigtig fint ud, True - ligner Lunas - jeg har bare glemt at tage billeder smiley

• #30   18. dec 2012 Birgitta jeg snakker ikke om kikkertoperation, men også åben operation, men mnår kun æggestokkene fjernes behøver incisionen ikke være nær så stor som til når livnoderen også fjernes, så her er der ingen personale forskelle overhovedet, og en dyrtig dyrlæge med rutine kan gøre det på 30-45 minutters narkosetid, så opvågningen går relativt hurtigt

true, nøjagtigt ligesom det ikke er alle der er begyndt kun at fjerne æggestokke, så er det bestemt helelr ikke alle der har lært at sy intradermal (indvendige sting) men det er sådan vi lærer det så i fremtiden vil det nok blive reglen.

aret bliver pænere, og der er ikke samme risiko for at hunden kan pille i trådene og rive sig selv op (skrækhistorie hvis den har fået kraven af)

• #31   18. dec 2012 Birgitta ja ang operationer og at spørge til noget man ikke kender til, så er den operation jeg taler om (altså også åben men hvor man bare ikke fjerner det hele) netop standard operationen mange steder i dag, langt fra alle steder, men mange

derfor mener jeg at hvis ejer VILLE have at alt skulle fjernes så skulle de nok have spurgt ind til det, selvfølgelig kunne dyrlægen også have forklaret at sådan gør vi, men der er ikke noget nyt i den operationsform, det er ret normalt...

• #32   18. dec 2012 louise: Sådan forstod jeg det også på min dyrlæge - at hun fjernede det hele var udelukkende begrundet i Lunas alder.

• #33   19. dec 2012 Ja, og jeg vil sige at risiko for livmoderbetændelse efterfølgende er så minimal, og reelt kun til stede i den første tid, derfor skal man altid ved den lille operation se om livmoderen ser pæn ud, hvis den er forstørret eller forandret, ville man fjerne den for en sikkerhedsskyld. Sasha var næsten 7 ved sterelisation, men hendes livmoder sidder stadig inden i hende uden jeg har den mindste bekymring smiley

• #34   19. dec 2012 Hej Alle..

Jeg fik Emma til kontrol i dag, da der åbennart var en masse små blod springninger, og jeg ville gerne lige have kigget på det. Han sagde at det kunne ske, men der ikke var noget at være "bange" for.. :o)

Han sagde så i dag, at de også havde fjernet livmoderen alligevel, men det var ikke det han sagde da jeg kom med hende,, Der fortalte han de kun fjernede æggestokkene. Men da de var kommet ind, kunne de se at der var "forandring" på livmoderen eller hvordan de nu kan se det. Så de havde fjernet begge dele. Synes nu også at snittet var lidt stort hvis det bare skulle have været æggestokkene.
    Men de havde de ikke nået at fortælle mig, da jeg hentede hende, og det beklagede han så, men der var kommet noget akut og hun blev afleveret af en V-sygeplejerske.
    Nå men nu skal hun bare blive frisk igen..

• #35   20. dec 2012 Jeg ønsker dig rigtig god bedring med din Vaps smiley
    Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over de mangelfulde og forkerte oplysninger, du har fået.
    Man kan som dyrlæge ikke være bekendt ikke at afslutte en så forholdsvis stor operation på en ordentlig måde.
    Hvis han ikke selv havde tid, kunne han have bedt Vet`en forklare, hvordan operationen var gået.
    Det synes jeg man har krav på.

• #36   22. dec 2012 Ja.. Var egenligt også lidt irriteret over jeg først fik af vide dagen efter når jeg selv ringer og beder om en kontrol at de også havde fjernet livmoderen. For så havde jeg jo ikke vidst det, og gået rundt og troet de kun havde fjernet æggestokkene.

• #37   25. dec 2012 Hej alle. Nu er der gået en uge og min lille piges mavse ser nu sådan ud. Det ser bedre ud smiley

profilbillede
  • #40   25. dec 2012 Ja. Det har været en del værre. Men hun var til kontrol dagen efter operationen, da det var meget slemt der. Han sagde det vr sjældent det var så slemt men at det godt kunne ske. Men de ville gå hen og blive gule med tiden og så forsvinde som blå mærker.
    Men synes også det ser ud som om de har været lidt "hårde" ved hende. smiley

• #41   25. dec 2012 Stakkels vaps - men godt at høre, at det går fremad smiley

• #43   25. dec 2012 Ja. Var også lidt skræmt da jeg så det dagen efter.
    Emma skal ikke have fjernet sting. De går væk selv.

• #44   25. dec 2012 Begge mine tøser er steriliseret laparaskopisk.

Lotus var vist en af de første og det er 6 år siden. Så HELT ny er den operation nu ikke i Danmark.

Her er Kaido dagen efter sterilisationen:

http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/54560-sterilisation_

• #45   25. dec 2012 Uha, det ser voldsomt ud. Luna var i lighed med Ullas også meget fint - bare et lille fint sår og ingen sting, der skulle fjernes og ikke så meget som et lille mærke. Stakkels din lille vaps smiley

• #47   25. dec 2012 Hun er ikk laparoskopisk steriliseret smiley

Kommentér på:
Steriliseres

Annonce