{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.299 visninger | Oprettet:

Hjælp.. Skal jeg lade min hund operere? {{forumTopicSubject}}

Jeg har opdaget 2 knuder på min hunds brystkasse ( på størrelse med en hasselnød ca.) Min hund er en alaskan malamute, 5 år gammel. Jeg var ved dyrlægen i fredags, som mente han kunne mærke en mere, der var lidt større, så formentlig 3 stk. i alt.
Han sagde, at det var normalt at hunde kunne få fedtknuder der, men at man jo aldrig med sikkerhed kunne vide hvad det var, før man enten opererede eller tog en biopsi. Så jeg har aftalt tid til operation imorgen tidlig, men..

.. Nu er det så bare det, at min hund to gange før i dens liv har været under bedøvelse, hvilket han ikke rigtigt kunne tåle! Så jeg er blevet meget i tvivl om jeg tør.

Begge gange var det efterfølgende døgn et helvede for ham og jeg frygtede næsten at han kunne være død. Han var næsten bevidstløs 10 timer efter han burde have været frisk. Han pev af smerte ca. hvert 10 sek. i et helt døgn! Jeg tænker det måske kan have været pga. luft i maven og at hele systemet jo går i stå under en narkose. Jeg ringede 1000 gange til dyrlægen, som var ved at overveje indlæggelse, men han klarede det uden.

Jeg er nu meget i tvivl om jeg kan byde min hund sådan en tur igen, hvis det nu er at det bare er fedtknuder. Ved en biopsi fik jeg at vide, at bedøvelsen næsten er ligesom ved operation og så tænker jeg, at jeg ligeså godt kan få knuderne fjernet frem for biopsi.

I sommers blev han i sverige bidt af mindst 30 skovflåter. Jeg tænker at det måske også kunne være en mulighed, at det er deraf knuderne er kommet?

Har nogen gode eller dårlige erfaringer omkring dette? og er en alaskan malamute måske mere skrøbelig overfor bedøvelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp.. Skal jeg lade min hund operere?
  • #1   10. dec 2012 Jeg synes du burde snakke med din dyrlæge omkring de spørgsmål du har.. og kan godt forstå din tvivl..! Håber du finder ud af det rigtige valg..

  • #2   10. dec 2012 Jeg glemte at tilføje, at min dyrlæge ved en fejl ikke har noteret i sin journal hvilket bedøvelsesmiddel der blev brugt, de to gange hvor min hund blev så syg, dvs. han kan risikere at bruge det samme igen smiley

  • #4   10. dec 2012 Kan man ikke se typen af bedøvelsesmiddel på dine regninger, det kan man nemlig på dem fra min dyrlæge.
    Der findes mange forskellige typer bedøvelse, og de nyeste (og dyreste) har ikke samme bivirkninger som de ældre.
    Men jeg forstår så godt dine bekymringer, håber det bedste for ham.


  • #5   10. dec 2012 Ja jeg må tage endnu en snak med min dyrlæge. Er helt i vildrede.. Øv

  • #6   10. dec 2012 Nej jeg fik ingen morfinpiller med. Så det kan jeg jo bede om. Hvor hurtigt var din hund så på benene efter sådan en omgang?

  • #7   10. dec 2012 Nej Kirsten dyrlægen har tilsyneladende sjusket . På regningen stod der kun bedøvelse, men ikke hvad det nøjagtige stof var. Jeg spurgte meget ind til det, da han blev dårlig, men da der havde været vagtskifte, vidste den nye dyrlæge ikke hvad den anden havde brugt og det var så åbenbart fordi det ikke var blevet noteret.

  • #8   10. dec 2012 få lavet en celleprøve først inden i begynder at gå ud i operation, det ville jeg

  • #9   10. dec 2012 Til hende der. Ved du hvad det din hund blev bedøvet med hed? og hos hvilken dyrlæge var du? Jeg har tid på Kbh´s dyrehospital

  • #10   10. dec 2012 En biopsi kan de tage i den slags bedøvelse hvor de kan vække ham med det samme.. Den biopsi jeg fik taget på min gamle hund var bare sådan en meget tyk kanyle de stak ned i knuden og ud igen. Nålen er jo hul og så var der taget prøve.

  • #11   10. dec 2012 jeg vil anbefale dig www.dit-dyr.dk det er en lille køretur ud af københavn men hun er HELE turen værd.

  • #12   10. dec 2012 Nille: Jeg fik min hund steriliseret for 12 dage siden, hun fik fjernet både livmoder og æggestokke. Hun havde absolut ingen bivirkninger af narkosen, og hun gik mig i møde hos dyrlægen, da jeg hentede hende lidt over middag, ganske kort tid efter operationen. Hun spiste med god appetit med det samme, vi kom hjem. Hun tissede allerede hos dyrlægen og næste morgen havde hun afføring. Så der var intet, der gik i stå. Hun gav på intet udtryk for smerter, vi fik smertestillende med hjem, som også modvirkede inflammation.

    Jeg har oplevet det samme, som du beskriver før i tiden med tidligere hunde. Det var rædselsfuldt.


  • #13   10. dec 2012 Ja jeg overvejer også om biopsi måske er bedste løsning til at begynde med. Har bare hørt at celleprøverne ikke altid bliver brugbare, fordi de bliver splattet. Men det er måske et forsøg værd. jeg vil kigge på dit link . Tak for det smiley

  • #15   10. dec 2012 Hej Bente. Hvilken dyrlæge har du? og ved du hvilket bedøvelsesmiddel der er blevet brugt? Det lyder jo i hvert fald godt. Jeg kan næsten ikke bære, at han skal igennem sådan en tur igen. Det var helt forfærdeligt.

  • #16   10. dec 2012 Jeg bor på Djursland og bruger Marienhoff Dyreklinik. Desværre ved jeg ikke, hvilket middel hun brugte, jeg havde bare sikret mig, at det var et middel, der kunne tåles, hvis min hund skulle lide af MDR1. Næste morgen var vi ude at gå tur, og hun vimsede afsted.

  • #17   10. dec 2012 Bente ved du hvilket bedøvelsesmiddel dine gamle hunde fik ? tænker om der bliver brugt noget andet nu, eller om visse hunde bare er sartere.

  • #18   10. dec 2012 Okay tak. Ærgerligt at jeg ikke kan komme forbi der. Det lyder som et godt sted. Dejligt at det gik godt for din smiley

  • #19   10. dec 2012 Syntes du skal få lavet et FNASP - det er der hvor de stikker en kanyle ind i knuden. De kan de kikke på med det samme og konstaterer om det er fedt eller celler, der er i knuderne. Det skal han ikke bedøves for.

    Hvis du vælger narkose ( OP) er bedøvelsesmidlet Propofol det, der hurtigst forbændes og kan supleres af inhalations-gas. De fleste hunde er vågne efter 5-10 min og klar til at gå hjem fra klinikken efter en times tid. Han vil selvfølgelig være træt, men dagen efter burde du have en frisk hund.

    Håber det hjalp lidt..

    Ellers er det megeet vigtigt at du taler med din dyrlæge omkring dine spørgsmål. De er altid villige til at hjælpe... smiley


  • #20   10. dec 2012 Nej, jeg ved heller ikke, hvad de gamle hunde fik. Men den sidste hund jeg fik opereret var faktisk dårligere af narkosen end af operationen smiley Var slet ikke bevidst og havde nærmest små spasmer. Det var så forfærdeligt. Jeg er sikker på, at de har fundet på noget nyt og bedre. Hun var en meget stærk hund.

    Det er simpelthen det bedste sted - dyrlægen går meget op i, at dyrene ikke føler noget som overgreb. Så vi sad der, til hun sov, hvor hun tullede rundt sammen med dyrlægens hund i receptionen. Der gik over en time, for hun overgav sig, men alligevel var der ingen stress, bare ro og tid. Og forståelse for mit pylregen smiley

    Tak skal du have - det er bare helt perfekt, og hun er groet så fint sammen. Ingen udvendige sting, der skal fjernes, hun blev limet yderst.

    Ønsker dig held og lykke med at finde den rigtige løsning for din hund.


  • #21   10. dec 2012 Det undre mig ikke at der er en del sjusk fra det hospital,det er jo kun dyrlæger under uddannelse og ikke altider der godt opsyn ved operationen

    Jeg var med en veninde derinde,de skulletage en blodprøve på en hund ved 3 forsøg var hunden lettere hys så den blev holdt fast og endnu forsøg der mislykkes
    til sidst fik den taget blodprøven fra halsen

    En anden gang,vaardet en hund der skulle have kejsersnit,2 hvalpe røg i svinget


  • #22   10. dec 2012 Tak for alle jeres svar smiley Jeg vil fremlægge det forskellige for dyrlægen imorgen og håber så han kan hjælpe med den rigtige løsning.

  • #23   10. dec 2012 Du skal fortælle på dyrehospitalet, hvad der skete sidst han blev bedøvet. Jeg havde en korthår, og han kom i bedøvelse hos min egne dyrlæge. han var også ved at dø, han blev blå og holdt op med at trække vejret. <han fik nogle knuder der generede ham, og min dyrlæge ville ikke fjerne dem. Så tog jeg på KBH's dyrehospital, fortalte dem om hunden. Og at den ikke kunne tåle bedøvelse så godt. Det var ikke noget problem, for dengang havde de mere end 20 forskellige bedøvelser. Men de var meget glade for oplysningen om, at hunden blev blå under narkose. Han blev operet og vågned op igen, og uden men. Han var 10 år, da han blev opereret. Så snak med dem om din bekymring for narkose, de har helt sikkert noget din hund også kan tåle

  • #24   11. dec 2012 Jeg elsker min... : nu er Kbh´s dyrehospital ((link fjernet) ikke der hvor man uddanner dyrlæger det gør man på Universitetshospitalet for Familiedyr ( http://www.dyrehospitalet.ku.dk/ )


  • #25   11. dec 2012 Jeg har 2 gange oplevet at 2 hunde har fået knuder...Den første gang var jeg ikke et split sekund i tvivl om det var onderartet...2 gang valgte jeg at se tiden an, men så blev jeg så meget i tvivl at dyrlægen og jeg valgte opr...Jeg fik lov til at være med under hele forløbet og vi kiggede på knuden sammen bagefter...Begge var vi sikre på at det var godartet...
    Jeg ved ikke hvad du skal gøre, jeg ved kun vad jeg gør med mine egne..Og med mig selv...


  • #26   11. dec 2012 Jeg fik en snak med dyrlægen imorges, som anbefalede operation, selvom jeg fremlagde min bekymring for narkosen. Han mente, at det altid var bedst at fjerne knuder, fremfor biopsi. Så jeg gik med til det.

    Nu har han netop ringet og sagt at alt var gået efter planen, men han vil beholde ham til observation til kl. 15.30 fordi han stadig ikke er helt frisk. Formentlig er det fedtknuder siger han, men de vil blive sendt til undersøgelse.
    Samtidig havde jeg bedt om en tandrensning, nu når han alligevel skulle i narkose og der var en knækket tand, så nu må vi se om den er blevet lavet og hvad prisen på det her bliver..
    Men er mest spændt på det næste døgn. Håber ikke han skal lide som sidst. I hvert fald får jeg smertestillende med denne gang.

    Så det var bare en opdatering smiley


  • #27   11. dec 2012 Din sygeforsikring skulle da gerne gå ind og dække ihvertfald tanden da det jo er et uheld. Men dejligt med update-håber han kommer hurtigt på benene.

  • #28   11. dec 2012 Tak for update. Hvis du har tid/overskud må du da godt lige skrive, hvordan det går med ham, om han er lige så medtaget som sidst, han var i narkose. Held og lykke med ham.

  • #29   11. dec 2012 Tak for opdaten...Jeg er lidt målløs over du kaster dig ud i det uden at høre hvad det kommer til at koste??
    Krydser finger for det er fédt knuder...


  • #30   11. dec 2012 Så har jeg fået ham hjem smiley

    Han er helt klart ikke tip top, men har noget interesse i både vand og mad, så det er jo gode tegn.

    Nu ligger han flad på siden og er langt væk. Hver gang han vågner, piver han lidt, men jeg synes alt i alt, at han måske har det en lille smule bedre, end de andre gange han har været bedøvet. Men synes stadig han er så dårlig, at jeg må observere ham hele tiden.

    Han tissede med det samme, da han kom ud fra klinikken, men vaklede og kunne ikke lette ben. Dog kunne han selv komme op i bilen og har også selv kunnet gå på trapper. Det kunne han slet ikke sidst.

    Så det er nok gået lidt bedre denne gang, men stadig en hård omgang for ham.

    Han havde to tænder der var knækket, men det var ikke behandlingskrævende, da det kun var spidserne. Ellers havde han pæne tænder. Desværre har jeg ingen sygeforsikring og totalt løb denne omgang op på 6.400 kr. men sådan er det jo.


  • #31   11. dec 2012 Snow K, jeg havde spurgt om en ca. pris. Men samtidig havde jeg også sagt, at hvis noget i munden var behandlingskrævende, synes jeg de skulle lave det, for har ikke lyst til at skulle bedøve ham endnu en gang. De sagde, at prisen ville ligge mellem 6000 og 8000 kr., så det ramte dog den billigste ende.

  • #32   11. dec 2012 Godt at høre, at det trods alt er lidt bedre denne gang smiley

  • #33   11. dec 2012 Jeg får svar på celleprøven om ca. 14 dage.

  • #34   11. dec 2012 Ja Bente det er så godt smiley Var virkelig nervøs igår og var lige på nippet til at aflyse det hele. Men nu er jeg alligevel glad for det er gjort, så han er sluppet af med de knuder. Mest hvis de nu skulle vise sig at være ondartet. Så ville man jo ikke kunne tilgive sig selv, hvis man havde fravalgt operation.

  • #36   11. dec 2012 Nille: Du kan tro, jeg forstår dig smiley Ja, det er godt, de er væk - sandsynligvis er de godartede, men så generer de i hvert fald ikke.

  • #37   11. dec 2012 Tak for krammet Palle. Det har Snusen brug for smiley Ja Bente, lægen mente heldigvis også at de var godartet.

    Han spiser normalt nu og piver ikke længere, så synes fremskridtene har været store, her de sidste 4 timer. Dog hyler han, hvis han kommer til at lægge sig på brystet, men det er jo forståeligt, når han ligger direkte på sårene.

    Tak for alles råd og vejledning undervejs. Det er dejligt at kunne udveksle erfaringer smiley


  • #39   12. dec 2012 Har du ikke fåeet smertedækkende medicin med hjem til din hund??

Kommentér på:
Hjælp.. Skal jeg lade min hund operere?

Annonce