{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.267 visninger | Oprettet:

Hvorfor kan han ikke med andre hunde? {{forumTopicSubject}}

Balu, som er oprettet på min profil, har de sidste par måneder ikke rigtig kunne enes med andre hunde. Han bider efter dem, går nærmest til angreb, og knurrer hvis de kommer for tæt på.

Han har ellers altid elsket alle hunde, både hanhunde og tæver, og hvalpe og gamle hunde. Han har altid været den hund i hundeskoven der kunne med dem alle sammen, men nu gider han slet ikke lege med de andre.

Noglegange kan det gå godt og han fiser rundt med hundene, uden noget som helst brok, og andre gange kan han sitte sig i et hjørne og være sur mens de andre leger.

Der er intet når vi træner tricks eller agility, han er frisk og i godt humør, bare ikke med andre hunde. Hvad kan være årsagen til det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor kan han ikke med andre hunde?
  • #1   9. dec 2012 Han er ved at blive voksen. Der er mange hunde, hvor interessen for andre (fremmede) holder op, når de ikke længere er unghunde...

• #2   9. dec 2012 Jeg er enig med CH, det er helt normalt ikke at gide andre hunde. Min gider heller ikke alle hunde.

• #4   9. dec 2012 Er der bestemte situationer, hvor han udviser den adfærd?- Jeg tænker her på når han fx er i snor, tæt ved dig eller lign? Det kan lyde som en territorial adfærd, hvor han beskytter dig? Har han selv været udsat for et angreb fra en anden hund? Sådan en opførsel kommer ikke ud af det blå -der plejer gerne at ligge en begivenhed bag, hvis adfæren er indtruffet nærmest fra den ene dag til den anden!

• #5   9. dec 2012 Når okay, så er jeg mere rolig. Men det er godt nok irriterende, jeg har aldrig oplevet det med nogen andre hunde før, selvom jeg har fulgt dem fra de blev født og mange år frem.

Da han ikke er min hund kan jeg ikke sige præcist om der ligger noget bag. Men det kom fra den ene dag til den anden i sommerferien, og siden har det været sådan.

I dag gik han til angreb på 2 hunde i stalden, han plejer at lege rigtig godt med dem begge, i snor eller ej. Slap dem dog fri og gik lidt væk. Men det samme skete. Man kan godt mærke at han beskytter mig, og sidder jeg med ham napper han også ud efter de andre hunde, han plejer dog bare godt at kunne med alle.

• #6   9. dec 2012 Åhh, det er altså synd at adfæren sådan har ændret sig. Hvis jeg må tillade mig, at give et tip, så ville jeg irettesætte ham hver gang han udviser den adfærd for den er jo uacceptabel og skaber bekymring for dig. Han skal vide, at sådan må man ikke opføre sig og hvis du er konsekvent med "opdragelsen" vil jeg vove, at føre den påstand at du kan få den "gamle" hund tilbage igen smiley

• #7   9. dec 2012 Charlotte, mener du virkelig det?

At man skal irettesætte en hund, der ufrivilligt bliver sat sammen med hunde, den ikke har lyst til at være sammen med og derfor siger fra?

Jeg må sige, at DEN strategi nok ville være den sidste, jeg ville anbefale. Synes ganske enkelt det er hamrende unfair over for hunden.

Problemet kan løses ved, at hunden udelukkende er sammen med hunde, man VED den kan med og gider. Og kun i det omfang, den gider, så den ikke behøver at sige fra.

Hunde skal ikke være sammen med andre for vores skyld.

• #8   9. dec 2012 Charlotte: Hvorfor? For det første, så er det ejerens opgave at sørge for at hunden ikke kommer i en situation hvor den føler at den adfærd er nødvendig. Her kan træning være en ide, men ikke via skæld ud. Det kan forstærke adfærden, især hvis hunden er usikker.

Og nej, man kan ikke lære en hund at kunne lide andre. Hvorfor skal det i øvrigt også kunne det?

• #9   9. dec 2012 Ingen grund til. at komme op på barrikaderne!! Tror I misforstår mig her. Det jeg mener er, at hvis ejeren er ude at gå tur med hunden og den angriber andre hunde,(hvilket ejeren fortæller) eller forsøger på dette, så skal den irettesættes. Og adfæren forstærkes ikke ved, at skælde den ud - derimod ved, at kæle med den - her fortæller du hunden, at det den gør ved, at blive bidsk, er en acceptabel opførsel. Skæld ud er også misforstået - det drejer sig om afledning..på en ikke-aggressiv eller frustreret måde. Hunden skal ud, af sit "mode" og abstraheres - ikke bekræftes i, at aggression er vejen frem.
    Og Anne Julie: du har ret..man kan ikke tvinge en hund til, at lide andre, men man kan forlange at den opfører sig ordentligt!! En gåtur kan være virkelig angstprovokerende for både hund og ejer, hvis hunden er nervøs og dette udmynter sig nogle gange i aggression. Hvis hunden i virkeligheden er dybt angst for andre hunde, ville det i min verden, være mest hensigtsmæssigt for alle, at komme denne angst til livs så hunden kan blive harmonisk igen! En gåtur skal være sjov for både hund og ejer og ikke en pinsel der skal overståes!

• #10   9. dec 2012 Charlotte, i startindlægget beskrives hundeleg - ikke gåture.

• #11   9. dec 2012 Én ting er, at hunden ignorerer andre hunde og ikke gider at lege - sådan har vi mennesker det også!
    Men "CH": jeg forstår det ikke på den måde, at hunden ufrivlligt bliver sat sammen med andre hunde og derfor reagerer på den måde. Min tolkning fra ejerens udsagn er, at hunden rent faktisk snerrer og angriber andre hunde som er i nærheden. Og ikke kun hunde, som opsøger den - for selvfølgelig skal den have ret til, at sige fra. Men hvis den udadfarende adfærd kommer fra Balu og han angriber hunde, som ikke er opsøgende, ja så synes jeg det er en problematisk adfærd, der skal kigges på.....det kan umuligt være rart for Balu, konstant at være på vagt, som han tydeligvis er...en glad hund skal da være harmonisk og ikke i alarmberedskab!

• #12   9. dec 2012 "CH": Ja, det har du ret i. Hvis adfæren kun er agressiv i hundeleg og for voldsom for ham - jamen, så skal han jo ikke deltage! Jeg misforstod det og troede, at det drejede sig om gåture og generel omgang med andre hunde!

• #13   9. dec 2012 Vi forstår det tydeligvis meget forskelligt.

Det må TS jo udredde.

Hvis hunden går bananas fordi man passerer andre hunde på gåtur, så må det trænes. Her er der flere muligheder, mange kan være rigtige.
    Hvis hunden går bananas fordi hunde kommer for tæt på den ved hundeleg, så skal hunden have lov til at være i fred og bestemt ikke irettesættes.

• #14   9. dec 2012 Ok, så fik vi lige krydset, sorry Charlotte smiley

• #15   9. dec 2012 "CH"- det er helt ok. Et eller andet sted bare dejligt, at se at du brænder så meget for disse dyr og deres velfærd - ligesom jeg smiley Og giver dig helt ret i dit tidligere indlæg!! Dyr er i vores magt - på godt og ondt. Derfor gør det ekstremt ondt, når mennesker benytter sig af dette på en ondskabsfuld måde og ikke behandler dyrerne ordentligt - det provokerer mig afsindigt.
    Tror vi er på samme side her smiley

• #16   10. dec 2012 Du har helt ret CH.

Han er aldrig aggressiv eller lignende, og vi kan sagtens gå op og ned af andre hunde, hilse osv. Det er mere når de løber rundt oppe ved min hest. Normalt har han altid leget med alle hundene, men nu reagere han ved at knurrer og bide hvis de ikke trækker sig når han knurre ad dem. Det skal han selvfølgelig ikke rettesættes i, det skal han have lov til.

Jeg har ikke skrevet noget om at han er aggressiv overfor tilfældige hunde, på gåture osv. smiley

• #17   10. dec 2012 Emnet var egentlig også bare for at høre ad. Han har nemlig altid kunnet med alle. Da vi var til racetræf sidst, legede alle også med hinanden, der var hvalpe og hunde på 10, og Balu kunne med hver og en af dem.

Kommentér på:
Hvorfor kan han ikke med andre hunde?

Annonce