Alene hjemme gøen - hvem kan hjælpe {{forumTopicSubject}}
Nu er vi igen kommet hjem og har fået fortalt, at Smilla har gøet i laaaang tid, mens vi har været væk.
Det er efterhånden et stort problem, at hun aldrig kan være alene.
Hun gøer,når hun skal vente i bilen (faktisk når bilen kun at standse før hun går i gang.
Hun gøer, når vi efter træning skal binde hundene af og samles.
Hun gøer faktisk altid, når vi går fra hende - uanset hvor vi er.
I starten kunne hun godt være alene i huset uden at gø - men det er altså slut nu og det har vi muligvis selv skyld i, da vi har haft en pige til at lufte hende pga. af varmen. Og når hun så gøede, har pigen taget hende med hjem noget tid....hmmm...det har selvfølgelig været fint nok, men bagefter kan vi godt se, at det nok bekræftet Smilla i at det kan "betale" sig at gø......
Men vi er altså nødt til at få løst problemet - dels fordi det er synd for Smilla og dels fordi både vi og omgivelserne får flip af at høre på hendes larm.
Vi vil gerne i kontakt med en "ekspert" - men hvem kan vi kontakte her i Århus-området? Kan I anbefale nogen?
dec 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 37
Ja - vi har prøvet at vente - men hun kan gø i meeeeeget lang tid.
Over én time - så det har ikke rigtig virket...og hver gang vi går tilbage til hende mens hun gøer, så forstærker vi vel egentlig bare hendes adfærd. ØV...
jun 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 300
dec 2005
dec 2005
Jeg tror, at hun er blevet tilstrækkeligt mentalstimuleret, men problemet er ikke kun et alene-hjemme problem. Hun stresser og gøer generelt meget, selv om det er blevet bedre - undtagen altså når hun er alene hjemme.
Når jeg er sammen med hende kan jeg efterhånden stoppe hendes gøen af biler, andre aktiviteter på træningspladsen m.m. Og der arbejder jeg generelt med at få hende afledt med små øvelser og masser af ros.
Men det har helt sikkert noget med racen
(selv om der er blandet en enkelt border collie ind i hendes stamtræ, så er hun typisk IF´ er)
og så en tendens til at stresse.
Vi har prøvet den der med at binde hende af og vente til hun er rolig - men jeg tror altså at der skal arbejdes med problemet på en lidt anden måde - altså arbejdes mere med f.eks. selvstændighed, hvis du forstår hvad jeg mener.
Derfor vil jeg meget gerne have en konsulent/ekstpert ind over, så det bliver gjort rigtigt og så jeg har en på sidelinjen, der kan give råd undervejs.
jun 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 300
Men jeg har mødt hende under et kursus og snakket med hende. Det er også hende der skal være sencor for mig, når jeg skal til eksamen, så jeg ved hun udelukkende bruger bløde metoder.
Hun er formand for PAFF (praktiserende adfærdsbehandlere for familiedyr i danmark) (link fjernet)
Du burde trygt kunne bruge hende :o)
dec 2005
Men tak for tippet Tanja - jeg vil prøve at kontakte hende.
Alene hjemme gøen - hvem kan hjælpe