{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.266 visninger | Oprettet:

Det er vel ejerens ansvar? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg var hundeskov her forleden, med min ung hund som er en hanhund på 10 mdr. Så kom der en hunhund som jeg kunne blive lidt i tvivl om hun var ved at komme i løb da han var meget interesseret i hende og hendes bagdel.

Men hvis ansvar er det, når man er i en offentlig hundeskov, hvis hun var i løb og han hoppede på hende? (Ville jo være en meget træls ups'er at lave!)

Er det ejeren af hunhunden eller ejeren af hanhunden? smiley Og hvem skulle evt. betale for en "abort"?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det er vel ejerens ansvar?
  • #1   4. dec 2012 Det er hende som ejer hunhunden.. Det er hendes ansvar hvis der sker noget når hun lader en hunhund løbe rundt når den er i løbetid.

  • #2   4. dec 2012 I min optik tager man ikke en hund som er i løb med i hundeskov.. Man ved at der er stor chance for at støde på verile hanhunde..
    Men samtidig skal man jo også som hundeejer kunne holde styr på sin hund og kalde den til sig..
    Så jeg ville nok sige 50/50 i ansvar og betaling hvis det kom dertil smiley


  • #3   4. dec 2012 Jeg ville aldrig, som i <b>aldrig</b> tage min løbske tæve med et offentlig sted som en hundeskov / hundestrand eller lign...

    Jeg mener som tæve ejer det er mit fulde ansvar ikke at gøre noget så dumt!


  • #6   4. dec 2012 Nu er min jhanhund kastrat og derfor ligeglad med om damerne er i løb.

    Mit spørgsmål går så på om i med hånden på hjertet mener at i 100% ville kunne kalde jeres hanhund til jer hvis der var en dame i løb?

    Jeg ville her mene det er så meget instinkt at man ALDRIG 100% ville kunne sige man kan kalde sin hanhund til sig...


  • #7   4. dec 2012 Er enig med Maj-Britt smiley

  • #8   4. dec 2012 Enig med Maj-Britt

  • #9   4. dec 2012 Jeg er faktisk lidt enig med jer alle.

    Skal lige siges at den hundeskov jeg var i, er 100% indhegnet og alle hunde var løse. Der var vel 5-9 hunde som alle legede sammen. Kaldte min til mig flere gange, 3-5 gange, uden problemer, men ejeren af hunhunden reagerede ikke på min hunds opførsel? Og så må jeg være ærlig, hånden på hjertet og al det der, så gad jeg ikke længere bekymre mig om det.


  • #10   4. dec 2012 med hånden på hjertet - ja, jeg kunne godt kalde min hanhund til mig omkring løbske tæver - og jeg kan osse kalde min(e) løbske tæve(r) til mig, når de er 'hornede'.

  • #12   4. dec 2012 Som sagt, jeg kunne godt kalde min hanhund ind, men da ejer ikke reagerede på hundenes opførsel, gad jeg ikke kalde min hund ind unødigt.
    Ville han direkte hoppe på, ville jeg nok stoppe det da det jo ikke er meningen. Men mener også at ejer af tæven burde gå ind og reagerer hvis det skulle ske, så ansvaret ikke kun ligger på mig og min hund?


  • #13   4. dec 2012 Så vidt jeg forstår det, så er det din hund der løber hen til hun-hunden...?
    Så er det vel også sit ansvar at kalde din hund til dig, hvis han er en "belastning" for hun-hunden??

    Eller har jeg misforstået et eller andet?


  • #14   4. dec 2012 Tja. både og? Ingen af hundene var i snor.

    Prøver lige at forklare lidt mere detaljeret smiley

    Vi er i et indhegnet område, som er en hundeskov.
    Jeg er der sammen med 3 andre og deres hunde, og så kommer vedkommende med den her hunhund. Jeg kalder min hund til mig så man kan komme ind osv. smiley
    Og så slipper vedkommende sin hund og så slipper jeg jo min igen. Så løber den her hunhund sammen med min og en anden hund. De leger osv. Og jeg ligger bare mærke til at han er meget interesseret i den her hunhund, på en måde han normalt ikke er. Hunhunden virker slet ikke irriteret og reagerer ikke rigtig på at han er så interesseret, men jeg holder jo øje. Prøver et par gange at kalde ham til mig, for at se hvor "langt væk" han er smiley Og han kommer pænt når jeg kalder.
    Jeg holder øje med ham hele tiden.
    Men hunhundens ejer, selvom han ser hvordan de opfører sig, så reagerer han slet ikke på det?
    Og så er det jeg tænker - HVIS nu min begyndte at hoppe op på hende, og det kun er MIG som reagerer ved at få fjernet min hund og ejeren af hunhunden er ligeglad og så bagefter måske så giver mig skylden, så står jeg vel ikke for det selv? Ejer af hunhund har vel også et ansvar (eller i hvert fald en del af ansvaret) hvis vedkommendes hund er i løb, når vedkommende vælger at lade hunden løbe frit?


  • #15   4. dec 2012 Så er jeg mere med smiley
    Vil tro ansvaret er 50/50, når begger hunde er løse og de "får lov" til at parre sig.

    Og en tæve kan sagten lugte godt flere uger efter den har været i løbetid. De gange vi har været i hundeskoven når Bine har været i løbetid (Jeg venter ca. 5 uger efter 1. blødningsdag) der lugter hun stadig godt, og har hanhunde rendene i røven hele tiden.
    Og det samme kan også ske 2-3 uger FØR hun kommer i løbetid.

    Men når hun så ER i løbetid, kunne jeg aldrig drømme om at tage hende med i hundeskoven.
    Men vil sige, at hvis ejeren er 100% sikker på at hans tæve ikke er i løbetid, så kan jeg måske godt følge ham lidt. For det meste siger Bine pænt fra, når nogen bliver irriterende og hannerne retter sig stort set altid efter hvad hun "siger".
    Så det er sjældent jeg griber ind... Men mindre jeg selvfølgelig kan se at det begynder at udvikle sig til et slagsmål.




  • #16   4. dec 2012 Altså min tæve er neutraliseret og alligevel hænger hanhundene hende i røven..

  • #17   4. dec 2012 Altså nu ville jeg heller ikke diskutere om tæven duftede godt eller dårligt smiley Min hanhund har bare aldrig været så interesseret i en tæve før, og derfor blev jeg sådan lidt "nervøs" smiley Ville jo ikke have lavet en træls ups'er.

  • #18   4. dec 2012 Din hund har jo længe været en hvalp, og ikke anet hvad tæver er... Han er nu ved at blive en ganske naturlig hanhund, som måske elsker duften af en tæve på vej i løb/på vej ud af løb smiley

  • #19   5. dec 2012 Tanja og Bine
    Det er selvfølgelig rigtigt.


  • #20   5. dec 2012 Hvis os fyre har lige så stort ansvar når vi gør en gravid - Så har vi da vel det samme over vores hunde? ;D

Kommentér på:
Det er vel ejerens ansvar?

Annonce