{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Risiko for rabies? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Har brug for jeres hjælp. Jeg bor hernede i Chile, hvor rabies er udbredt mellem gadehundene. Som bekendt tog jeg en lille hvalp til mig, som er fundet på gaden. Hun er omkring 2½ måned nu.

Hun er meget, meget beskyttende omkring sin mad. Der bor en lille pige her i huset, der bestemt ikke er god til det med dyr, og som ville lege med Nala. Nala blev aggressiv og bed hende, uden at der dog kom et sår. Jeg ville så tage hendes mad fra hende, da hun ikke bør spise det, hvilket hun reagerede på ved at bide mig i tommelfingeren rimelig kraftigt, så der kom blod.

Efterfølgende er jeg blevet meget nervøs for, om jeg kan være smittet med rabies. I realiteten ved jeg jo ikke, hvad der er sket med Nala inden jeg fik hende, så jeg ved ikke, hvad chancerne er for at hun kan have det. Jeg har tænkt mig at søge læge imorgen, men er det for sent? Har læst mig frem til, at symptomerne begynder 3 uger til 3 mdr efter, og først dér kan det ikke helbredes. Så jeg kan vel stadig nå det imorgen, hvis der er en lille risiko for at jeg er smittet?

Derudover, hvordan bør jeg tackle Nala? Det er bestemt ikke optimalt, at hun er så aggressiv omkring sin mad. Hvordan skal jeg lære hende ikke at opføre sig sådan?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Risiko for rabies?
  • #2   3. dec 2012 Hun kommer til at blive hernede. Undskyld, men jeg bad om råd til at lære hende ikke at opføre sig sådan, ikke den slags kommentarer. De er ikke videre brugbare.

• #4   3. dec 2012 jeg ville nok søge læge med det samme smiley

• #5   3. dec 2012 Pluto knurrede af mig hvis jeg kom for tæt på ham når han spiste, men nu kan jeg stå og ae ham, helt ned på siden af hovedet mens han spiser og han logre med halen, jeg sagde "nej" til ham hvis han knurrede aner ikke om det er rigtigt, men jeg viste ham på den måde, at han ikke skulle knurre for jeg gjorde jo ikke noget ved maden men nu kan jeg godt tage den uden han gør noget, og når han får tyggeben går jeg hen med en godbid og når han spiser den tager jeg tyggebenet og så giver jeg ham det igen smiley det fik jeg af vide af en veterinærsygeplejeske der holdte "hvalpeaften" på dyreklinikken at jeg skulle gøre smiley

• #6   3. dec 2012 Lad være at tage mad fra hunden. Når den har fået det er det dens, og du må holde fingrene væk.

Hvis du nærmer dig hundens skål (og i første omgang ville jeg ikke røre skålen, men holde mig på pæn afstand) så smid oget lækkert til hunden. istedet for at frygte at du tager maden fra hende, skal hun lære at hvis du nærmer dig når hun spiser, så er der chance for noget ENDNU mere lækkert end det hun har i forvejen.

Der er sikkert masser af andre ting man kan gøre, men vær lidt kritisk -det er IKKE en god løsning at "tage kampem", skælde ud, fjerne skålen som straf osv. Det bekræfter blot hunden i at man skal passe godt på sin mad.

med det sagt -jeg ville altså være forsigtig med den hund. Både gener og tidlig prægning spiller en rolle i hvordan hunden bliver. Og selvom man kan gøre noget, så kan man ikke gøre dårlige prægning om. man kan kun lappe og håbe at det bliver godt nok.

• #7   3. dec 2012 Du skal have en HRIG vaccine (mener jeg det hedder) og helst hurtigst muligt. Mener det er indenfor 7 dage efter.

Kan ikke huske det præcist. Jeg boede i Indien i 2005 og rabies er et stort problem. Og jeg var uvaccineret og kælede med gadehunde... Ahem... Så jeg undersøgte det dengang smiley kan jo have ændret sig siden...

• #8   3. dec 2012 Hunden bider fordi den ikke stoler på dig/jer. Så som de andre siger, så lad være med at tage maden fra den. Hvis du skal gøre noget mht made, så skal du give den en lille potion først, og så mens du sidder ved siden af, give den yderligere en lille potion, så den oplever at det er rart at du er i nærheden, og har hånden ved skålen, men vent til skålen er tom, med at fylde mere i. Men ja, der skal gang i tillidsøvelserne.

Mht rabies, så er det første du skal holde øje med, symptomer hos hunden, for den vil jo temmelig sikkert få symptomer før du gør, hvis den er smittet.

• #10   3. dec 2012 Tak for alle jeres svar! Jamen, problemet er ikke når jeg fodrer hende, problemet er når hun selv finder noget, som hun ikke bør spise.

• #11   3. dec 2012 Så må du lokke det fra hende med noget endnu mere lækkert og bytte

• #12   3. dec 2012 Hmm. Hvis man bor sådan et sted er det måske en ide altid at være dækket mod rabies smiley
    Og jeg ville få den vaccine med det samme, hellere på den sikre side når det er noget man dør af!

• #13   3. dec 2012 Så skal man "bytte" med en godbid eller mad der er mere lækkert eller et stykke legetøj smiley

• #14   3. dec 2012 ja så er du nød til at bytte med noget lækkert...

Kommentér på:
Risiko for rabies?

Annonce